Prima pagină » Știrile zilei » Înălțimea tot mai mare a capotelor mașinilor reprezintă o „amenințare clară” pentru copii – raport

Înălțimea tot mai mare a capotelor mașinilor reprezintă o „amenințare clară” pentru copii – raport

Înălțimea capotei mașinilor noi din Marea Britanie și Europa crește necontenit, a constatat un raport, ceea ce reprezintă o „amenințare clară și în creștere la adresa siguranței publice, în special pentru copii”.
Înălțimea tot mai mare a capotelor mașinilor reprezintă o „amenințare clară” pentru copii - raport
Sursa foto: Twitter
Mihaela Ionita
11 iun. 2025, 12:51, Social

Capotele mai înalte ale mașinilor cresc semnificativ rata deceselor atunci când pietonii sunt loviți. Analiza a constatat, de asemenea, că șoferii din mașinile cele mai înalte nu puteau vedea deloc copiii de până în nouă ani atunci când aceștia se aflau direct în fața vehiculului.

Marea Britanie are un număr deosebit de mare de mașini cu cele mai înalte capote. Acest lucru se datorează vânzărilor mai mari de modele Land Rover care, împreună cu Jeep, sunt singurele mărci auto cu înălțimi medii ale capotei de peste 100 cm. Cercetătorii au acuzat Land Rover că „profită de intimidarea pe care o produc vehiculele cu capotă înaltă [și] ignoră pericolele aferente”.

În cazul accidentelor, SUV-urile cu capotă înaltă sunt mai susceptibile să lovească organele vitale din centrul corpului adulților și capul copiilor. Lovirea pietonilor deasupra centrului lor de greutate înseamnă că este mai probabil ca aceștia să fie loviți în față și în jos și apoi să fie călcați. În schimb, capota joasă tinde să lovească picioarele pietonilor, oferindu-le o șansă mai mare de a cădea pe vehicul și de a fi deviați lateral, potrivit The Guardian.

Se susține introducerea unei limite de înălțime

Raportul, realizat de grupul Transport & Environment (T&E), a constatat că înălțimea medie a capotei mașinilor noi vândute în Europa a crescut de la 77 cm în 2010 la 84 cm în 2024.

Această creștere se potrivește cu creșterea vânzărilor de SUV-uri, de la 12% la 56% din totalul autoturismelor în aceeași perioadă.

SUV-urile sunt, de asemenea, cu 20% mai poluante în medie, iar această creștere a vânzărilor anulează reducerea emisiilor de CO2 care încălzesc clima, datorată vehiculelor electrice și îmbunătățirii eficienței consumului de combustibil.

În Marea Britanie și în Europa nu există nicio limită legală pentru înălțimea capotei. Cercetătorii au afirmat că o limită ar trebui introdusă pentru 2035 și stabilită la aproximativ 85 cm.

„Un copil este ucis în fiecare zi pe drumurile noastre, dar mașinile sunt făcute atât de mari încât copiii sunt invizibili de pe scaunul șoferului. Cum se poate accepta așa ceva?”, a declarat Barbara Stoll, director senior al campaniei Clean Cities a T&E. „Din fericire, din ce în ce mai mulți conducători de orașe se împotrivesc răspândirii mașinilor, apărând ceea ce cetățenii își doresc de fapt – străzi sigure, verzi, fără vehicule monstruoase”.

Paris și Lyon din Franța și Aachen din Germania se numără printre orașele care percep taxe mai mari pentru parcarea mașinilor mai mari. În Marea Britanie, consiliile din Cardiff, Bristol, Oxford și Haringey din Londra analizează măsuri similare, iar săptămâna trecută, adunarea din Londra a solicitat limitarea înălțimii capotei.

Reacția firmelor producătoare de mașini înalte

Un purtător de cuvânt al Jaguar Land Rover a declarat: „JLR se angajează să respecte cele mai înalte standarde de siguranță, iar vehiculele noastre sunt fabricate cu cea mai strictă aderență la cerințele de siguranță. Investim continuu în caracteristici de siguranță și tehnologie avansată, care, printre altele, includ detectarea pietonilor, sisteme de camere 3D și frânare autonomă de urgență (AEB)”.

Raportul T&E a afirmat că AEB poate preveni unele accidente, dar că „o mașină cu un sistem AEB bun și o înălțime a capotei între 60 cm și 75 cm va fi întotdeauna mai sigură decât un vehicul cu capotă înaltă și același sistem AEB”.

Raportul a utilizat date de la Euro NCAP, programul de evaluare a siguranței pentru vehiculele noi, și date privind vânzările pentru a evalua creșterea înălțimii capotei. De asemenea, T&E a însărcinat Școala de Design a Universității Loughborough să testeze vizibilitatea copiilor din autovehiculele cu fronturi înalte.

Copiii sunt mai expuși decât adulții

S-a constatat că șoferul unui Ram TRX nu putea vedea copiii cu vârste de până la nouă ani care stăteau direct în față, în timp ce șoferul unui Land Rover Defender nu putea vedea copiii cu vârste de până la patru ani și jumătate.

O creștere cu 10 cm a înălțimii capotei, de la 80 cm la 90 cm, crește riscul de deces într-un accident cu 27% pentru pietoni și bicicliști, conform unui studiu belgian care a implicat 300.000 de victime. Potrivit raportului, copiii sunt mult mai expuși riscului de a fi uciși ca pietoni în coliziuni decât adulții.

Numărul de mașini cu capote extrem de înalte este „foarte disproporționat” în Marea Britanie, potrivit raportului.

Anglia a reprezentat 15% din totalul vânzărilor de mașini noi în Europa în 2024, dar 39% din vânzările de mașini cu capote mai mari de 100 cm. Modelele Land Rover au reprezentat 85% din cele 63.000 de mașini cu capote mai mari sau egale cu 100 cm vândute în țară în acel an.