Proiect: Şefii PICCJ, DNA şi DIICOT, propuşi de CSM, nu de ministrul Justiţiei, şi numiţi pe 4 ani

Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) propune, în proiectul de modificare a Legii 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, ca şefii PICCJ, DNA şi DIICOT să fie numiţi la propunerea CSM, şi nu a ministrului Justiţie, ca în prezent, şi pentru patru ani, în loc de trei.

1930 afișări
Imaginea articolului Proiect: Şefii PICCJ, DNA şi DIICOT, propuşi de CSM, nu de ministrul Justiţiei, şi numiţi pe 4 ani

Proiect: Şefii PICCJ, DNA şi DIICOT, propuşi de CSM, nu de ministrul Justiţiei, şi numiţi pe 4 ani (Imagine: Liviu Adascalitei/Mediafax Foto)

CSM a hotărât, în şedinţa de plen din 27 octombrie, sesizarea Ministerului Justiţiei cu propunerile de modificare a Legii 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, potrivit unui comunicat de vineri al consiliului.

CSM prezintă, pe lângă propunerile înaintate, şi rezultatul consultării magistraţilor, respectiv centralizarea voturilor exprimate de judecători şi procurori, în cadrul adunărilor generale din luna septembrie 2015.

Printre propunerile de modificare se numără cea a articolului 54 din Legea 303/2004, potrivit căruia: "Procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, prim-adjunctul şi adjunctul acestuia, procurorul-şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie, adjuncţii acestuia, procurorii şefi de secţie ai acestor parchete, precum şi procurorul şef al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism şi adjuncţii acestora sunt numiţi de Preşedintele României la propunerea ministrului Justiţiei, cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii, dintre procurorii care au o vechime minimă de 10 ani în funcţia de judecător sau procuror, pe o perioadă de 3 ani cu posibilitatea reînvestirii o singură dată".

Propunerea de modificare prevede că "procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, prim-adjunctul şi adjunctul acestuia, procurorul-şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie, adjuncţii acestuia, procurorii şefi de secţie ai acestor parchete, precum şi procurorul şef al Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism şi adjuncţii acestora sunt numiţi de Preşedintele României la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii dintre procurorii care au o vechime minimă de 12 ani în funcţia de judecător sau procuror, au cel puţin gradul de parchet de pe lângă tribunal, care au îndeplinit efectiv cel puţin 5 ani funcţia de procuror la un parchet de pe lângă tribunal sau la un parchet ierarhic superior, pe o perioadă de 4 ani cu posibilitatea reînvestirii o singură dată".

Această propunere a fost votată favorabil de 2.668 de judecători şi 1.441 de procurori, în timp ce 921 de judecători şi 599 de procurori s-au opus.

Printre modificările propuse de CSM, se numără şi cea care prevede posibilitatea de a deveni judecător sau procuror fără examen, prin numire pe baza unui interviu.

"După articolul 33, se introduce un nou articol, articolul 33 1, cu următorul cuprins: Art. 33 1 (1) Persoanele care au ocupat minim 10 ani funcţia de judecător sau procuror, care nu au fost sancţionate disciplinar, nu au avut abateri de la Codul deontologic, au avut numai calificativul ”foarte bine” la toate evaluările şi şi- au încetat activitatea din motive neimputabile, pot fi numite, fără concurs sau examen, în
funcţiile vacante de judecător sau procuror, la instanţe sau parchete de acelaşi grad cu cele unde au funcţionat sau la instanţe ori parchete de inferior. Nu pot fi numite în funcţiile de judecător sau procuror persoanele care au făcut parte din serviciile de informaţii înainte de 1990 sau au colaborat cu acestea”, se precizează în ordinea de zi soluţionată a şedinţei Plenului CSM de marţi.

De asemenea, Plenul CSM trebuie să verifice dacă persoanele care doresc să intre astfel în magistratură îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege, iar în vederea numirii în funcţia de judecător sau procuror, persoanele prevăzute la alineatul (1) susţin un interviu în faţa Plenului Consiliului Superior al Magistraturii.

Totodată, se propun şi o serie de modificări în ceea ce priveşte evaluarea magistraţilor. Astfel, în raport de vechimea în funcţia de judecător, respectiv de procuror, evaluarea se realizează o dată la doi
ani, pentru judecătorii şi procurorii cu o vechime între 1 şi 5 ani; o dată la trei ani, pentru judecătorii şi procurorii cu o vechime între 5 şi 10 ani; o dată la patru ani, pentru judecătorii şi procurorii cu o vechime între 10 şi 15 ani şi o dată la cinci ani, pentru judecătorii şi procurorii cu o vechime între 15 şi 20 ani. De asemenea, propuneri sunt făcute şi în ceea ce priveşte componenţa comisiei de evaluare.

