ANALIZĂ: MasterPlanul şi incertitudinile privind Comarnic - Braşov au guvernat mandatul lui Rus la Ministerul Transporturilor

Elaborarea MasterPlanului de transport, document care aşteaptă însă aprobarea CE, incertitudinile privind proiectul de construcţie a autostrăzii Comarnic-Braşov şi trecerea CFR-urilor pe profit sunt câteva dintre temele care au marcat mandatul lui Ioan Rus la conducerea Ministerului Transporturilor.

1432 afișări
Imaginea articolului ANALIZĂ: MasterPlanul şi incertitudinile privind Comarnic - Braşov au guvernat mandatul lui Rus la Ministerul Transporturilor

Ioan Rus (Imagine: Dan Tautan/Mediafax Foto)

Rus a fost numit ministru al Transporturilor în 25 iunie 2014 şi şi-a încheiat mandatul joi, la mai puţin de un an de la numirea în funcţie.

Mandatul acestuia la Transporturi încetează după o declaraţie privind românii din străinătate, criticată de reprezentaţi ai partidelor politice şi societăţii civile, care i-au cerut demisia.

"România are trei milioane de oameni, să zicem, din forţa activă, în acest moment, în occident. Dintre care vreun milion sunt fierari betonişti, fierari şi aşa mai departe. Lucrează în construcţii, autostrăzi, prin Europa. Au poate 1.500 de euro salariu. O spun foarte direct. De banii ăştia, copiii se fac golani acasă şi nevasta curvă. De 700 de euro vin acasă jumătate", a spus Rus, într-o emisiune TV.

Joi, la o zi de la aceste afirmaţii, Rus şi-a cerut scuze ”dacă a jignit pe cineva”, susţinând că declaraţia a fost "cu sens pozitiv, dar cu o licenţă nefericită" şi că se va gândi să demisioneze doar dacă acest lucru se va impune, explicând că mai trebuie să finalizeze procedurile pentru MasterPlanul de Transport.

După o discuţie cu premierul Victor Ponta, Rus şi-a dat demisia, un înlocuitor urmând să fie desemnat săptămâna viitoare.

MasterPlanul de transport, proiectul de construcţie a autostrăzii Comarnic-Braşov şi trecerea CFR-urilor pe profit sunt câteva dintre temele care au marcat mandatul lui Ioan Rus la conducerea Ministerului Transporturilor.

În timpul mandatului său a fost finalizat MasterPlanul General de Transport, document strategic care prezintă cele mai importante proiecte de infrastructură din România. Strategia a fost modificată, în urma unei consultări publice, şi aşteaptă aprobarea Comisiei Europene.

În privinţa proiectului autostrăzii Comarnic-Braşov, Rus anunţa în februarie noi schimbări, referitoare în principal la finanţare, astfel că în prezent nu este clar dacă proiectul va fi realizat în concesiune de către asocierea Vinci-Strabag-Aktor, care are un memorandum semnat în acest sens, în 2014, cu Compania de Drumuri.

Dintre companiile majore din subordinea Minis­terului Transpor­turilor, cea mai mare parte au intrat anul trecut pe profit, după mai mulţi ani în care au adunat pierderi cumulate de mai multe sute de milioane de euro. Chiar CFR Călători şi CFR Marfă, care deşi au fost pe minus în ultimii ani, în 2014 au ajuns să înregistreze profit - 69 milioane lei, respectiv 900.000 de lei. Tarom însă rămâne pe pierdere.

Ioan Rus - prefect, şef de consiliu judeţean şi de trei ori ministru

Ioan Rus are 60 de ani şi este în PSD (PDSR) din 1994, iar în perioada 2000-2004 a fost ministru de Interne în Guvernul Năstase, din 2003 cumulând şi funcţia de vicepremier.

Acesta a fost prefect al judeţului Cluj în 1996, iar patru ani mai târziu a fost desemnat preşedinte al Consiliului Judeţean, funcţie deţinută până când a devenit ministru de Interne. În Cabinetul Năstase a fost coleg cu ceilalţi doi social-democraţi ai aşa-zisului "grup de la Cluj", Vasile Dâncu, ministru al Informaţiilor Publice, şi Vasile Puşcaş, negociator-şef cu Uniunea Europeană.

Pe linie de partid, Rus a fost ales în 2001 în funcţia de preşedinte al organizaţiei judeţene Cluj, iar din 2002 a devenit vicepreşedinte al PSD.

La alegerile locale din 2004, Ioan Rus s-a retras din Executiv pentru a se dedica campaniei pentru funcţia de primar al municipiului Cluj, el candidând din partea PSD. A fost însă învins în această cursă electorală de Emil Boc, candidatul Alianţei D.A.

Din această poziţie, Rus a militat pentru regionalizare, readucând în discuţie această propunere, considerând-o "o calibrare regională" şi susţinând că descentralizarea privitoare la Transilvania trebuie gândită "la Cluj sau în alt oraş din Transilvania, dar nu la Bucureşti".

Preşedintele Traian Băsescu a declarat, în 2007, că are "apreciere" pentru Rus, Dâncu şi Puşcaş. "Sunt oameni cu care poţi discuta", a spus atunci Băsescu despre "grupul de la Cluj". De altfel, cei trei social-democraţi s-au opus demersului de suspendare a şefului statului, considerând că este "o prostie".

În decembrie 2007, Ioan Rus a demisionat din funcţia de preşedinte al PSD Cluj, fiind în conflict cu conducerea partidului, apoi, după o jumătate de an, Rus a renunţat şi la toate funcţiile deţinute la nivel naţional în partid, păstrându-şi doar calitatea de membru PSD şi intrând într-un con de umbră.

În aprilie 2012, Ioan Rus s-a întors în guvern, fiind numit ministru de Interne în Cabinetul Ponta, de unde a demisionat la începutul lunii august, în urma referendumului pentru demiterea preşedintelui Traian Băsescu. Rus a invocat în demisie faptul că asupra sa şi a MAI "s-au exercitat nenumărate presiuni, nenumărate discuţii şi aprecieri, începând cu Traian Băsescu şi terminând cu Crin Antonescu, lucru complet inacceptabil".

"Limitele demnităţii mele le stabilesc singur. Eu sunt un politican onest şi corect şi din acest motiv mi-am înaintat demisia de onoare", a spus Rus. Odată cu acesta a demisionat şi ministrul delegat pentru administraţie, Victor Paul Dobre.

La Congresul PSD din aprilie 2013, Ioan Rus a fost ales vicepreşedinte al partidului pe Regiunea de Nord-Vest.

Ioan Rus a absolvit Facultatea de Mecanică a Universităţii Tehnice din Cluj, după care a urmat cariera universitară şi a obţinut titlul de doctor inginer, cu specializarea Tehnologia Construcţiilor de Maşini. A publicat 14 volume în calitate de autor şi coautor, precum şi zeci de lucrări şi articole ştiinţifice.

După absolvirea cursurilor universitare, el a lucrat timp de doi ani ca inginer în cadrul TSMA Cluj, apoi ca inginer cercetător la Institutul Politehnic din Cluj, asistent universitar, şef de lucrări, conferenţiar universitar, profesor universitar coordonator al disciplinei "Calculul şi construcţia automobilelor", iar din 2003 este conducător de lucrări de doctorat.

Ioan Rus este membru al mai multor asociaţii profesionale din România şi din străinătate: Asociaţia Generală a Inginerilor din România, Societatea Inginerilor de Automobile din România, Asociaţia Inginerilor Mecanici Agricoli din România, The Society of Automotive Engineers (SUA), precum şi al Asociaţiei Române pentru Clubul de la Roma.

În 2002, Rus a fost decorat de către preşedintele Ion Iliescu cu Ordinul Naţional "Steaua României" în Grad de Cavaler.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici