CANNES 2015: Organizatorii renunţă la conceptul "gala-glamour" şi optează pentru realism social

Festivalul de Film de la Cannes, care debutează miercuri, a renunţat în 2015 la conceptul "gala-glamour" şi a optat pentru realism social, alegând ca film de deschidere o dramă regizată de o regizoare puţin cunoscută, invitând puţine staruri hollywoodiene şi interzicând selfie-urile pe covorul roşu.

225 afișări
Imaginea articolului CANNES 2015: Organizatorii renunţă la conceptul "gala-glamour" şi optează pentru realism social

CANNES 2015: Organizatorii renunţă la conceptul "gala-glamour" şi optează pentru realism social

Covorul roşu a fost desfăşurat la Cannes, fracurile au fost luate de la curăţătorie, scările care oferă paparazzilor posibilitatea de a face fotografii de la înălţime au fost instalate, potrivit unui articol publicat pe site-ul theguardian.com. Cannes-ul se pregăteşte să îşi primească fluxul său anual de personalităţi şi reprezentanţi importanţi sau mai puţin importanţi ai industriei cinematografice. Ca întotdeauna, aproape întreaga industrie va merge la Cannes, venind din oraşe diverse, precum Seul şi din Sacramento, de la trimişii speciali ai distribuitorilor de film, care vor merge la multe proiecţii în fiecare zi, şi până la cei mai importanţi oameni de afaceri ai lumii, care se vor relaxa, ca de obicei, pe iahturile lor luxoase, ancorate în portul din apropiere. Totul pare, ca de obicei, o industrie rodată.

Însă în aer se simte o schimbare. Festivalul de Film de la Cannes a fost dintotdeauna un eveniment contradictoriu: este un festival care se aruncă fără niciun fel de ruşine în luminile "maşinii" mass-media internaţionale, dedicându-se în acelaşi timp prezentării celor mai ascunse şi întunecate faţete ale cinematografiei. Criticii de film se amestecă, umăr la umăr, cu cei mai mari actori din această industrie. Deşi cele mai multe dintre activităţile de la Cannes au rămas neschimbate, anumite schimbări subtile în atmosfera ediţiei din acest an pot avea efecte surprinzător de profunde.

Una dintre cele mai vizibile dintre ele este opţiunea organizatorilor de a se orienta spre un univers mult mai serios, marcat printr-o tematică socială. Filmul de deschidere, o poziţie prestigioasă, atribuită în trecutul recent unor pelicule cu multe staruri de prim rang de la Hollywood, precum "The Great Gatsby", "Robin Hood" şi "The Da Vinci Code", a fost desemnat în acest an un lungmetraj francez, "La Tête Haute", regizat de o cineastă puţin cunoscută, Emmanuelle Bercot. Această alegere a fost influenţată, cel puţin parţial, de fiasco-ul de anul trecut, când filmul care a deschis Cannes-ul, "Grace of Monaco", un biopic strălucitor dedicat lui Grace Kelly, a generat un val uriaş de cronici negative şi de ironii înţepătoare. Desigur, ca orice festival de film, Cannes-ul a proiectat de-a lungul anilor multe filme mai puţin reuşite, însă niciodată într-o poziţie atât de vizibilă cum este aceea aferentă peliculei de deschidere.

Thierry Frémaux, delegatul general al festivalului, a confirmat că 2015 marchează sfârşitul erei denumite "gala-glamour".

"Am vrut să implementez o reînnoire a festivalului şi să schimb ideea tradiţională potrivit căreia filmul de deschidere este un eveniment glamour. În acest an, vom începe cu un film care ar fi putut foarte uşor să intre în competiţie: un film cu o temă socială, un film politic. Este un film care spune, în esenţă, că, deşi lumea pare că este în suferinţă, noi trebuie să credem că ea poate să se însănătoşească. Festivalul de Film de la Cannes doreşte să transmită acelaşi mesaj", a declarat Thierry Frémaux.

Lungmetrajul "La Tête Haute", care o are în distribuţie pe celebra Catherine Deneuve, reprezintă un contrast dramatic faţă de strălucitorul "Grace of Monaco" din 2014 şi spune povestea unui copil instituţionalizat din Paris, care creşte în cele din urmă în nordul Franţei şi este ajutat de asistenţii de la serviciile sociale.

Nota de seriozitate adoptată în 2015 de organizatorii festivalului se reflectă şi în decizia lui Thierry Frémaux de a interzice selfie-urile pe covorul roşu, pe care le consideră "o practică adeseori extrem de ridicolă şi grotescă".

Lungmetrajul "La Tête Haute" conduce, de asemenea, un contingent puternic de filme franţuzeşti care vor fi prezente la Cannes 2015. În acest an vor fi cinci regizori francezi în competiţie - deşi doar un singur film francez poate fi considerat favorit prin prisma celebrităţii cineastului care l-a regizat: "Dheepan", de Jacques Audiard, autorul unor pelicule emoţionante, precum "Şi inima mi se opri în loc/ De battre mon coeur s'est arrêté" (2005), "Un profet/ Un prophète" (2009) şi "Rugină şi oase/ De rouille et d'os" (2012). Organizatorii au acordat o altă poziţie prestigioasă, aferentă filmului de închidere, tot unui cineast francez, Luc Jacquet, al cărui film, "La Glace et le Ciel", un documentar despre încălzirea globală, va avea premiera mondială la Cannes.

O altă deosebire semnificativă faţă de ediţiile precedente constă în accentul pe care organizatorii de la Cannes l-au pus în acest an pe rolul important al femeilor din industria cinematografică. Astfel, pe lângă faptul că filmul de deschidere este regizat de o femeie, afişul oficial al festivalului este dedicat celebrei actriţe Ingrid Bergman, fiica acesteia, Isabella Rossellini, va prezida juriul secţiunii Un Certain Regard, care va fi deschisă prin lungmetrajul "An", regizat de cineasta japoneză Naomi Kawase, iar o altă cineastă celebră, Agnès Varda, va fi recompensată cu un Palme d'Or onorific.

Printre vedetele industriei cinematografice şi personalităţile din alte domenii care au ajuns deja la Cannes, miercuri, se află câteva nume sonore, precum actorii Charlize Theron, Lupita Nyong'o, Jake Gyllenhaal, Julianne Moore, Tom Hardy, Sienna Miller, Nicholas Hoult, Catherine Deneuve, Naomi Watts, top-modelele Doutzen Kroes şi Karlie Kloss şi cântăreţul John Legend.

Competiţia oficială a Festivalului de Film de la Cannes va include în acest an 19 lungmetraje, printre care se află unele regizate de cineaşti celebri, precum Jacques Audiard, Gus Van Sant, Matteo Garrone şi Paolo Sorrentino.

Tot 19 filme va include competiţia secţiunii Un Certain Regard, unde sunt prezenţi şi doi regizori români, Radu Muntean şi Corneliu Porumboiu, cu lungmetrajele "Un etaj mai jos", respectiv "Comoara".

Cea de-a 68-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes are loc în perioada 13 - 24 mai. Juriul competiţiei oficiale este prezidat de cineaştii americani Joel şi Ethan Coen. Juriul secţiunii Un Certain Regard va fi prezidat de actriţa şi regizoarea Isabella Rossellini, cel al secţiunii Cinéfondation şi pentru scurtmetraje, de regizorul mauritan Abderrahmane Sissako, iar cel al secţiunii Semaine de la Critique, de actriţa, scenarista şi regizoarea Ronit Elkabetz, figură emblematică a cinema-ului israelian

Regizorii Guillermo del Toro şi Xavier Dolan, actriţele Sophie Marceau, Sienna Miller şi Rossy de Palma, compozitoarea Rokia Traoré şi actorul american Jake Gyllenhaal vor face parte din juriul oficial al celei de-a 68-a ediţii a Festivalului de Film de la Cannes.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici