BBC va plăti despăgubiri de 229.500 de euro politicianului acuzat pe nedrept de pedofilie

BBC a anunţat joi că va plăti despăgubiri de 185.000 de lire sterline (229.500 euro) unui fost politician britanic, acuzat pe nedrept de pedofilie într-una dintre emisiunile postului, o eroare care a agravat criza profundă prin care trece grupul public din audiovizualul britanic.

176 afișări
Imaginea articolului BBC va plăti despăgubiri de 229.500 de euro politicianului acuzat pe nedrept de pedofilie

BBC va plăti despăgubiri de 229.500 de euro politicianului acuzat pe nedrept de pedofilie (Imagine: AFP / MediafaxFoto)

"BBC s-a înţeles cu lordul McAlpine asupra termenilor unui acord ce vizează procesul pentru defăimare deschis împotriva grupului. Acest acord reflectă gravitatea acuzaţiilor care i-au fost aduse", se afirmă în comunicatul emis de BBC.

Termenii acestei înţelegeri amiabile vor fi prezentaţi în curând la tribunal şi o declaraţie a reprezentanţilor postului BBC, în care aceştia îşi vor prezenta scuze publice, va fi citită cu acea ocazie.

Într-o emisiune de la începutul lunii noiembrie, o victimă a unor abuzuri sexuale l-a acuzat pe Alistair McAlpine, fost trezorier al Partidului Conservator în "era" Margaret Thatcher. Numele său nu a fost citat în mod direct, numeroasele speculaţii apărute imediat pe internet au făcut acest lucru, înainte ca martorul să îşi retracteze declaraţia.

Chiar şi înainte de semnarea acestui acord, BBC recunoscuse "erori inacceptabile", admiţând că "unele dintre verificările jurnalistice de bază nu au fost efectuate". BBC şi-a prezentat "scuze fără rezerve" şi a promis că va lua măsuri disciplinare.

Alistair McAlpine s-a declarat bucuros pentru faptul că a "ajuns rapid la un acord cu BBC".

"Sunt conştient că aceste pagube vor fi plătite din redevenţele TV", care finanţează în mare parte grupul public, "şi am ţinut cont de acest lucru în redactarea termenilor acestui acord", a explicat politicianul britanic într-un comunicat.

Fostul trezorier a precizat că intenţionează să ajungă la înţelegeri similare şi cu "celelalte organizaţii care au publicat comentarii defăimătoare" şi cu persoanele care l-au "defăimat pe Twitter".

Într-un interviu recent, el a spus că acel denunţ calomnios a reprezentat pentru el "un şoc teribil" şi a reproşat postului BBC mai ales faptul că nu i-a acordat un drept la replică.

"A fost ceva cu adevărat absurd (...) Ei ar fi putut să evite angoasele şi aceste cheltuieli inutile printr-un simplu apel telefonic", a adăugat politicianul.

Autoritatea britanică de reglementare în domeniul comunicaţiilor, OFCOM, a anunţat la rândul ei deschiderea unei anchete despre emisiunea difuzată de BBC. Ancheta vizează şi o emisiune a postului privat ITV în cursul căreia prezentatorul ei i-a comunicat premierului David Cameron o listă cu numele unor politicieni conservatori bănuiţi pe internet că ar fi întreţinut relaţii sexuale cu copii.

Postul ITV, care şi-a prezentat "scuze sincere" pentru acest derapaj, a anunţat apoi că a "luat măsurile disciplinare potrivite", fără a le detalia însă, "pentru a evita ca o astfel de eroare să se producă din nou".

Eroarea comisă de BBC, un post în general salutat şi apreciat pentru rigoarea şi combativitatea lui jurnalistică, nu a făcut decât să agraveze criza profundă prin care grupul trece după publicarea în presă a detaliilor extrase din "afacerea" Jimmy Savile, unul dintre foştii prezentatori-vedetă ai postului, acuzat că era "un prădător sexual".

Decedat în 2011, această legendă a micului ecran britanic este în prezent bănuit că ar fi agresat sute de copii şi de adolescenţi timp de patru decenii, iar directorii postului BBC ar fi "închis ochii" în faţa acestor preferinţe ale sale.

Potrivit poliţiei britanice, 450 de victime potenţiale au reacţionat până în prezent şi 200 de plângeri au fost depuse în justiţie, unele dintre acestea implicând şi alţi suspecţi.

Scotland Yard a efectuat joi o a patra arestare în cadrul acestei anchete. Un bărbat în vârstă de 60 de ani a fost identificat de presă ca fiind David Lee Travis, un fost DJ al postului BBC, o legendă a radioului britanic în anii 1970-1980. El a fost eliberat pe cauţiune în aceeaşi seară, la încheierea interogatoriului.

Toate aceste scandaluri au condus, sâmbătă, la demisia directorului general al grupului BBC, George Entwistle.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici