Cronica FNT: Poveştirile coregrafice ale lui Carolyn Carlson: de la unitate la fluiditatea apei şi arderea focului

Spectacolul de dans contemporan „Scurte povestiri” de Carolyn Carlson s-a jucat marţi, la Sala Studio a TNB ca parte a spectacolelor invitate în cadrul FNT, reuşind să transpună spectatorii timp de o oră şi jumătate în lumea simbolurilor şi a elementelor primordiale: apa, focul, yin-yang.

248 afișări
Imaginea articolului Cronica FNT: Poveştirile coregrafice ale lui Carolyn Carlson: de la unitate la fluiditatea apei şi arderea focului

Cronica FNT: Poveştirile coregrafice ale lui Carolyn Carlson: de la unitate la fluiditatea apei şi arderea focului

Marţi seară, 25 octombrie, Sala Studio a fost ticsită de spectatori de toate vârstele veniţi spre a se întâlni cu coregrafa de origine americană Carolyn Carlson, dar şi cu dansatorii de la Carolyn Carlson Company, în cele trei mici performance-uri prezentate pe scenă sub forma unor povestiri coregrafice: „Li”, „Immersion”, „Burning”. Toate cele trei coregrafii au purtat publicul către spiritualitatea orientală, folosindu-se de o scenografie minimalistă în care fiecare obiect completa ideea dansului.

Chiar dacă nu la fel de spectaculos precum celălalt mare eveniment de dans prezentat în cadrul FNT, spectacolul-invitat „Fresca”, în coregrafia lui Angelin Preljocaj, interpretat de zece dansatori, cele trei povestiri ale lui Carolyn Carlson au avut o componentă profund spirituală şi poetică, fiecare performance fiind extrem de concentrat în idei şi putând fi urmărit de sine-stătător.

„Scurtele povestiri” s-au deschis cu „Li” - un duo de 25 de minute pe care însăşi creatoarea spectacolului o defineşte în umătorii termeni: „Li” este o ideogramă care desemnează la origine grăuntele din jad sau din lemn, „motivul organic” de la baza tuturor lucrurilor, când fiinţa se află în acord cu „tao”.

„Li” este o ideogramă dansantă, alcătuită din mişcările şi căutările celor doi dansatori membri ai Companiei Caroly Carlson: Chinatsu Kosakatani şi Yutaka Nakata, pe muzica deosebit de inspirată a lui Aleksi Aubry-Carlson, cu jocuri de lumini. Bazat pe dualitatea yin-yang, perfomance-ul extrem de dens a vorbit despre ideea de dualitate şi unitate, despre limbaj şi corporalitate, despre ajungerea la esenţă. „Li” se referă la ceea ce stă la baza ordinii naturii şi este reflectat în forme organice.

Descriindu-se drept o călătoare neobosită, mereu în căutarea de a-şi dezvolta şi a împărtăşi publicului universul său poetic, Carlson îmbină metafizica de tip oriental cu limbajul dansului, cu mişcări fluide dar şi energice, cu muzica inspirată din zonele extrem-orientale, vorbind despre om (microcosmos) ca parte a macrocosmos-ului, despre stările interioare în consonanţă cu natura şi reprezentate prin mişcări de dans sub forme acvatice, poetice, caligrafice. „Scurtele povestiri” ale lui Carlson sunt scurte metamorfoze percutante, poeme vizuale, coregrafa preferând, de altfel, noţiunii de „coregrafie” cea de „poezie vizuală”.

Creatoare a peste 100 de performance-uri marcante pentru istoria dansului, Carolyn Carlson a primit în 2006 primul Leu de Aur atribuit unui coregraf în cadrul Bienalei de la Veneţia, dar şi distincţia de Cavaler al Ordinului Artelor şi Literelor din partea Franţei.

„Dansul îmi permite să transmit energie. Munca mea îşi trage seva din qi gong, tai-chi şi artele marţiale. Mişcarea este un mod de comunicare universal. Poezia este piatra de temelie a operei mele; paşii vin mai târziu. Sunt dansatoare, dar sunt, mai presus de toate, poetă. Îmi place să-mi numesc creaţiile „poezii vizuale“, pentru că, pentru mine, totul începe cu o viziune. Nu-mi notez niciodată paşii coregrafiilor, prefer să desenez scena, să pictez spaţiul.”, exprima Carolyn Carlson într-un interviu pentru Festivalul Naţional de Teatru.

În cea de-a doua povestire a serii, „Immersion/ Imersiune”, un performance solo de 18 minute, Carolyn Carlson a dansat pe scena Sălii Studio într-o plutire fluidă, adesea improvizând în consonanţă cu ritmul valurilor. În această „odă” adusă apei prin mişcări de dans, Carlson a devenit ea însăşi elementul acvatic, val spumos, pescăruş, picătură de ploaie, într-o interpretare extrem de percutantă. Sunetul valurilor, al mareei, al imensităţii apelor s-a îmbinat în muzica creată de Nicolas de Zorzi, Carlson interpretând mişcările fluide ale apei, forţa ei distrugătoare dar şi dătătoare de viaţă, bucuria şi libertatea acestui element de nepătruns.

În „Burning/ Ardere”, Carolyn Carlson a prezentat prin mişcările şi energia emanată de dansatorul corean Won Myeong Won metamorfozele din fiecare etapă a vieţii, trimiţând spectatorii într-o călătorie contemplativă prin „vârstele” focului purificator, prin existenţa umană.

Pentru Carolyn Carlson, crearea unui solo este o posibilitate de întoarcere către sine. Acest demers dezvăluie un dialog intim, fără explicaţii, fără cuvinte, în căutarea gestului unic şi pur.

Pentru „poeta mişcării”, dansul este expresia energiei ascunse, iar mişcările desenate cu corpul dansatorului sunt expresii ale sufletului. Într-o legătură intimă cu elementele, dansatorul uneşte cerul cu pământul.

Joi, 27 octombrie, de la orele 21.00, aceeaşi Sală Studio a Teatrului Naţional din Bucureşti va găzdui în cadrul FNT spectacolul „Now” / „Acum” – care a avut premiera în 6 noiembrie 2014 la Théâtre National de la Danse Chaillot din Paris – şi care este un spectacol puternic influenţat de opera lui Gaston Bachelard „Poetica spaţiului”.

Spectacolul de teatru-dans „Now” inspirat şi din folosofia lui Rudolf Steiner „se adresează acestor case şi locuri de neuitat în care locuim, martori ai aspiraţiei ardente a umanităţii la siguranţă şi ai ataşamentului pe care-l trăim faţă de forţele misterioase ce stau la baza realităţii tangibile a valorilor noastre profane şi sacre. O recunoaştere a vieţilor noastre cotidiene revelate. Imensitatea minusculă a prezenţei noastre în Univers. Un act în 7 părţi metaforice: casa, de la subsol până la mansardă; sertare, cufere, dulapuri ce ascund secrete; cuiburi şi coconi; unghere de linişte şi vise; de la minuscul, la universal; imensitatea intimă; cercul etern, înăuntru şi în afară. Fiecare dintre cele 7 părţi va fi traversată de un poem ales din Miłosz, Rilke, Baudelaire...” - le promite Carolyn Carlson spectatorilor.

FNT continuă până pe 30 octombrie cu spectacole de teatru, lansări de carte şi expoziţii. Programul complet al evenimentului poate fi consultat la pagina: http://www.fnt.ro/Program/ sau pe http://www.fnt.ro/noutati87/programul-fnt-2016/.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici