REPORTAJ: Creatorii de conţinut pe YouTube fac un alt fel de jurnalism şi vor să cucerească internetul

Cei mai populari români care au canale pe platforma YouTube (vloggeri) au până în 30 de ani şi pasiuni diferite, dar toţi sunt creatori de mesaje care atrag milioane de vizualizări. Ei şi-au propus să cucerească social media, fapt pentru care îşi dedică timpul acestui job full time.

2809 afișări
Imaginea articolului REPORTAJ: Creatorii de conţinut pe YouTube fac un alt fel de jurnalism şi vor să cucerească internetul

REPORTAJ: Creatorii de conţinut pe YouTube fac un alt fel de jurnalism şi vor să cucerească internetul (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Mikey Hash, Mihai Zmenta, Tequila, Anne Marie Chelaru, Laura Muşuroaea, Sector7 şi Tudi Popa se numără printre cei mai populari vloggeri din România, o ţară în care YouTube are peste 7 milioane de utilizatori unici, în fiecare zi.

Cel mai de succes vlogger din România este Mikey Hash, care are peste 736.000 de abonaţi la canalul lui de pe YouTube, în timp ce videoclipurile postate de acesta au peste 89,7 milioane de vizionări. Însă şi ceilalţi vloggeri înregistrează cifre impresionante, canalele de pe YouTube ale unora dintre aceştia ajungând la 400.000 - 500.000 de abonaţi.

Astfel, cei mai populari vloggeri din România au decis să se cunoască, şi-au unit forţele şi au lansat împreună, luni seară, la The Vintage Pub din Centrul vechi al Bucureştiului, un nou proiect - melodia "O facem pentru voi", alături de Marius Moga. Videoclipul piesei poate fi vizualizat, evident, pe YouTube.

"Ne-am gândit să punem România pe harta YouTube, să arătăm că existăm. Ideea asta cu vloggerii a venit de la mine, pentru că urmăream foarte mult ce se întâmplă la nivel internaţional, unde există foarte multe proiecte, şi am zis că noi, în România, nu eram uniţi în niciun fel şi am zis să ne cunoaştem şi să facem şi noi ceva de genul ăsta", a precizat Anne Marie Chelaru.

În vârstă de 26 de ani, Anne Marie Chelaru a vorbit pentru agenţia MEDIAFAX despre cariera sa de vlogger în România şi despre canalul său de pe YouTube, care se numeşte Vlog-ul de Marţi. Înainte să se dedice carierei de pe YouTube, Anne Marie a avut un blog, pe care l-a lansat în anul 2010 şi pe care a început să comunice direct cu cititorii săi. Ea are însă şi experienţă educaţională în domeniu, fiind absolventă a Facultăţii de Comunicare şi Relaţii Publice, dar şi experienţă profesională, întrucât a lucrat timp de doi ani, în Bucureşti, într-o agenţie de comunicare. S-a mutat însă de curând la Alba Iulia, pentru că îşi dorea un mediu mai liniştit, în care să se poată concentra doar pe vlogging.

Pe Vlog-ul de Marţi de pe YouTube, care are peste 19.000 de abonaţi, Anne Marie scrie: "Încerc să mă fac de râs ca să te fac să râzi". Acesta este motivul pentru care Anne Marie a creat două personaje, "Crazy Iolanda" şi "Vevevista haştemelista". "Crazy Iolanda este centrată pe relaţii şi facem mişto de bărbaţi, femei, băieţi şi fete, iar Vevevista este prinţesa Facebook, care face vrăji ca să crească like-urile", spune amuzată Anne Marie. Totuşi, cel mai popular clip al acesteia pe YouTube este unul în care modifică haine pentru a-i ajuta pe tineri să-şi înnoiască garderoba. Publicat în urmă cu 11 luni, acest clip are în prezent peste 87.600 de vizionări.

Tequila (Bianca Adam), din Craiova, va împlini anul acesta 18 ani şi are propriul canal pe YouTube din 2 februarie 2012, după cum a precizat aceasta pentru MEDIAFAX. Canalul său are peste 485.000 de abonaţi, iar cel mai popular videoclip postat de Tequila are peste 1,3 milioane de vizualizări, fiind o parodie care prezintă 22 de stiluri de dans din cluburi. "Am devenit cunoscută datorită curajului şi tupeului meu de a face provocări tâmpite (...), dar vorbesc şi despre lucruri serioase şi despre lucruri funny", spune Tequila, precizând că se sfătuieşte frecvent cu prietenii săi pentru a găsi o idee pentru canalul său de pe YouTube.

Tequila îşi realizează clipurile acasă, pentru ca utilizatorii canalului său de pe YouTube "să se simtă ca la ei acasă". În acest demers este susţinută nu doar de prieteni, ci şi de mama sa. "Mama mă ajută tot timpul, pentru că, după ce vin prietenii mei şi facem provocări gen o bătaie cu frişcă, mama ne ajută apoi să spălăm", a spus râzând Tequila.

Ea a precizat însă că, în ciuda distracţiei şi a "banilor de buzunar" pe care îi face din YouTube, meseria de vlogger nu este deloc uşoară şi impune câteva reguli. "Un viral trebuie să fie scurt, să aibă 3-4 minute. Cei care vor să înceapă acum un canal pe YouTube au nevoie de claritate a imaginii ca să se afirme", explică tânăra, care invocă şi problema lipsei timpului, mai ales că anul acesta vrea să dea admitere la facultate, printre opţiunile sale numărându-se şi UNATC. "Este chiar greu să îmbin şcoala şi YouTube-ul. Asta e cea mai mare problemă a mea, că dorm mai puţin", precizează Tequila.

Laura Muşuroaea, din Bucureşti, în vârstă de 23 de ani, este studentă la Facultatea de Limbi şi Literaturi Străine şi are un canal despre cosmetice, machiaj şi frumuseţe pe YouTube, cu peste 25.000 de abonaţi. Laura spune că pentru ea acesta este un job full time. "Nu poţi să stai doar pe YouTube, trebuie să ai şi Instagram şi Facebook şi eventual un site, un blog, în funcţie de tipul de conţinut existent", a explicat aceasta pentru MEDIAFAX.

Ea a pornit canalul de pe YouTube în urmă cu cinci ani, iar cele mai de succes clipuri video ale acesteia depăşesc 250.000 de vizualizări. "A pornit ca un mic hobby şi ca un fel de curiozitate să văd ce se întâmplă în lumea asta, mai ales că la noi pe partea de beauty nu era nimic dezvoltat. Iar acum doi ani şi jumătate, odată cu lansarea YouTube România, am devenit partener al YouTube", spune Laura.

Între timp, ea a învăţat multe lucruri despre producţie video şi editare. "În continuare produc aceste clipuri acasă. Am pornit de la zero, cu filmatul prin intermediul webcam-ului unui laptop şi editatul într-un program care nu avea prea multe posibilităţi. La început, de fapt, nici nu editam, că habar n-aveam ce înseamnă editare. Şi încet încet, mai ales într-o perioadă în care am lucrat la TVR, am învăţat ce înseamnă lumini, ce înseamnă editare video, sunet, culoare ş.a.m.d. şi am ajuns să am o aparatură, diferite obiective pentru diferite ipostaze, diferite lumini", spune Laura.

Ea precizează, însă, că întotdeauna a lucrat ceva în paralel cu activitatea sa de pe YouTube ca să poată să susţină acest proiect. Totuşi, potrivit acesteia, un vlogger poate să câştige într-o lună între 300 de euro şi câteva mii de euro, în funcţie de contractele pe care reuşeşte să le încheie şi de ce le oferă advertiserilor.

Totodată, Laura are câteva sfaturi pentru cei care vor să se apuce de această activitate. În primul rând, clipurile de pe YouTube trebuie să aibă o durată cuprinsă între 5 şi 10 minute, în caz contrar devin plictisitoare. "În general, YouTube este zona în care lumea se duce pentru ceva rapid, entertaining pe moment. Nu este ca la televizor, unde stai o oră neapărat", a spus aceasta.

Mihai Zmenta s-a apucat de YouTube pe 12 iulie 2012, la vârsta de 18 ani. Între timp, canalul său a ajuns la peste 483.000 de abonaţi. Locuieşte în Baia Mare, iar, din 2013, face doar vlogging. El este foarte conştient de influenţa social media, încă din perioada în care avea un blog. "Eram obişnuit să comunic cu oamenii, nu pe calea audiovizuală, dar mi s-a părut uşor să mă apuc de vlogging", a explicat Mihai Zmenta pentru MEDIAFAX.

Deşi nu are o idee anume pe care se concentrează pe canalul său, Zmenta tinde să abordeze des "subiecte oarecum comune, într-o manieră de pamflet, dar şi statusurile penibile ale oamenilor şi analfabeţii de pe internet". El are şi rubrica "Doctor Love", în care utilizatorii canalului său îi pot pune întrebări legate de dragoste, sex şi probleme personale, iar Zmenta le răspunde, însă totul se basează pe "glumiţe". Şi-a propus însă să înceapă să abordeze şi subiecte serioase pe canalul său.

Mihai Zmenta spune că se poate trăi decent din YouTube. "Per total, din monetizarea prin parteneriatul YouTube şi câteva contracte poţi ajunge la câteva mii de euro", spune Zmenta.

Banii îi foloseşte nu doar să se distreze, ci să şi urmeze cursurile unei facultăţi. "Studiez Ştiinţe Politice. Am început şi jurnalismul, dar am renunţat", a explicat Mihai Zmenta.

Deşi a renunţat la jurnalism, Mihai Zmenta continuă să comunice. Chiar şi noua melodie "O facem pentru voi", lansată alături de Marius Moga de cei mai populari vloggeri din România, este pentru Zmenta o formă de comunicare.

"Cred că despre asta este vorba în social media, să încerci să amesteci mai mulţi oameni care fac acelaşi lucru, creează mesaje. Dacă îi pui în aceeaşi cameră nu are cum să nu iasă ceva măcar funny. Şi, pentru că ne învârtim acum pe online, până şi muzica se mută pe online", mai spune Mihai Zmenta.

Cântăreţul, compozitorul şi producătorul Marius Moga, care i-a ajutat pe aceştia să lanseze melodia "O facem pentru voi", crede că vloggerii fac în prezent un alt fel de jurnalism.

"Eu cred că într-un fel ce fac ei acum este un alt fel de jurnalism, dar la fel de interesant", a explicat Marius Moga pentru MEDIAFAX. Potrivit acestuia, orice informaţie care apare are un mai mare succes dacă are şi o tentă de ridicol sau este prezentată un pic exagerat. "E mai mult o privire a lucrurilor dintr-o altă perspectivă: 'Hai să râdem, să facem haz de necaz'", spune Marius Moga.

Acesta crede, totodată, că ceea ce fac vloggerii este "o chestie foarte personală", mai personală decât ceea ce se vede la televizor. "Oratorii din Roma antică acum ajung la oameni pe YouTube. Dacă eşti un bun orator, te ascultă oamenii, dau share, iar din vizualizări poţi să câştigi bani şi să trăieşti din asta. Îţi transformi hobby-ul tău într-un mod de a trăi", a concluzionat Marius Moga, într-o tentă filosofică.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici