Harta conflictelor Ministerului Culturii cu propriile sale instituţii

Opera Română, Muzeul Naţional al Ţăranului Român, Muzeul Naţional de Istorie al României, Filarmonica Oltenia, Teatrul din Braşov sunt doar o parte din instituţiile culturale în care disputele şi concursurile pentru poziţiile de management au stârnit controverse.

437 afișări
Imaginea articolului Harta conflictelor Ministerului Culturii cu propriile sale instituţii

Harta conflictelor Ministerului Culturii cu propriile sale instituţii

În această dimineaţă este aşteptat rezultatul concursului pentru poziţia supremă de la Muzeul Naţional de Istorie. Totul a pornit de la evaluarea negativă a managerului actual Ernest Oberländer-Târnoveanu. Florian Matei Popescu, împreună cu Dragoş Neamu, sunt autorii acestei evaluări. La concursul organizat, s-a prezentat însuşi fostul evaluator Florin Matei Popescu. În principiu, situaţia impunea amânarea concursului în sine, dat fiind faptul că Ernest Oberländer-Târnoveanu a contestat în instanţă evaluarea. Ministerul Culturii, împotriva evidenţelor, a organizat acest concurs.

Mai multe detalii, aici.

Tot în desfăşurare se află şi conflictul de la Craiova. 50 de angajaţi protestează zilnic împotriva actualei conduceri. Artiştii Filarmonicii Oltenia o acuză pe şefa de la Resurse Umane că face presiuni asupra lor pentru a se reclama unii pe alţii, dar şi pentru a susţine păstrarea în funcţii a unor angajaţi apropiaţi ei. Angajaţii sunt nemulţumiţi şi de atitudinea şi modul cum îşi îndeplinesc îndatoririle de serviciu directorul artistic şi şefa Biroului de Organizare Spectacole.

Mai multe detalii, aici.

Ministerul Culturii a iniţiat o treia rundă de examene la Muzeul Naţional al Ţăranului Român. Aici Virgil Niţulescu, acuzat de abuzuri financiare, de însuşirea personală a unor premii dedicate Muzeului, a intrat în concurs împotriva profesorului Vintilă Mihăilescu. Corpul de control al premierului a intervenit şi a recomandat anularea rezultatelor anterioare şi iniţierea unui nou concurs. Zilele acestea se va disputa această a treia rundă, ilegală din punctul de vedere al celor implicaţi, dat fiind faptul că ambii contracandidaţi au contestat în instanţă rezultatele anterioare.

Mai multe detalii, aici.

Tot în curs, se află şi conflictul dintre manager şi actorii şi angajaţii teatrului Sică Alexandrescu din Braşov. Conform unui comunicat UNITER, ”conflictul a căpătat astăzi o formă nemaiîntâlnită care a dus la divizarea şi polarizarea trupei şi a celorlalţi angajaţi. Situaţia conflictuală a culminat, în această săptămână, cu luarea unei decizii extreme din partea conducerii interimare a Teatrului „Sică Alexandrescu” (conducere numită în funcţie, în urmă cu o lună, de către Primăria Braşov prin desemnarea ca manager a unei persoane din partea Sindicatului Teatrului) şi anume, desfacerea – prin forţarea limitelor legii – a contractului de muncă a trei angajaţi: doi dintre cei mai valoroşi şi premiaţi actori ai trupei, Maria Gârbovan şi Marius Cordoş, precum şi a contabilei şefe Mariana Hudişteanu, profesionist de necontestat”.

Mai multe detalii, aici.

În aprilie 2016 Opera Naţională din Bucureşti a fost scena unor dispute ajunse la acuze naţionaliste. Premierul Cioloş i-a cerut demisia atunci ministrului Culturii Vlad Alexandrescu pentru managementul defectuos al crizei. Totul a pornit de la numirea managerului interimar şi a degenerat în ”alungarea” balerinilor Alina Cojocaru şi Johan Kobborg. Orgoliile dirijorilor Soare sau Conta au alimentat conflictul. Kobborg, unul dintre cele mai importante nume ale coregrafiei, a părăsit poziţia sa de colaborator. Situaţia s-a rezolvat guvernamental, Opera Română neputând să-şi numească un manager credibil din interiorul său. Beatrice Rancea, managerul Operei din Iaşi, a fost numită în fruntea Operei din Bucureşti.

Mai multe detalii, aici.

În general, conflictele au dovedit faptul că există probleme istorice în interiorul acestor instituţii de cultură. Numirile autorităţilor politice, modul defectuos şi părtinitor al managementului intern, contractele multiple de colaborare plătite cu mult peste bugetul unui simplu angajat, sunt parte din aceste cauze. Ministerul Culturii nu a ignorat aceste focare de conflict, dar nici nu a găsit soluţii la îndemână. Instituţiile culturale au trecut prin săptămâni şi luni de zile de paralizare a activităţii şi, mai ales, de polarizare internă fără precedent.

 

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici