Transferul ADN-ului de la un ovul fecundat la un altul ar putea împiedica transmiterea de la mamă la copil a maladiilor genetice, cu ajutorul unei tehnici puse la punct de o echipă de cercetători britanici, al căror studiu a fost publicat în revista Nature.

Imaginea articolului Transferul ADN-ului de la un ovul fecundat la altul ar putea împiedica transmiterea bolilor genetice

Transferul ADN-ului de la un ovul fecundat la altul ar putea împiedica transmiterea bolilor genetice (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Cercetătorii britanici, coordonaţi de Douglass Turnbull, profesor de neurologie la Universitatea din Newcastle, au transplantat cu succes materialul genetic din nucleul unui ovul uman fecundat în interiorul unui alt ovul fecundat, renunţând la mitocondrii, organite prezente în citoplasmă, care produc energie pentru celule şi care conţin propriul lor ADN.

Mutaţiile la nivelul ADN-ului mitocondrial sunt destul de frecvente: o persoană din 250 este purtătoarea unei mutaţii care poate să provoace, prin trecerea de la mamă la copil, probleme neurologice, musculare şi cardiace, dar şi surditate şi diabet. În Marea Britanie, o persoană din 6.500 suferă de maladii cauzate de aceste mutaţii, pentru care nu există tratamente.

Pentru acest studiu, cercetătorii au utilizat 80 de ovule fecundate (embrioni) donate de cuplurile care au urmat tratamente de fecundare in vitro (FIV), care nu erau compatibile cu FIV. Nucleele provenind din spermatozoizi şi ovule nu fuzionaseră încă.

Cercetătorii britanici au extras nucleele şi le-au transferat în alte ovulte fecundate ale căror nuclee au fost înlăturate. Deoarece foarte puţină citoplasmă a fost transferată în timpul acestei proceduri, doar 2% din totalul ADN-ului mitocondrial a ajuns cu nucleele transferate în noile celule, această cantitate fiind insuficientă pentru a provoca declanşarea unor boli.

Oamenii de ştiinţă le-au permis celor 80 de embrioni manipulaţi genetic să se dezvolte timp de opt zile, pentru a vedea dacă aceştia pot să crească în continuare. Dintre aceştia, 18 embrioni au continuat să se dezvolte şi unii dintre ei au ajuns să conţină câteva sute de celule.

Această tehnică a fost testată cu succes în 2009 pe maimuţe, de o echipă de medici coordonată de Shoukhrat Mitalipov de la Universitatea Portland din statul american Oregon, dar cu transfer de ADN nuclear provenind din ovule nefecundate. Utilizarea unor ovule fecundate ar ridica, în opinia lui Mitalipov, o problemă de etică, în măsura în care această procedură ar duce la distrugerea unui embrion.