CNAS: Asiguraţii care nu pot prezenta sau utiliza cardul de sănătate primesc servicii medicale

Asiguraţii care nu pot prezenta sau utiliza cardul de sănătate vor beneficia de servicii medicale şi medicamente, din 1 mai, când intră în vigoare cardul de sănătate, anunţă Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, în timp ce medicii de familie spun că serviciile nu vor mai fi decontate.

2169 afișări
Imaginea articolului CNAS: Asiguraţii care nu pot prezenta sau utiliza cardul de sănătate primesc servicii medicale

CNAS: Asiguraţii care nu pot prezenta sau utiliza cardul de sănătate primesc servicii medicale (Imagine: Marius Dumbraveanu/Mediafax Foto)

"Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) este preocupată să asigure accesul la servicii medicale pentru toate persoanele asigurate. În acest sens, au fost semnate două acte normative, Ordinul Ministrului Sănătăţii şi al preşedintelui CNAS nr.557/246/2015 şi Ordinul presedintelui CNAS nr.248/2015, care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate. Conform acestor acte normative, asiguraţii care nu pot prezenta sau utiliza cardul naţional de sănătate vor beneficia de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale începând cu data de 1 mai", arată un comunicat al CNAS.

Cardul are rolul de a gestiona şi transparentiza modul de utilizare a fondurilor din sistemul de sănătate, în beneficiul asiguraţilor, subliniază CNAS.

"Un sistem care se doreşte performant presupune reguli şi proceduri pe care toţi cei care fac parte sau interacţionează cu sistemul trebuie să le respecte. Prin implementarea acestui proiect, vom obţine ca rezultat utilizarea fondului constituit din contribuţia asiguraţilor doar pentru servicii reale de sănătate. Implementarea unui proiect la nivel naţional nu este un lucru uşor de realizat. CNAS a asigurat condiţiile legale şi tehnice pentru derularea lui, pe care furnizorii de servicii medicale au obligaţia legală să le respecte", se mai spune în comunicat.

Potrivit CNAS, încă de la sfârşitul anului 2014 a recomandat asiguraţilor care au intrat în posesia cardului de sănătate să se prezinte cu el ori de câte ori solicită un serviciu medical, iar furnizorilor le-a recomandat să înceapă să utilizeze cardul de sănătate pentru a depista şi a rezolva orice problemă de funcţionare care apare.

"Facem apel la furnizorii de servicii medicale ca, în momentul în care există probleme de funcţionare a cardului de sănătate, să le semnaleze imediat la centrul de asistenţă pentru remedierea lor în cel mai scurt timp. Cea mai frecventă problemă identificată în funcţionarea cardului de sănătate a apărut la furnizorii de servicii medicale care utilizează alt soft decât cel pus la dispoziţie în mod gratuit de CNAS. Acesta a fost motivul pentru care CNAS a invitat dezvoltatorii de soft la o serie de întâlniri pentru a oferi detalii despre modul în care se poate realiza compatibilizarea softurilor achiziţionate de furnizori cu sistemul cardului de sănătate", a mai spus conducerea CNAS în comunicat.

CNAS precizează că activarea şi validarea serviciilor medicale acordate pacienţilor sunt obligatorii pentru toţi furnizorii aflaţi în relaţie contractuală cu casele de asigurări.

"În această perioadă, prin eforturile comune ale caselor de asigurări şi al furnizorilor de servicii medicale, trebuie să ne asigurăm că nu creem disconfort asiguraţilor care apelează la servicii medicale în perioada de început a utilizării sănătate", a declarat Vasile Ciurchea, preşedintele CNAS.

În schimb, Societatea Naţională de Medicina Familiei (SNMF) atenţioneză asupra problemelor legate de implementarea cardului naţional de sănătate.

"Utilizarea cardului este obligatorie de la 1 mai, lucru susţinut fără echivoc de textul legii. Încercând să valideze în timp real serviciile medicale oferite pacienţilor care au carduri, medicii de familie au constatat în ultimele zile următoarele deficienţe grave ale sistemului informatic: cardurile primite de pacienţi nu au putut fi activate sau, când sistemul informatic a funcţionat, activarea a fost prelungită foarte mult, ceea ce a dus la prelungirea consultaţiei mult peste durata uzuală, procedura de deblocare a cardurilor este greoaie, cronofagă şi necesită cunoştiinţe avansate de informatică, situaţii care ar fi putut fi evitate dacă s-ar fi ţinut cont de sugestiile noastre de a evita utilizarea PIN-ului", se arată în comunicatul SNMF.

Organizaţia solicită "ferm să apară foarte repede modificările legislative necesare care să facă posibilă funcţionarea în paralel a consultaţiilor cu card şi a celor fără card, până ce sistemul informatic va fi pus la punct, va funcţiona fără erori, iar pacienţii vor intra în totalitate în posesia cardurilor, pentru a evita discriminările" şi "o procedură simplificată de deblocare accesibilă tuturor furnizorilor de servicii medicale şi mai ales pacienţilor, pe modelul deblocării cardurilor bancare".

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici