11 spoturi de promovare a proiectului Roşia Montană, oprite de la difuzarea pe TV de CNA - Mediafax

11 spoturi de promovare a proiectului Roşia Montană, oprite de la difuzarea pe TV de CNA

CNA a analizat, marţi, 11 spoturi de promovare a proiectului de exploatare minieră de la Roşia Montană, difuzate între 1 septembrie şi 6 octombrie la principalele televiziuni naţionale, constatând că acestea încalcă legislaţia audiovizualului şi hotărând oprirea lor de la difuzare.

3175 afişări
Imaginea articolului 11 spoturi de promovare a proiectului Roşia Montană, oprite de la difuzarea pe TV de CNA

Un număr de 11 spoturi de promovare a proiectului Roşia Montană, oprite de la difuzarea pe TV de CNA

Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a monitorizat, în perioada 1 septembrie - 11 octombrie, modul în care principalele televiziuni naţionale au difuzat emisiuni de ştiri şi dezbatere pe subiectul Roşia Montană. De asemenea, CNA a monitorizat 11 spoturi de promovare a proiectului minier de la Roşia Montantă, difuzate în perioada 1 septembrie - 6 octombrie.

Subiectul Roşia Montană a fost analizat în şedinţa de marţi a CNA în absenţa membrilor Narcisa Iorga, Florin Gabrea şi Valentin Jucan. La dezbaterea pe această temă au participat Laura Georgescu, preşedintele CNA, Viorel-Vasile Buda, vicepreşedintele CNA, şi membrii Consiliului Lorand Turos, Monica Gubernat, Christian Mititelu, Cristina Trepcea, Răsvan Popescu şi Radu Călin Cristea.

Prezent la şedinţa CNA de marţi, avocatul companiei Roşia Montană Gold Corporation, Sergiu Creţu, a solicitat Consiliului amânarea luării unei decizii pe subiectul Roşia Montană.

"Este o campanie complexă şi trebuie să aveţi un punct de vedere al anunţătorului, a celui care a făcut campania, iar pe agenda de lucru de pe site-ul CNA nu era inclusă şi problema spoturilor care promovează proiectul Roşia Montană. Anunţătorii au fost luaţi pe nepregătite, ar fi important pentru dumneavoastră să aveţi şi acel punct de vedere şi cred că ar trebui solicitat şi punctul de vedere al Consiliului Român pentru Publicitate (RAC)", a spus Sergiu Creţu.

CNA a decis, însă, să continue discutarea subiectului, având în vedere că la Consiliu au fost primite peste 2.000 de reclamaţii privind modul în care radiodifuzorii au reflectat subiectul proiectului de exploatare minieră de la Roşia Montană şi al protestelor celor care se opun acestui proiect.

La propunerea Laurei Georgescu, preşedintele CNA, Consiliul a hotărât să aplice o decizie de intrare în legalitate în privinţa celor 11 spoturi, fapt care presupune că acestea nu mai pot fi difuzate în forma actuală.

"Propun o decizie de intrare în legalitate şi oprirea campaniei. Nimic nu îi împiedică (pe susţinătorii proiectului de exploatare de la Roşia Montană, n.r.) să vină cu spoturi modificate care să fie în regulă şi care pot fi difuzate", a spus Laura Georgescu.

Decizia de oprire de la difuzarea pe TV a spoturilor de promovare a proiectului de la Roşia Montană (în forma în care au fost difuzate în perioada 1 septembrie - 6 octombrie) a fost luată de membrii CNA cu opt voturi "pentru" (Laura Georgescu, Lorand Turos, Monica Guberat, Viorel Vasile Buda, Christian Mititelu, Cristina Trepcea, Răsvan Popescu şi Radu Călin Cristea).

Aceşti membri ai CNA au considerat că aceste spoturi au încălcat articolul 29, aliniatul 1, litera f din Legea audiovizualului, potrivit căruia "Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiţii: să nu stimuleze comportamente dăunătoare sănătăţii sau siguranţei populaţiei".

Cei opt membri ai CNA au considerat că "exploatarea cu cianură" este o metodă care dăunează sănătăţii şi siguranţei populaţiei. "Cred că toată lumea este de acord că cianura este dăunătoare sănătăţii şi pentru mediu", a spus Monica Gubernat.

De asemenea, CNA a considerat că spoturile respective nu au informat corect publicul, încălcând articolul 93 din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, potrivit căruia "Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale".

Totodată, Consiliul a considerat că spoturile respective au încălcat articolul 104 din Codul de reglementare ale conţinutului audiovizual, potrivit căruia "Sunt interzise publicitatea şi teleshoppingul în care se utilizează practici comerciale înşelătoare sau practici comerciale agresive".

Potrivit lui Lorand Turos, membru al CNA, această campanie de promovare a proiectului de la Roşia Montană este o formă de publicitate "interesantă". "Eu nu am mai văzut aşa ceva. De ce această companie dă bani la grămadă pentru a promova ce?", l-a întrebat Lorand Turos pe avocatul companiei Roşia Montană Gold Corporation, Sergiu Creţu, acesta din urmă precizând că nu are un mandat pentru a da un răspuns la această întrebare.

"Este vorba de o problemă care stă acum pe masa Parlamentului, se dezbate, se ia o decizie, pozitivă sau negativă, este o problemă politică, necesită o decizie politică. Părerea mea personală e că această companie are interesul bine stabilit de a obţine un vot pozitiv al Parlamentului şi ca atare promovează un interes politic. «Locurile de muncă pentru Roşia Montană sunt bune pentru România», în percepţia mea, este un mesaj politic. Eu aşa văd lucrurile, iar mesajele politice sau promovarea mesajelor politice prin spoturi publicitare este interzisă în afara campaniei electorale", a spus Lorand Turos.

El a fost de acord cu solicitarea avocatului RMGC de amânare a discutării subiectului pe tema Roşia Montană, pentru ca RMGC să îşi poată expune un punct de vedere. Însă, discuţiile au continuat pe acest subiect în şedinţa de marţi.

La rândul său, Christian Mititelu a spus că în spoturile respective nu se spune cum se vor fi create locurile de muncă în cazul în care proiectul de exploatare de la Roşia Montană va fi demarat. "De aceea este o publicitate înşelătoare. Nu atinge decât un aspect. Mai sunt şi altele", a spus Mititelu. El a precizat că unele televiziuni "trăiesc" din promovarea acestui proiect de exploatare minieră. "Dacă ai peste o mie de reclame generate de aceeaşi firmă, firma aia devine aproape ca un acţionar important în televiziunea respectivă", a spus Mititelu.

Potrivit monitorizării CNA, Antena 3 a difuzat 11 spoturi de promovare a proiectului de exploatare minieră de la Roşia Montană (88 de difuzări), B1 TV - 11 spoturi (135 de difuzări), Realitatea TV - 4 spoturi (15 difuzări), România TV - 11 spoturi (111 difuzări), TVR 1 - 10 spoturi (67 difuzări), TVR 2 - 10 spoturi (63 de difuzări), Acasă TV - 5 spoturi (25 de difuzări), Antena 1 - 9 spoturi (45 de difuzări), Kanal D - 5 spoturi (32 de difuzări), Prima TV - 8 spoturi (36 de difuzări), Pro TV - 4 spoturi (13 difuzări), Etno TV - 10 spoturi (45 de difuzări) şi Taraf TV - 11 spoturi (47 de difuzări).

Prezenţi la şedinţa de marţi a CNA, reprezentanţii principalelor televiziuni naţionale au spus că au difuzat spoturile privind subiectul Roşia Montană cu respectarea legislaţiei audiovizuale privind comunicările comerciale.

Pe de altă parte, potrivit monitorizării CNA, la postul B1 TV au fost trei emisiuni ("Capital TV", "Business B1" şi "Preţul aurului") sponsorizate de compania Roşia Montană Gold Corporation, în timp ce la România TV - 4 emisiuni ("Excelenţa românească", "România devreme", "Salarii, economica" şi "Ştiaţi că?") sponsorizate de RMGC.

Durata medie zilnică a dezbaterilor dedicate subiectului Roşia Montană la Antena 3 a fost de 113,64 minute, la B1 TV - 97,55 minute, la Realitatea TV - 110,55 minute, la România TV - 36,09 minute, iar la Digi 24 - 30,64 minute.

Totodată, potrivit CNA, Antena 1 a difuzat, începând din 9 septembrie, ştiri, reportaje, transmisiuni cu acţiuni colective pe subiectul Roşia Montană din Bucureşti, Roşia Montană şi Alba.

Pro TV a difuzat, începând din 1 septembrie, ştiri, reportaje, transmisiuni cu acţiuni colective din Bucureşti, Sibiu, Cluj, Bistriţa, Roşia Montană.

TVR 1 a difuzat, începând din 1 septembrie, ştiri, reportaje, transmisiuni cu acţiuni colective din Bucureşti, Cluj, Alba, Roşia Montană, Timişoara, Iaşi, Oradea, Londra, Paris.

Kanal D a difuzat, începând din 9 septembrie, ştiri, reportaje, transmisiuni cu acţiuni colective din Bucureşti, Cluj, Roşia Montană.

Prima TV a difuzat, începând cu 3 septembrie, ştiri, reportaje, transmisiuni cu acţiuni colective din Bucureşti şi Roşia Montană.

Realitatea TV a difuzat, începând cu 1 septembrie, ştiri, reportaje, transmisiuni cu acţiuni colective din Bucureşti, Timişoara, Cluj şi Roşia Montană.

România TV a difuzat, începând din 8 septembrie, ştiri, reportaje, transmisiuni cu acţiuni colective din Roşia Montană, Arad şi Bucureşti.

B1 TV a difuzat, începând din 1 septembrie, ştiri, reportaje, transmisiuni cu acţiuni colective din Bucureşti, Cluj, Sibiu, Roşia Montană.

Antena 3 difuzează, începând din 2 septembrie, ştiri, reportaje, transmisiuni cu acţiuni colective din Bucureşti şi Roşia Montană.

Digi 24 a difuzat începând din 1 septembrie ştiri, reportaje, transmisiuni cu acţiuni colective din Bucureşti, Cluj, Braşov, Sibiu, Paris, Roşia Montană, Timişoara, Iaşi.

Subiectul Roşia Montană a fost discutat marţi în absenţa a trei membri ai Consiliului (Narcisa Iorga, Florin Gabrea şi Valentin Jucan). Aceştia au decis să părăsească sala de şedinţe a Consiliului după ce i-au cerut lui Christian Mititelu, un alt membru al CNA, să nu ia parte la discutarea subiectului Roşia Montană, întrucât acesta din urmă s-a pronunţat public împotriva proiectului din Apuseni.

"E un subiect foarte complicat, complex (...) Domnul Cristian Mititelu, în calitate de membru al Alianţei Civice şi de membru al CNA, s-a pronunţat asupra subiectului, fapt care este de natură nu să încurce dreapta judecată (a CNA, n.r.), ci să alimenteze ulterioare suspiciuni. Îl rog pe domnul Mititelu să nu creadă că o recuzare din cvorumul de astăzi ar însemna vreo bruscare, umilinţă, luare de poziţie împotriva dânsului, ci un act de conştinţă pentru care eu îl stimez ca şi până acum", a spus Florin Gabrea.

Totodată, Narcisa Iorga a citat un comunicat de presă cu titlul "Noi, viermii - inapţi, inculţi şi ciumpalaci - protestăm", făcut public în 18 ianuarie 2012, despre care Iorga a spus că este semnat de mai multe persoane, printre care şi de Christian Mititelu (în calitate de vicepreşedinte al Alianţei Civice), care se pronunţau astfel împotriva proiectului de la Roşia Montană. Ea a mai spus că Mititelu a fost declarat incompatibil de către Agenţia Naţională de Integritate (ANI), tocmai pentru dubla sa calitate - de membru al CNA şi de vicepreşedinte al Alianţei Civice.

La rândul său, Christian Mititelu a spus că argumentul lui Florin Gabrea "nu este unul serios". Mititelu a precizat că el nu a ţinut vreun discurs pe tema Roşia Montană, ci o organizaţie din care face parte - Alianţa Civică - a exprimat un punct de vedere, care poate fi exprimat într-o ţară democratică. "Noi aici nu discutăm proiectul Roşia Montană, ci ce se vede la televizor şi ce se aude la radio", a spus Mititelu.

În ceea ce priveşte comunicatul citat de Narcisa Iorga, Mititelu a spus că documentul respectiv este semnat de un număr de ong-uri. "Eu am transmis prin e-mail poziţia Alianţei Civice, această transmisie am făcut-o eu pentru că eu am calculator şi am această abilitate de a transmite e-mailuri, pe care actualul preşedinte - un om mai în vârstă - nu o are. Nu aţi văzut semnătura mea (pe document, n.r.)", a spus Christian Mititelu. În plus, Mititelu a precizat că aspectul incompatibilităţii nu îl decide un membru al CNA, ci "se tranşează în justiţie", aşa cum au spus şi "comisiile relevante din Parlament".

În schimb, Narcisa Iorga a spus că nu va sta la aceeaşi masă cu Mititelu, având în vedere incompatibilitatea sa şi faptul că acesta s-a exprimat împotriva proiectului de exploatare minieră de la Roşia Montană. Ulterior, Iorga a părăsit sala de şedinţe a CNA, fiind urmată de Florin Gabrea şi de Valentin Jucan.

După plecarea celor trei membri din sala de şedinţe, restul membrilor CNA au continuat discutarea subiectului Roşia Montană.

Totodată, Christian Mititelu a spus că "această ieşire din sală are ca scop, de fapt, împiedicarea unei dezbateri a unui subiect foarte important în ceea ce priveşte audiovizualul românesc, puternic marcat de campaniile societăţii Roşia Montană Gold Corporation".

Pe de altă parte, din 1 septembrie, în centrul Bucureştiului şi în mai multe oraşe din ţară au avut loc numeroase proteste ale celor care se opun proiectului minier de la Roşia Montană.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici