ActiveWatch: Fenomenul politizării presei s-a intensificat în 2013 în România - Mediafax

ActiveWatch: Fenomenul politizării presei s-a intensificat în 2013 în România

Fenomenul politizării presei s-a intensificat în anul 2013, iar o parte semnificativă a media este în continuare folosită de patroni ca armă în vederea obţinerii unor avantaje politice şi economice sau pentru a pune presiune pe justiţie, potrivit ActiveWatch.

173 afişări

Imaginea articolului ActiveWatch: Fenomenul politizării presei s-a intensificat în 2013 în România

ActiveWatch: Fenomenul politizării presei s-a intensificat în 2013 în România (Imagine: Publimedia/Shutterstock)

Conform raportului "FreeEx 2013 - Libertatea Presei în România", lansat luni de ActiveWatch, anul trecut au avut loc mai multe evenimente "cu impact negativ asupra libertăţii de exprimare".

"O parte semnificativă a presei este în continuare folosită de patroni ca armă în vederea obţinerii unor avantaje politice şi economice sau pentru a pune presiune pe justiţie", se spune în raport, precizându-se că "politizarea discursului mediatic a fost evidenţiată de decizia unor jurnalişti de a migra în mediul politic şi de atacurile tot mai frecvente între oamenii din presă, în care predomină ameninţările, injuriile şi limbajul vulgar".

 

În raportul ActiveWatch se spune şi că media îşi abandonează adeseori misiunea de a informa, în schimbul promovării unor mesaje favorabile intereselor unor entităţi private.

Totodată, conform raportului FreeEx, unele instituţii media folosesc abuziv dreptul la liberă exprimare pentru a intimida alte persoane/grupuri sociale/ justiţia/grupări politice, iar, pe de altă parte, "mai mulţi politicieni au cerut închiderea unor instituţii media".

"Abaterile etice tot mai frecvente ale presei au fost sancţionate de instanţe, în baza noului Cod Civil", se spune în raport.

Potrivit aceluiaşi raport, unele instituţii media şi unii oameni din presă îşi somează colegii de breaslă să nu mai relateze critic despre ei, ameninţând cu procese.

"Conducerea şi patronatul unuia dintre cele mai importante grupuri media au fost trimise în judecată pentru şantaj. În alte două cazuri separate, instanţele au pronunţat pedepse cu închisoare pentru şantaje de presă", se spune în raportul FreeEx.

Raportul precizează, de asemenea, că dosarul de şantaj în care sunt implicaţi patronatul şi conducerea societăţilor aparţinând grupului media controlat de familia Voiculescu a adus noi dovezi că media este în continuare folosită de patroni ca armă în vederea obţinerii unor avantaje politice şi economice.

"După declanşarea anchetei penale de şantaj şi arestarea directorului Sorin Alexandrescu, instituţiile media deţinute de familia Voiculescu au pornit un atac concertat împotriva sistemului judiciar, pe care l-au acuzat că este subordonat preşedintelui Băsescu. Drept urmare, procurorii DNA au pus sub acuzaţie în premieră un grup media, patronii şi administratorii săi pentru folosirea instituţiilor media cu scopul de a influenţa deciziile magistraţilor", se mai spune în raportul FreeEx.

În ceea ce priveşte Consiliul Naţional al Audiovizualului, raportul FreeEx spune că această instituţie a sancţionat aceste numeroase abateri, însă nivelul amenzilor este mic şi nu este în măsură să descurajeze astfel de practici.

Raportul precizează, totodată, că "CNA a fost ţinta unor presiuni venite din zona politică şi din partea radiodifuzorilor".

De asemenea, în raport se spune că "unele decizii recente ale CNA pun în pericol dreptul la liberă exprimare, sancţionând dreptul la opinie, fără a ţine cont de jurisprudenţa CEDO".

"CNA s-a eschivat evitând să se pronunţe în două speţe ce pot fi interpretate ca acte de cenzură (cazul Ivanovici - RCS&RDS şi serialul TVR «Moştenirea clandestină»).

Totodată, ActiveWatch atrage atenţia că "România s-a confruntat cu riscul ca insulta şi calomnia să fie reintroduse în Codul Penal".

De asemenea, potrivit ActiveWatch, "Codul insolvenţei adoptat de Guvern prin Ordonanţă de Urgenţă ameninţă existenţa unor instituţii media".

Pe de altă parte, potrivit ActiveWatch, "cluburile de fotbal şi structurile de conducere ale fotbalului impun presei acoperire mediatică favorabilă şi fac victime în rândul jurnaliştilor".

Raportul remarcă şi faptul că "se perpetuează comportamentele abuzive ale forţelor de ordine la manifestaţiile de stradă". "Au avut loc abuzuri fără precedent ale forţelor de ordine la Pungeşti, cu încălcarea mai multor drepturi constituţionale ale cetăţenilor", spune ActiveWatch.

Pe de altă parte, potrivit raportului, Societatea Română de Radiodifuziune (SRR) a adoptat regulamente interne "ce afectează dreptul salariaţilor la liberă exprimare cu scopul de a proteja instituţia de criticile venite din interior".

De asemenea, potrivit raportului, conducerea SRR "a târât instituţia într-un conflict cu unul din liderii sindicali, comiţând o serie de abuzuri ce afectează imaginea radioului public".

Raportul remarcă şi faptul că dificultăţile financiare ale TVR continuă şi după încheierea procesului de restructurare. "TVR nu a reuşit să se relanseze pe piaţă după încheierea procesului de restructurare", spune ActiveWatch.

Raportul FreeEx subliniază şi faptul că "TVR continuă să ofere servicii editoriale partidelor aflate la putere - emisiuni în care politicieni sunt invitaţi permanenţi, parteneriate cu ministere prin care se ceda decizia editorială autorităţii guvernamentale".

În plus în raport se spune că directorul general interimar al TVR, Stelian Tănase, a oprit difuzarea unui documentar în timp ce acesta era transmis de TVR Moldova, pe motiv că ar fi făcut propagandă comunistă. Comisia de Etică şi Arbitraj din TVR a considerat intervenţia ca fiind "arbitrară", "excesivă" şi "hazardată".

Pe de altă parte, potrivit raportului, criza economică s-a acutizat în piaţa de media, iar mai multe instituţii media au încetat să existe. Unele ziare au renunţat la varianta print, continuând însă să existe în versiune online.

"Situaţia precară a jurnalistului în raport cu patronatul s-a amplificat în condiţiile crizei economice din piaţa de media. S-au înregistrat demiteri abuzive ale jurnaliştilor, întârzieri la plata salariilor, iar mulţi jurnalişti sunt plătiţi pe drepturi de autor", se spune în raport.

Raportul subliniază faptul că statutul jurnalistului este vulnerabilizat şi mai mult odată cu a expirarea, în februarie 2014, a Contractului Colectiv de Muncă la nivel de ramură.

"Acutizarea dificultăţilor economice ce afectează industria mass-media în ultimii ani a accentuat dependenţa multor instituţii media de clienţii mari de publicitate, consecinţa fiind adeseori sacrificarea interesului public şi a libertăţii editoriale în favoarea promovării unui mesaj favorabil unor diverse entităţi private. Cel mai flagrant caz rămâne al companiei RMGC, care a derulat în ultimii ani o agresivă campanie de promovare în media pentru a obţine sprijin în vederea primirii avizelor guvernamentale necesare demarării contestatei exploatări aurifere cu cianuri de la Roşia Montană", se spune în raport.

Raportul FreeEx 2013 - Libertatea Presei în România a fost redactat în cadrul programului FreeEx al ActiveWatch - Agenţia de Monitorizare a Presei. Programul Libertatea de Exprimare - FreeEx a fost demarat de în august 1999, cu scopul de a contribui la protejarea şi promovarea dreptului la liberă exprimare şi a libertăţii presei.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Taguri:
ACTIVEWATCH ,
RAPORT ,

Citarea se poate face în limita a 250 de semne. Nici o instituţie sau persoană (site-uri, instituţii mass-media, firme de monitorizare) nu poate reproduce integral scrierile publicistice purtătoare de Drepturi de Autor fără acordul Mediafax SA.