Fizicienii folosesc termenul ,,entropie" pentru a descrie haosul dintr-un sistem, iar în Univers, entropia este întotdeauna în creştere, dar în fizică, cât şi în viaţa de zi cu zi, evenimentele tind să evolueze de la modul ordonat la cel dezordonat.

Imaginea articolului Un fizician olandez susţine că modul în care este înţeleasă gravitaţia ar trebui reinterpretat

Un fizician olandez susţine că modul în care este înţeleasă gravitaţia ar trebui reinterpretat (Imagine: Shutterstock)

Conform Descoperă, transformarea entropiei într-un sistem ordonat presupune folosirea unei anumite cantităţi de energie.

Există o legătură strânsă între entropie şi gravitaţie. În acest sens, imaginaţi-vă că aterizaţi pe o stea neutronică, unde gravitaţia intensă vă va face să aveţi o greutate de 140 de trilioane de ori mai mare decât o aveţi pe Pământ. Această valoare este suficient de mare încât poate face ca entropia atomilor din care este compus corpul nostru să crească.

Pe parcurs ce un obiect se deplasează în apropierea unui corp de dimensiuni mai mari, el este atras de forţa gravitaţională a acestuia. Prin urmare, şi entropia lui este mult mai mare.

Într-un videoclip postat pe site-ul Science Channel, actorul american Morgan Freeman explică faptul că obiectele cu masă resimt forţa gravitaţiei datorită creşterii nivelului entropiei din interiorul acestora. Artistul dă ca exemplu entropia din aerul cald care poate face ca un balon cu coş să se ridice de la sol.

Explicaţia pentru care se întâmplă acest lucru se referă la faptul că în interiorul baloanelor există aer cald care conţine molecule aflate în continuă mişcare. Pe parcursul traseului lor, moleculele fac ca nivelul entropiei din aerul cald să crească, iar acesta creează o forţă de împingere distribuită spre partea superioară a balonului şi spre părţile laterale ale acestuia. Acest fenomen, cunoscut sub numele de ,,forţă ascensională", este cel care face ca balonul să se ridice de la sol.

Fizicianul Erik Verlinde spune că ceea ce face ca balonul cu aer cald să poată pluti în aer nu este, de fapt, o forţă. Ea este creată din entropia moleculelor care formează aerul. Mai mult decât atât, gravitaţia ar fi rezultatul entropiei unui fenomen necunoscut, poate chiar cel care determină structura spaţiului şi timpului, aşa cum este ea cunoscută în momentul de faţă.

La final, Eric emite ipoteza conform căreia gravitaţia nu poate fi considerată o forţă fundamentală existentă în Univers. Această teorie se bazează pe faptul că putem modifica caracteristicile gravitaţiei intervenind asupra entropiei. Din acest motiv, spune fizicianul, modul în care este înţeleasă gravitaţia ar trebui reinterpretat.