Foşti şefi ai TVR şi RRA s-au coalizat împotriva eliminării taxei radio-TV, reclamând faptul că instituţiile şi-ar pierde independenţa dacă ar fi finanţate doar de către Guvern

Foşti Preşedinţi–Directori Generali ai Societăţilor Române de Radio şi Televiziune au semnat o scrisoare deschisă în care susţin că iniţiativa parlamentară de a desfiinţa taxa radio-tv "este deosebit de periculoasă pentru democraţia României" şi, adoptată, va duce la abuzuri politice de neoprit.

1119 afişări
Imaginea articolului Foşti şefi ai TVR şi RRA s-au coalizat împotriva eliminării taxei radio-TV, reclamând faptul că instituţiile şi-ar pierde independenţa dacă ar fi finanţate doar de către Guvern

Eliminarea taxei TV este periculoasă pentru democraţie, avertizează foşti Preşedinţi–Directori Generali ai Societăţilor Române de Radio şi Televiziune

Doisprezece foşti Preşedinţi–Directori Generali (PDG) –Profesorul univeristar dr. Tudor Cătineanu, academicianul Răzvan Theodorescu, Nora Rebreanu, Stere Gulea, Dragoş Seuleanu, Cristian Hadji Culea, Maria Ţoghină, Tudor Giurgiu, Andras Istvan Demeter, Claudiu Săftoiu, Alexandru Lăzescu şi Stelian Tănase– au semnat o scrisoare deschisă remisă presei prin care invită la regândirea propunerii parlamentare de a desfiinţa taxa radio-tv.

"Această iniţiativă parlamentară este deosebit de periculoasă pentru democraţia României şi din această cauză şi iniţiativa noastră este, din câte ştim, fără precedent. Niciodată, noi, foşti Presedinţi–Directori Generali ai Societăţilor Române de Radiodifuziune şi Televiziune nu am mai colaborat într-un demers public pentru salvarea instituţiilor pe care le-am slujit după ce am jurat pe Constituţia României şi pe Biblie", se afirmă în scrisoare.

Foştii PDG sunt de părere că desfiinţarea taxei radio – tv şi finanţarea Societăţii Române de Radiodifuziune (SRR) şi a Societăţii Române de Televiziune (SRTv) de la bugetul statului "reprezintă un atentat la însăşi democraţia românească", având în vedere că "radioul public şi televiziunea publică din ţările europene, potrivit documentelor de la Maastricht, sunt servicii publice de interes naţional".

Aceştia întreabă retoric: "Cum poate să existe independenţă editorială atunci când Guvernul finanţează aceste două instituţii?", amintind că "Europa cunoaşte câteva exemple de intervenţie brutală a guvernelor în activitatea serviciilor publice de radio si televiziune", exemple despre care cei 12 susţin că "reprezintă o abdicare de la principiile Uniunii Europene şi ale democraţiei în general".

De asemenea, aceştia amintesc faptul că "părinţii fondatori ai radioului public, în anul 1928, au propus Parlamentului Romaniei, Regelui şi societăţii româneşti introducerea abonamentului radio", abonament ce a fost menţinut de toate regimurile politice de până acum, adăugându-se din 1956 şi abonamentul tv.

"Abonamentul radio – tv este dovada contractuală că acţionarii Televiziunii şi ai Radioului publice sunt cetăţenii, garanţii valorilor care ne reprezintă ca naţiune", susţin semnatarii.

Aceştia subliniază faptul că, deşi reprezintă "tendinţe politice, etnice, religioase şi culturale diferite", au meserii diferite şi există multe lucruri care "îi despart", îi uneşte, totuşi, un singur lucru: "Preocuparea ca Serviciul Public de Radio şi Serviciul Public de Televiziune să rămână Servicii Publice şi să nu devină instituţii guvernamentale supuse ingerinţelor politice".

"Dacă cele două instituţii vor deveni bugetare, abuzurile politicului nu vor mai putea fi oprite de către nimeni", avertizează cei 12 foşti PDG.

"Vă invităm să susţinem împreună diversitatea de opinie, să respectăm diversitatea etnică si religioasă, să respectăm si să cultivăm educaţia, stiinţa şi cultura, să susţinem cercetările stiinţifice avansate, aflate la limita cunoaşterii umane, pentru poziţionarea ţării noastre printre statele care au un viitor, să dăm o şansă de reuşită tinerilor ţării noastre, să asigurăm liberul acces la informare, să susţinem mediul antreprenorial care reprezintă motorul existenţei noastre, să ne respectăm seniorii şi copii, să ne ocupăm împreună de starea de sănătate a naţiunii noastre şi să asigurăm o promptă şi corectă informare a populaţiei în caz de dezastre. Toate aceastea reprezintă misiunea serviciului public de radio şi de televiziune. Vreţi să renunţăm la această misiune?", se adaugă în finalul scrisorii, precizându-se că există deschidere în a reanaliza iniţiativa parlamentară: "Stăm la dispoziţia tuturor celor care doresc să reanalizeze oportunitatea iniţiativei parlamentare referitoare la abonamentul radio – tv", în dorinţa de a "ajunge împreună la o soluţie care să ne reunească".

Amintim că, joi, şi TVR a transmis către presă un punct de vedere prin care a susţinut că propunerea legislativă privind eliminarea taxei-tv şi finanţarea Televiziunii Române, în principal, din fonduri de la bugetul de stat "ar afecta misiunea publică a TVR şi ar crea premisele unei puternice dependenţe a acestei instituţii faţă de factorii politici", acestă poziţie fiind în acord şi cu cele exprimate de Societatea Română de Radiodifuziune (SRR), ActiveWatch, Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) şi Convenţia Organizaţiilor de Media (COM).

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici