Antena 3, amendată de CNA pentru emisiunea "Ştirea Zilei" şi exit poll-ul de duminică

CNA a decis, miercuri, să amendeze postul Antena 3 cu 30.000 de lei, pentru ediţia de duminică a emisiunii "Ştirea Zilei", care a avut un profil electoral, fapt interzis de legislaţia audiovizuală, şi pentru difuzarea unui exit poll în ziua alegerilor, înainte de ora 21.00.

165 afişări
Imaginea articolului Antena 3, amendată de CNA pentru emisiunea "Ştirea Zilei" şi exit poll-ul de duminică

Antena 3, amendată de CNA pentru emisiunea "Ştirea Zilei" şi exit poll-ul de duminică (Imagine: Mediafax Foto)

Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a analizat în şedinţa de miercuri modul în care postul Antena 3 a reflectat campania electorală, duminică, în ziua alegerilor pentru al doilea tur de scrutin.

Consiliul a primit circa 35 de reclamaţii, printre care şi sesizări de la persoane fizice, PDL, BEC, ActiveWatch - Agenţia de Monitorizare a Presei, pentru emisiunea "Ştirea Zilei", difuzată duminică, în intervalul 18.20 - 20.30, şi moderată de Gabriela Vrânceanu Firea. În emisiune au fost invitaţi Corneliu Vadim Tudor, Petre Roman, Victor Ciorbea şi Cristian Pârvulescu.

Emisiunea a avut titlul "Un vot pentru 5 ani". Pe parcursul emisiunii, moderatoarea şi invitaţii au discutat despre campania electorală, despre candidaţii la Preşedinţie şi despre vot, potrivit CNA.

"La ora 18.30 au fost trei oameni politici în studio", a spus Narcisa Iorga, membru al CNA.

"Este evident că toate comentarile au fost electorale. Emisiunea a fost electorală, cu referiri directe la candidaţi", a spus Gelu Trandafir, membru al Consiliului.

Iorga şi Trandafir au fost susţinuţi de Ioan Onisei, vicepreşedintele CNA, cel care a condus şedinţa de miercuri a Consiliului, în absenţa lui Răsvan Popescu, preşedintele CNA.

"Am rămas, duminică, în sediul CNA, am urmărit emisiunea, au început să sune telespectatori. Am încercat să iau legătura cu domnul director Oancea (Sorin Oancea, n.r.), i-am trimis un sms comunicându-i că emisiunea în formatul respectiv este în afara legii. Nu mi-a răspuns (...) Am discutat cam după o oră cu producătoarea doamnei Firea şi i-am spus că vreau să intru în emisie şi să spun că emisiunea se desfăşoară cu încălcarea legislaţiei. Nu mi s-a permis (...) I s-a comunicat în cască doamnei Firea (...) Am fost nevoit să răspund la o parte din telefoane. Nu pot să vă reproduc reproşurile care s-au adus CNA, din motive de limbaj licenţios", a spus Ioan Onisei, vicepreşedinte CNA.

El a spus că postul a încălcat art. 8 din Decizia CNA nr. 853 din 29 septembrie 2009, potrivit căruia "Cu 24 de ore înainte de începerea votării şi până la închiderea urnelor sunt interzise difuzarea oricăror mesaje şi comentarii cu conţinut electoral, a emisiunilor şi spoturilor electorale, precum şi invitarea sau prezentarea în programe a candidaţilor şi a reprezentanţilor acestora şi ai partidelor politice, alianţelor politice şi alianţelor electorale care susţin candidaţi".

"La sfârşitul emisiunii doamna Firea a spus că avem «foarte mulţi membri ai CNA»". Ea îşi dă seama că a făcut o încălcare (desfăşurarea emisiunii, n.r.), care nu trebuia să aibă loc pe niciun criteriu (...) O încercare de a influenţa votanţii, care, până la urmă, a dat rezultatul pe care l-a dat", a spus Christian Mititelu.

"Trebuie să fim realişti, în România, după evenimentele din decembrie '89, avem în continuare o categorie de persoane şi o categorie de instituţii, de persoane şi firme, care se consideră deasupra legii. Legăturile pe care le au în mediul politic româneasc (...) cu diverse forţe oculte, le dau această senzaţie de imunitate în faţa legii şi se comportă în consecinţă", a spus Mititelu.

În plus, Narcisa Iorga a spus că Antena 3 a încălcat din nou legea audiovizualului duminică, în ziua alegerilor, după o perioadă de o lună şi jumătate de încălcări ale legislaţiei audiovizuale.

"Într-o perioadă de o lună şi jumătate au fost opt sancţiuni aplicate la Antena 3, două somaţii şi şase amenzi, care au un total de 60.000 de lei (numai în baza Deciziei CNA nr. 853 din 2009, n.r.). Mi se pare foarte puţin pentru câte abateri a făcut acest radiodifuzor. Sunt opt sancţiuni într-o lună şi jumătate de campanie, asta înseamnă abatere de la lege zilnic. Nici măcar în ziua votului, în turul doi de scrutin, nu aţi putut să respectaţi legea. Cum să iau eu acest lucru? Este o sfidare a legii, o sfidare a acestei instituţii (...). Eu rămân cu un mare semn de întrebare asupra acestui radiodifuzor, cu capacitatea lui de a reprezenta legea din România, de a reprezenta într-adevăr un canal de ştiri (...) Nici după terminarea alegerilor nu pare să revină în limita legii. Mi se pare foarte gravă încălcarea din ultima zi, având în vedere ce s-a întâmplat în această o lună şi jumătate de campanie", a spus Narcisa Iorga.

Pe de altă parte, Grigore Zanc a spus că Antena 3 nu este singurul post TV care a prezentat o anumită atitudine. "Nu este singurul post cu o atitudine tranşantă şi sfidătoare de a trata lucrurile într-o anumită manieră. Şi alte posturi au difuzat emisiuni care au fost pro un candidat sau altul", a spus Grigore Zanc.

"Mi se pare abominabil felul acesta de a face jurnalism", a spus Dan Grigore.

Pe de altă parte, membrii CNA au făcut referire şi la un exit-poll difuzat de Antena 3 în ziua alegerilor. Astfel, pe 6 decembrie, la emisiunea "Ediţie Specială", difuzată între orele 16.00-18.00, au fost invitaţi fostul preşedinte al Românei Emil Constantinescu, fostul consilier prezidenţial Claudiu Săftoiu şi analistul economic Ilie Şerbănescu. În timp ce prezentatoarea Paula Rusu prezenta neregulile apărute la vot pe parcursul zilei, pe ecran au apărut banda roşie de "News alert", după care, în dreapta jos, deasupra siglei postului, s-au văzut timp de şapte secunde rezultatele unui exit poll în care Mircea Geoană era prezentat cu un procent de 53%, iar Traian Băsescu având un procent de 47%.

Potrivit lui Ioan Onisei, prezenţa în emisiune a lui Emil Constantinescu şi comentariile pe care acesta le face, dar şi prezentarea exit poll-ului sunt şi ele o încălcare a art. 8 din Decizia CNA nr. 853 din 29 septembrie 2009.

În urma discuţiilor, Narcisa Iorga a propus amenda maximă permisă de art. 91 din Legea audiovizualului, respectiv 100.000 de lei, pentru postul Antena 3.

"Având în vedere precedentele amenzi, scrisori, avertismente, eu propun amenda maximă - 100.000 de lei - , în special pentru ziua de duminică, când au fost numeroase încălcări ale legii, chiar prezenţa unor oameni politici sau reprezentanţi ai candidaţilor în studio, la care adăugăm comentariilor invitaţilor permanenţi ai Antenei 3 în studiouri. Cred că prin această amendă am putea demonstra cumva că acest radiodifuzor s-a aflat în ziua alegerilor în afara legii şi instituţia noastră poate sancţiona aceste abateri grave", a spus Narcisa Iorga. Propunerea sa a fost aprobată doar de Ion Onisei şi Gelu Trandafir, insuficient pentru a fi aplicată.

Nici alte trei propuneri de sancţionare - 15.000 de lei (Grigore Zanc), 50.000 de lei (Attilla Szasz) şi 25.000 de lei (Christian Mititelu) - nu au întrunit numărul suficient de voturi pentru a fi aplicate.

În cele din urmă, Ioan Onisei a propus o amendă de 30.000 de lei pentru postul Antena 3, propunerea sa primind şase voturi din partea membrilor CNA, fapt pentru care va fi aplicată.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici