Bloomberg: Renault mizează în Rusia pe loialitatea populaţiei faţă de Lada

Succesul Renault în Rusia, una dintre ultimele pieţe unde grupul francez mai poate spera la creştere semnificativă, depinde de evoluţia Lada, evitată acum de ruşi din cauza calităţii deficitare, însă încă o marcă puternică, bine înrădăcinată în conştiinţa publică.

215 afișări
Imaginea articolului Bloomberg: Renault mizează în Rusia pe loialitatea populaţiei faţă de Lada

Bloomberg: Renault mizează în Rusia pe loialitatea populaţiei faţă de Lada (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Asemenea multor mărci de automobile din perioada comunistă a Europei de Est, Lada este văzută în Rusia ca un automobil ieftin, însă greu de întreţinut, care se bazează încă pe loialitatea consumatorilor, tot mai pretenţioşi pe măsură ce veniturile cresc, iar oferta de autoturisme se îmbogăţeşte rapid cu mărci occidentale şi asiatice.

Lada, automobilul dominant în Rusia ultimilor 50 de ani, încearcă să-şi apere poziţia de lider de piaţă în faţa valului de mărci străine, se arată într-o analiză Bloomberg.

Ford şi Volkswagen se extind agresiv pe piaţă, în timp ce AvtoVAZ, producătorul Lada şi principalul partener Renault în Rusia, a oprit abia în 2010 producţia modelului Lada 2105, lansat în perioada Brejnev (Leonid Brejnev, secretar general al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice în perioada 1964-1982, n.r.).

Astfel, cota de piaţă a Lada în Rusia va scădea anul viitor la 20%, de la 29% în 2010, potrivit datelor IHS Automotive.

Planurile de creştere ale Renault în Rusia se bazează pe menţinerea dominaţiei AvtoVAZ pe piaţă. Rusia poate deveni în 2014 cea mai mare piaţă auto europeană, depăşind Germania, cererea urmând să crească în paralel cu veniturile populaţiei.

"Este cam singurul punct alb de pe hartă, unde Renault mai poate creşte. Au cumpărat cel mai mare jucător, dar există multe semne de întrebare în privinţa acestei combinaţii. Între timp, concurenţa devine tot mai dură", comentează pentru Bloomberg Erich Hauser, analist la Credit Suisse Londra.

Renault s-a extins agresiv în ultimii ani pe pieţele emergente şi continuă această strategie, cererea de automobile din Europa dezvoltată fiind în scădere, în 2012, pentru cel de-al cincilea an consecutiv.

Veniturile grupului francez au coborât în primul trimestru cu 9%, la 9,54 miliarde euro, în timp ce vânzările Volkswagen au urcat puternic, cu 26%, la 47,3 miliarde euro, datorită extinderii gigantului german în China, SUA şi America Latină.

Renault şi partenerul său de alianţă, grupul japonez Nissan, au semnat recent un acord preliminar cu gigantul rus de stat Russsian Technologies Corp., în baza căruia vor investi 750 milioane de dolari într-un joint venture care va deţine 74,5% din acţiunile AvtoVAZ. Finalizarea tranzacţiei este programată pentru 2014, după ce Renault a cumpărat, în 2008, un sfert din AvtoVAZ.

AvtoVAZ a fost înfiinţată în anii '60 cu ajutorul grupului italian Fiat, Uniunea Sovietică încercând astfel să dezvolte propriul "automobil al poporului". În perioada de glorie a mărcii, clienţii din Germania de Est aveau de aşteptat până la 17 ani pentru a cumpăra un autoturism Lada.

După 1991, compania a supravieţuit din ajutoare de stat şi prin barter, oferind automobile în schimbul pieselor de schimb de la furnizori, dar şi pentru alimente şi îmbrăcăminte pentru angajaţi.

Lada s-a împiedicat de mai multe obstacole în încercările din ultimii ani de a-şi revigora gama de produse. În aprilie, o defecţiune la sistemul de alimentare cu carburant a forţat compania să cheme pentru verificări 24.000 de automobile Granata, care reprezintă aproape întregul "tiraj" al primului model nou introdus în ultimii cinci ani. Aceeaşi defecţiune a afectat 70.000 de modele Kalina.

IHS Automotive estimează că vânzările Lada vor scădea în acest an cu 2%, la 566.900 autovehicule.

Renault speră să recâştige clienţii fideli ai Lada prin îmbunătăţirea calităţii automobilelor şi înnoirea gamei cu modele noi.

"Nu cumperi o marcă mare pentru a o închide. Dacă întrebi clienţii ruşi dacă vor să cumpere astăzi o Lada, majoritatea ar spune nu, din cauza problemelor de calitate. Însă dacă îi întrebă dacă ar cumpăra aceeaşi maşină după îmbunătăţirea semnificativă a calităţii, 90% dintre ei ar spune da. Este o marcă de care sunt foarte ataşaţi, dintr-un sentiment naţionalist puternic", consideră Bruno Ancelin, director executiv Renault pentru Rusia.

AvtoVAZ vrea, în cel mai rău caz, să-şi menţină cota de piaţă prin îmbunătăţirea calităţii, extinderea gamei de produse şi menţinerea preţurilor şi costurilor de service la cote cât mai scăzute prin utilizarea componentelor fabricate local, a declarat pentru Bloomberg directorul executiv al companiei ruse, Igor Komarov.

Compania mizează totodată pe reţeaua extinsă de dealeri, dublă faţă de reţelele comerciale ale Chevrolet sau Hyundai, doi dintre principalii concurenţi în afara alianţei Renault-Nissan-Lada.

Cele trei companii vor să-şi urce cota de piaţă cumulată la 40% până în 2015, de la 33% anul trecut.

IHS Automotive anticipează revenirea cotei de piaţă a Lada la 21% în 2014. Ministerul rus al Industriei anticipează că piaţa auto rusă va creşte cu 28% până în 2014, la 3,4 milioane de autovehicule noi vândute.

AvtoVAZ se bucură şi de sprijinul unor personalităţi de top din Rusia. În aprilie, preşedintele rus Vladimir Putin a participat la ceremonia de lansare a Lada Largus, primul model Lada bazat pe tehnologia Renault. În august 2010, Putin a condus un model Lada Kalina sport galben pe o distanţă de 2.165 kilometri, pentru a inspecta un nou drum din estul îndepărtat al Rusiei. În 2009, guvernul rus a acordat AvtoVAZ un împrumut de 75 miliarde ruble (2,3 miliarde dolari la cursul de schimb din prezent), pentru a ajuta compania să depăşească criza financiară.

Ford deţine o fabrică la Sankt Petersburg, cu o capacitate anuală de producţie de 125.000 de modele Focus şi Mondeo. Grupul american a intrat anul trecut într-un joint venture cu Sollers, al treilea constructor auto din Rusia, care va asambla SUV-uri Explorer şi alte modele Ford.

Volkswagen, cel mai mare constructor auto european, a deschsi în 2007 o fabrică la Kaluga, la 170 kilometri sud-vest de Moscova, unde ţinteşte o producţie de 150.000 automobile pe an. În plus, VW a încheiat anul trecut un acord cu GAZ, constructorul auto controlat de miliardarul Oleg Deripaska, pentru a produce anual încă 110.000 autoturisme Volkswagen şi Skoda.

GAZ are un contract asemănător şi cu General Motors, urmând să producă pentru grupul american modele Chevrolet Aveo. GM are de asemenea o fabrică la Sankt Petersburg şi un parteneriat cu AvtoVAZ pentru producţia de automobiel Chevrolet Niva.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici