STUDIU: Un meteorit de pe Marte oferă informaţii despre originea planetei

Un meteorit cu un diametru de 4 centimetri şi cu o greutate de 84 de grame, descoperit de beduini în deşertul Sahara, este considerat primul eşantion existent până în prezent al regiunilor străvechi de pe Marte, conform unui studiu publicat miercuri în revista Nature.

Imaginea articolului STUDIU: Un meteorit de pe Marte oferă informaţii despre originea planetei

STUDIU: Un meteorit de pe Marte oferă informaţii despre originea planetei (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

În prezent, Marte este explorată de doi roboţi, Opportunity şi Curiosity, care pot observa şi chiar analiza solul şi rocile planetei roşii. Cu toate acestea, eşantioanele de pe Marte ar putea fi transportate pe Terra abia peste câţiva ani.

Din acest motiv, fragmentele de meteorit de pe Marte care au căzut pe Terra sunt de o importanţă crucială pentru oamenii de ştiinţă.

Cu toate acestea, deşi în prezent se cunosc 68 de meteoriţi de pe Marte, aceştia nu seamănă în compoziţia lor cu regiunile străvechi acoperite cu cratere situate în emisfera sudică a planetei roşii şi pe care le studiază în prezent roboţii americani.

Meteoritul, descoperit în apropiere de Bir Anzarane în Maroc şi denumit NWA 7533, este în prezent analizat de o echipă internaţională de cercetători. Echipa de la Universitatea din Florida, condusă de Munir Humayun, asociată cu echipa Muzeului naţional de istorie naturală din Paris, coordonată de Brigitte Zanda, a arătat că NWA 7533 este "primul eşantion din aceste regiuni disponibil pentru analiza în laborator".

"S-a crezut multă vreme că aceste regiuni acoperite cu cratere deţin cheia naşterii şi a primei copilării ale planetei Marte", a declarat Munir Humayun.

Cercetătorii au analizat mai ales elementele de zirconiu din rocă, datând cristalizarea acestora cu 4,4 miliarde de ani în urmă, o vârstă ce corespunde altor minerale, printre cele mai vechi descoperite pe Lună şi pe Terra.

"Acest lucru arată faptul că scoarţa planetei Marte s-a solidificat foarte devreme, în acelaşi timp cu scoarţa Lunii şi a Pământului", se arată într-un comunicat al Muzeului de istorie naturală.

Analizele arată, de asemenea, că meteoritul NWA 7533 conţine o cantitate importantă de elemente chimice care, alături de nichel şi iridiu, sunt concentrate în miezul planetei. Prezenţa acestora în concentraţie mare în scoarţa planetei nu poate fi decât rezultatul impactului cu un meteorit sau cu mai mulţi, conform cercetătorilor.

"NWA 7533 provine prin urmare dintr-o regiune străveche, acoperită cu cratere a lui Marte, care este situată în emisfera sudică a planetei", au precizat cercetătorii în comunicat, fără a se putea stabili în schimb craterul de origine.