Planurile-cadru pentru gimnaziu: Mult accent pe ştiinţe, păstrarea a 5 ore de Română la clasa a V-a

Studierea a cel puţin două limbi străine, mai mult accent pe ştiinţe, păstrarea celor cinci ore de Română de la clasa a V-a, oră săptămânală de consiliere la şcoală şi studierea Educaţiei sexuale sunt printre propunerile rezultate în urma dezbaterii naţionale privind planurile-cadru pentru gimnaziu

Planurile-cadru pentru gimnaziu: Mult accent pe ştiinţe, păstrarea a 5 ore de Română la clasa a V-a (Imagine: Liviu Maftei/ Mediafax Foto)

Majoritatea profesorilor şi experţilor care au participat la dezbaterea naţională organizată în ultimele săptămâni de către Ministerul Educaţiei, prin intermediul Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei (ISE), preferă a doua variantă a planurilor-cadru puse în dezbatere publică.

Este vorba de varianta care pune accent pe ştiinţele naturii şi tehnologii, potrivit directorului ISE, Ciprian Fartuşnic, care a prezentat rezultatele la dezbaterea finală, organizată marţi de Ministerul Educaţiei.

"A doua variantă de plan-cadru evidenţiază opţiunea pentru întărirea studiului ştiinţelor naturii şi tehnologiei în gimnaziu şi promovează debutul timpuriu al unor discipline din domeniul ştiinţelor (fizică şi chimie)", a prezentat Fartuşnic varianta de plan-cadru preferată de cei mai mulţi dintre profesori.

În privinţa celorlalte variante, participanţii la dezbatere consideră că prima dintre ele valorifică trunchiul comun actual, deci asigură continuitatea planurilor-cadru actuale de învăţământ primar şi de gimnaziu. Prima variantă pusă în dezbatere prevede şi cel mai mic număr de ore la clasa a V-a, facilitând o tranziţie mai uşoară de la învăţământul primar la gimnaziu, potrivit observaţiilor prezentate de Fartuşnic.

În ceea ce priveşte a treia variantă de plan-cadru, aceasta "asigură valorificarea capacităţii integratoare a ariei Om şi Societate". Ceea ce face a treia variantă este să reechilibreze distribuţia orelor alocate pentru Istorie şi Georgrafie şi să propună în mod obligatoriu o oră pe săptămână de opţional integrat.

Dintre cei 18.255 de participanţi la dezbatere, 39,7% preferă a doua variantă de plan-cadru, 19,4% preferă prima variantă de plan-cadru şi 27,4% preferă a treia variantă. De asemenea, 13,3% nu preferă niciuna din variante. De altfel, în cadrul dezbaterilor organizate la nivel naţional, profesorii au venit şi cu propriile propuneri, pe care directorul ISE spune că vor fi analizate de către experţi la Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei.

În ceea ce priveşte concluziile la care s-a ajuns, Fartuşnic a explicat că "se preferă păstrarea status-quo-ului dacă variantele reduc ponderea disciplinei din planul în uz".

De asemenea, profesorii au venit şi cu recomandări, printre care se numără creşterea ponderii numărului de ore de Istorie şi menţinerea Limbii Latine, studierea informaticii (TIC) pe tot parcursul gimnaziului, studierea a cel puţin două limbi străine şi studiul Educaţiei Tehnologice (antreprenoriat) în toţi anii de gimnaziu.

Alte recomandări care au reieşit din dezbaterea naţională sunt obţinerea de competenţe în limba maternă, ceea ce înseamnă că nu trebuie să reducem numărul de ore de Limba Română de la clasa a V-a. O altă recomandare este ca în planul-cadru care se va aplica să existe o oră pe săptămână de Orientare şi Consiliere predată pe tot parcursul gimnaziului de către personal specializat.

Nu în ultimul rând, elevii de gimnaziu ar trebui să studieze şi Educaţie pentru Sănătate (Educaţie sexuală), Educaţie Rutieră, Educaţie Juridică, Educaţie Ecologică, Educaţie Economică, Drepturile Copilului şi despre protecţia consumatorului şi drepurile de autor.

Profesorii mai susţin, de asemenea, creşterea ponderii de opţionale (curriculum la decizia şcolii).

Din totalul de respondeţi, 63,5% este personal didactic din sistemul de educaţie, dintre care 42% profesori de gimnaziu. În rest, 27% sunt elevi şi părinţi şi 9,5% au venit din mediul non-guvernamental.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

comentează și tu Momentan sunt 21 comentarii
Taguri:
EDUCAŢIE ,
PLAN ,
DEZBATERI
COMENTARII
  • grigo 5 apr 2016

    Analizandu-le bine, as decide, daca mi-ar sta in putere, varianta 3.Nu vad rostul pentru care un copil trebuie chinuit cu a doua limba straina la cl 5 cu 2 ore/sapt, cu chimie si fizica sau cu educatie tehnologica.Aceste discipline le incarca orarul, iar multe cunostinte sunt prezentate la alte obiecte…

  • bbraileanu 3 apr 2016

    LA CE BUN SA INVETE ELEVII IN 2 ORE/SAPT BIOLOGIE LA CLASA a VI-a???Il ajuta in viata sa se descurce mai bine daca stie despre aparatul digestiv la cuc si pupaza, soarece sau broasca??? Culmea, mai si testati copii la asemenea tampenii!!! Inteleg sa faca 2 ore la cl 7. dar asa.. La ce bun sa studieze…

  • a 17 feb 2016

    Multumim, domnule Curaj! Multumim, ISE! Patronati nu o schimbare de planuri-cadru, ci afaceri de milioane de lei din bani publici cu editari de manuale scolare noi, proaste si cu profit pentru apalaudaci. Propuneti, propuneti... Educatia pentru umplutul borsului, Educatia pentru facutul sarmalelor...…

  • vezi toate comentariile
COMENTEAZĂ ŞI TU
Eroare: Câmpurile marcate cu roşu nu sunt valide!
Comentariul a fost adǎ ugat!

Cod captcha invalid!

Introdu numǎrul din imagine:

* Faceţi click pe imagine pentru a genera alt numǎr
ŞTIRILE ZILEI
Versiunea: mobil  |  completa

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax SA.

ULTIMA ORĂ
Ce trebuia să facă Laura Codruţa marţi seara?