De asemenea, în ceea ce priveşte concursurile de promovare la instanţele sau parchetele imediat superioare judecătorii şi procurorii pot participa dacă au obţinut calificativul "bine" sau "foarte bine" la ultima evaluare, nu au fost sancţionaţi disciplinar în ultimii trei ani şi îndeplinesc o serie de condiţii privind vechimea. Mai mult, sunt propuse şi o serie de completări în ceea ce priveşte modul de desfăşurare a concursului de promovare.

În vederea participării la concursul sau examenul pentru numirea în funcţii de conducere, judecătorul sau procurorul trebuie să funcţioneze la instanţa sau, după caz, parchetul la care este vacantă funcţia de conducere pentru care îşi depune candidatura, conform propunerilor de modificare articolului 50 din Legea 303/2004.

"(5) Prin derogare de la dispoziţiile alin. (4), în situaţia în care la două concursuri consecutive pentru numirea într-o funcţie de conducere nu se prezintă niciun candidat, la următorul concurs sau examen organizat pentru numirea în aceeaşi funcţie de conducere pot participa şi judecători sau, după caz, procurori de la altă instanţă sau parchet din circumscripţia aceleiaşi curţi de apel sau parchet de pe lângă curtea de apel, care au dreptul să funcţioneze la instanţa ori parchetul pentru care îşi depun candidatura. (6) În cazul în care la o judecătorie sau un parchet de pe lângă judecătorie unde este vacantă funcţia de preşedinte, vicepreşedinte sau preşedinte de secţie, respectiv de prim- procuror sau adjunct al acestuia, niciun judecător sau procuror nu îndeplineşte condiţiile de vechime prevăzute de lege pentru ocuparea acestor funcţii, sau nu-şi exprimă acordul în vederea delegării şi, din motive obiective, nu pot fi delegaţi judecători sau procurori de la alte instanţe sau parchete din circumscripţia aceleiaşi curţi de apel, poate fi delegat în respectiva funcţie de conducere oricare dintre judecătorii sau procurorii care funcţionează la acea judecătorie sau parchet de pe lângă judecătorie", conform propunerii de modificare a articolului 50.

O altă propunere îi vizează pe magistraţii asistenţi. Astfel, la articolul 67, după alineatul (3), se introduce un nou alineat, alineatul (3 1), cu următorul cuprins: Foştii magistraţi- asistenţi cu o vechime de cel puţin 10 ani în această funcţie, care au fost eliberaţi din funcţie din motive neimputabile, pot fi numiţi fără concurs în funcţia de magistrat- asistent şi îşi păstrează gradul avut la data eliberării din funcţie.

De asemenea, o altă propunere stabileşte că judecătorii şi procurorii cu o vechime de cel puţin 18 de ani în aceste funcţii, care au fost eliberaţi din funcţie din motive neimputabile, au dreptul să devină, fără examen, avocaţi sau mediatori.

Peste 1.300 de procurori şi judecători au trimis, pe 27 iulie, către CSM, Institutul Naţional de Magistratură (INM) şi Ministerul Justiţiei un memoriu de protest faţă de propunerile Comisiei nr. 1 din cadrul CSM, din 21 iulie, referitoare la modificarea Legii 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor.

Magistraţii semnatari protestau faţă de reintroducerea numirii directe în funcţia de judecător ori procuror a magistraţilor asistenţi şi a avocaţilor cu vechime de cel puţin 18 ani, exclusiv pe bază de interviu, la judecătorii şi la parchetele de pe lângă acestea, reintroducerea prevederii privind numirea foştilor magistraţi cu vechime de minim 10 ani în funcţii vacante la instanţe sau parchete de acelaşi grad cu cele unde au funcţionat şi schimbarea modalităţii de susţinere a examenului de promovare în funcţii de execuţie, prin instituirea ca probă a unei aşa numite evaluări a activităţii profesionale pe ultimii 3 ani (transformarea unei condiţii de participare în notă de promovare).

CSM susţinea, pe 28 iulie, că schimbările propuse în Comisia nr.1 la prevederile din Legea 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor au fost trimise spre consultare instanţelor şi parchetelor în 2012 şi în martie 2015, precizările fiind făcute după memoriul de protest al magistraţilor.

De asemenea, în şedinţa din 28 iulie a Comsiei nr 1. din cadrul CSM s-a decis consultarea instanţelor şi parchetelor şi cu privire la propunerile de modificare şi completare a Legii nr. 303/2004 care au rezultat din şedinţa din data de 21 iulie 2015 şi care nu au fost anterior transmise spre consultare.

Ulterior, pe 25 august, Plenul Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) a dispus convocarea adunărilor generale ale judecătorilor şi procurorilor pentru consultarea cu privire la o serie de propuneri vizând modificarea şi completarea legilor privind statutul profesiei şi organizarea judiciară.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici