Prima pagină » Știrile zilei » Inteligența artificială poate „ridica nivelul” oportunităților pentru copiii dislexici

Inteligența artificială poate „ridica nivelul” oportunităților pentru copiii dislexici

Inteligența artificială ar trebui să fie utilizată pentru a „crește nivelul” oportunităților pentru copiii dislexici, potrivit secretarului britanic pentru știință și tehnologie, Peter Kyle, care a avertizat că în prezent nu există suficientă capacitate umană pentru a ajuta persoanele cu dificultăți de învățare.
Inteligența artificială poate „ridica nivelul” oportunităților pentru copiii dislexici
Sursa foto: Twitter
Mihaela Ionita
11 iun. 2025, 08:00, Social

Peter Kyle, care este dislexic și utilizează inteligența artificială pentru a-și sprijini activitatea, a declarat că guvernul ar trebui să analizeze cu atenție „modul în care inteligența artificială poate transforma educația și ne poate ajuta să evaluăm și să înțelegem abilitățile unui tânăr în viitor”.

În același timp, cunoscutul bucătar Jamie Oliver, care este, de asemenea, dislexic, a lansat o campanie prin care solicită îmbunătățirea formării profesorilor în domeniul dislexiei și un screening mai timpuriu al copiilor pentru a detecta mai repede această afecțiune.

Kyle a declarat pentru The Guardian că s-a simțit „destul de emoționat” când a văzut tehnologia AI folosită pentru a ajuta tinerii să învețe cu „empatie, încurajare și cunoștințe incredibile”.

„Am văzut deja cum m-au ajutat GPT-urile și alte servicii [AI]”, a spus Kyle, care luna trecută a fost evocat în presă ca un potențial viitor ministru al educației.

„Inteligența artificială ajunge să te cunoască. Inteligența artificială ajunge să știe cum pui întrebări și cum gândești. Se adaptează în funcție de caracteristicile tale individuale de învățare. Inteligența artificială este un meditator incredibil, așa că nu există niciun dubiu că inteligența artificială utilizată cu înțelepciune și în siguranță, nu doar în educație, ci și în viața unui tânăr, poate avea o oportunitate incredibilă de creștere a nivelului”.

Revizuirea programei școlare

El a declarat că problema actuală este că „nu avem suficientă capacitate umană pentru a oferi dislexicilor tot sprijinul calificat și specializat care este unic pentru caracteristicile individuale ale dislexicilor”.

El nu a susținut că tehnologia AI ar trebui să fie permisă pentru a sprijini copiii dislexici la examene, unde aceștia au rezultate mult mai slabe la examenele cheie GCSE. Aproximativ 52% dintre copiii fără nevoi educaționale speciale au obținut anul trecut nota 5 sau peste la engleză și matematică, comparativ cu 22% dintre copiii cu dificultăți specifice de învățare, care includ dislexia.

„În prezent, revizuim programa școlară și trebuie să analizăm foarte atent modul în care inteligența artificială poate transforma educația și ne poate ajuta să evaluăm și să înțelegem abilitățile unui tânăr în viitor”, a spus el. „Dar acum cred că avem un sistem de examene foarte solid. Este foarte bun în a judeca potențialul unui tânăr”.

Kay Carter, directorul executiv al Asociației pentru dislexie, a declarat că inteligența artificială egalizează deja terenul de joc pentru elevii dislexici. Dacă inteligența artificială ar putea gestiona sarcini precum memorarea faptelor și reamintirea rapidă a informațiilor, „accentul [educației] s-ar putea muta pe rezolvarea problemelor [și] gândirea critică, talente la care unii dintre cei cu dislexie excelează în mod natural”, a spus ea.

Kay Carter a avertizat că inteligența artificială nu trebuie să înlocuiască buna predare, ci „permite elevilor dislexici un acces mai bun la propria lor învățare”.

Proiect de lege privind AI

Kyle a declarat că proiectul de lege privind datele, care se raliază în prezent înainte și înapoi între deputați și colegi, a fost „total nepotrivit” pentru a legifera cu privire la AI folosind materiale protejate prin drepturi de autor.

The Guardian a raportat săptămâna trecută că guvernul a decis să introducă un proiect de lege „cuprinzător” privind inteligența artificială în următoarea sesiune parlamentară, pentru a răspunde preocupărilor legate de aspecte precum siguranța și drepturile de autor.

„Voi înființa grupuri de lucru în secunda în care proiectul de lege privind datele va fi adoptat de parlament, astfel încât să pot începe procesul rapid de legiferare”, a declarat el.

Se estimează că aproximativ 6 milioane de persoane din Marea Britanie suferă de dislexie, problemă care afectează în principal abilitățile de citire și scriere.