Comănescu/Spotlight: Sloganurile de la locale, de la limba de lemn la PLM

Sloganul candidatului e o chestie care înseamnă pe-afară lucruri memorabile şi câştigătoare gen „La force tranquille” (Mitterand), „It’s the economy, stupid” (Clinton) sau „Yes, we can” (Obama). La noi e ceva ce nici Google nu poate să ţină prea bine minte.

402 afişări
Imaginea articolului Comănescu/Spotlight: Sloganurile de la locale, de la limba de lemn la PLM

Comănescu/Spotlight: Sloganurile de la locale, de la limba de lemn la PLM (Imagine: Cristi Vatafu / Mediafax Foto)

Partidele şi candidaţii de la noi tipăresc sloganul în dorul lelii pe materiale ca să fie, ceva, acolo. Dovada:

LIMBILE DE LEMN. La Bucureşti, Firea şi Predoiu ţin morţiş să confirme „PNL, PSD, aceeaşi mizerie”, cu două formule într-o limbă de lemn foarte asemănătoare: „Rezultate pentru bucreşteni” (Firea) şi „Soluţii serioase pentru Bucureşti” (Predoiu). Dacă e să facem teoria chibiritului, Predoiu e mai slab ca Firea fiindcă „soluţii serioase” sună stângaci şi „Bucureşti” e mai oficial şi mai tocit decât familiarul „bucureşteni”. Şi mai ales fiindcă Predoiu a intrat în campanie foarte târziu (al patrulea candidat desemnat de PNL) şi ar fi trebuit să ştie de strigarea Firei, deci să iasă cu ceva diferit.

Amândouă formulele sunt în acelaşi Zeitgeist cu „Fapte, nu vorbe”, strigare a lui Iohannis din 2014, în mod ironic şi ea copiată după un slogan de feministe de la începutul secolului trecut. Care are în plus dezavantajul că s-a confirmat doar în partea a doua, aia negativă. Clar, clasa politică românească ştie ce aşteptări are electoratul de la ea, dar nu ştie că „fapte”, aşa cum îl vedeţi aici scris, e tot „vorbe”.

La arma secretă a hipsterilor, Nicușor Dan, nu am găsit una bucată formulă. Ar fi mai multe claim-uri, ca „Luptăm împreună pentru Bucureşti”, „Decât să fure ei, mai bine te implici tu” şi „Te salvează de politicieni”. E normal să vii cu mai multe mesaje şi Nicuşor pare a avea ceva diferit de spus decât tandemul Firea-Predoiu, dar o face aşa cum ştie el, vorbind în pungă. Lipsa unei formule privilegiate şi inspirate, care să unifice comunicarea, dovedeşte dezordinea din campania matematicianului. Fanii acestuia ar fi avut glagoria să aprecieze în mod special un slogan neplicti, dar n-a fost să fie. Lucru pe care îl vom spune din păcate şi pe 5 iunie, seara.

PLM-URILE. Aţi auzit probabil de „Ai o problemă? Vorbeşte cu Mutu” şi „Cheamă-l pe Cristi”. Un pesedist şi-un pemepist (Gabriel şi Petrescu) de care e greu de crezut că veţi mai auzi au aprobat strigări care au calitatea de a fi mai uşor de reţinut şi defectul de a fi idioate. „Vorbeşte cu Mutu” e rudă cu „Să-i spui lu’ mutu’”, adică sugerează că degeaba o faci, iar „Cheamă-l pe Cristi” vine din „Băi, Cristi”, viralul acela cu beţivul atârnat de gard şi apucat de cizmă de un câine. Mutu se insultă pe el însuşi, Cristi îl insultă pe cel care „cheamă”, adică alegătorul.
În altă ordine de idei, sau de fapt aceeaşi, ştiţi ce-i aia „PLM” pe chat? Dacă da, s-ar putea să fiţi miza electorală a Partidului Liberal Muncitoresc, care behăie (dacă n-o fi vreo glumă de Net, că prin oraş nu l-am văzut): „Vino în PLM să-ţi faci un viitor!”
Dacă nu, mai bine aflaţi din altă parte.

Nu în PLM, ci în PRM e o doamnă pe nume Argentina, care candidează la primăria Miovenilor cu „Mioveni, numele tău e Argentina!” Pe doamna Argentina o mai cheamă şi Culcuş şi singurul comentariu pertinent pe care îl putem face e că probabil a intrat în campanie din motive terapeutice, ca să se-mpace cu propriul nume. Îi mai lipseşte doar un contracandidat pe nume Patagonia Recamier.

La Târgu Jiu, un cetăţean Nicolae State (Mişcarea Liberală) vine cu „Aşa e bine, să ne-ajutăm unii... pe mine”, dovada unei alte şcoli de gândire din politica românească, pe care am putea s-o numim şcoala de gândire scremută. Fantoma lui George Pădure a reapărut la Sectorul 1 cu sloganul memorabil pe vremuri, „Un pic mai bine pentru dumneavoastră”. Sloganul e din 1996 şi Pădure are şi un site. Care e din 2012. La „Cinci”, reputat pentru numărul mare de romi, a scos capul cărunt un suspect de rasism care defilează cu „Albim Sectorul 5”, nici nu mai contează numele şi partidul.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici