Video INTERVIU: Bobby Păunescu - Nimeni să nu aibă nicio emoţie, nu voi interveni editorial la Evz

Omul de afaceri Bobby Păunescu a vorbit, într-un interviu acordat MEDIAFAX, despre preluarea publicaţiilor Evenimentul zilei şi Capital de la trustul elveţian Ringier, dar şi despre investiţia de 11 milioane de euro pe care o va face, anul acesta, pentru dezvoltarea business-ului său de media.

294 afişări

Bobby Păunescu spune că este "un moment foarte bun de a investi în media", precizând că este în negocieri pentru posibila preluare a unor alte active de media în online şi TV.

Totodată, Păunescu spune că intenţionează să investească 11 milioane de euro pentru dezvoltarea ziarelor Evenimentul zilei şi Capital şi a televiziunii de ştiri Vox News, al cărei management l-a preluat. Omul de afaceri estimează că, la sfârşitul acestui an, cifra de afaceri a business-ului său media va ajunge la 25-30 de milioane de euro.

Bobby Păunescu vorbeşte în interviu şi despre apropierea posturilor B1 TV şi Vox News de PDL. El spune că, deşi postul B1 TV şi emisiunea "Naşul" au o politică editorială pe un curent de centru - dreapta, de şase - şapte ani, asta nu înseamnă că susţin un partid sau altul, un om politic sau altul.

"Înţeleg că există o frustrare dată de faptul că centrul - dreapta a câştigat în România şi probabil cei care au susţinut stânga au aceste probleme, dar nu are nicio legătură. Eu vă spun foarte clar, eu am vederi de centru - dreapta. Şansa face ca cei pe care i-am avut colegi şi pe care îi am colegi în B1 TV să aibă aceleaşi viziuni. În cazul în care în Evenimentul zilei există jurnalişti care au viziuni de stânga, sunt liberi, pot să facă ce vor", spune Bobby Păunescu.

În plus, omul de afaceri spune că are planuri în cinematografie. În acest sens, în acest an, va deschide casa de producţie Mandragora la Paris.

Prezentăm integral interviul acordat MEDIAFAX de omul de afaceri Bobby Păunescu:

Reporter: Aţi anunţat, joi, preluarea publicaţiilor Evenimentul zilei şi Capital. Ce cuprinde în prezent grupul de media în care sunteţi implicat?

Bobby Păunescu: În momentul de faţă, practic există televiziunea B1 TV, există un contract de management cu Vox News, un contract pe care intenţionăm să-l extindem. Ca şi publicaţii există Curierul Naţional şi Gazeta de Sud, un ziar regional, care, de altfel, este considerat şi unul dintre cele mai importante ziare din România, având în vedere circulaţia la ora asta.

Rep.: Care este motivul pentru care aţi cumpărat Evenimentul zilei şi Capital şi care este obiectivul dumneavoastră în legătură cu aceste publicaţii?

B.P.: Cred că este un moment foarte bun de a investi în media şi mă refer, când spun asta, la ceea ce se întâmplă pe piaţa de publicitate în România, vizavi de ceea ce se întâmplă pe piaţa de publicitate în ţările din jur. În România la ora asta, adspend-ul pe publicitate, pe cap de locuitor, este undeva la 9-10 euro, când în Ungaria, Polonia, Cehia, vorbim de cifre undeva la 30-40-50 de euro, pe cap de locuitor. Deci e extrem de simplu să-ţi dai seama că industria media din România, ca şi piaţă, se va dezvolta foarte mult în următorii ani. Iar având în vedere criza cu care se confruntă azi, e un moment foarte bun să încerci să investeşti.

Rep.: Care este strategia pentru dezvoltarea celor două publicaţii şi care vor fi relaţiile, la nivel de management, cu Ringier?

B.P.: Contractul de achiziţie a celor două titluri este un contract complex, prevede şi un contract de management cu Ringier, aşa cum bine aţi spus, un contract care se întinde pe o perioadă mai lungă şi care are în vedere o serie întreagă de servicii pe care ei o să le ofere. Lucrurile astea au la bază şi faptul practic că nu vom muta redacţiile de acolo unde sunt, în sediul Ringier, deci sunt o serie întreagă de servicii care sunt optimizate astfel, rămânând cu Ringier, dar în acelaşi timp este şi o colaborare cu Ringier pe care am început-o în urmă cu aproape un an de zile făcând emisiunea "Evenimentele zilei" pe B1 TV, colaborare pe care dorim foarte mult să o extindem.

Rep.: O să păstraţi formatul actual la Evenimentul zilei şi Capital, adică Evenimentul zilei - un ziar de calitate, iar Capital - o publicaţie de business?

B.P.: Absolut. Consider că sunt nişte publicaţii extrem de puternice, nu avem de gând să facem vreo modificare din punctul ăsta de vedere şi nici la nivel editorial sau restructurări de altă natură. Credem că este un moment greu pentru presa românească în general - presa de print, pentru că aici avem şi online care merge foarte bine - şi credem că este momentul în care trebuie să strângem rândurile, să consolidăm şi să ne pregătim să susţinem pentru un an - un an şi jumătate acest business, până când piaţa îşi va relua cursul oarecum normal.

Rep.: Aveţi în vedere o investiţie în cele două publicaţii şi spre ce vă veţi orienta exact? Aţi spus ce nu o să faceţi, dar ce modificări o să aduceţi celor două publicaţii?

B.P.: Aici, ceea ce trebuie să facem este cu siguranţă să demonstrăm că printul poate să existe şi ca să reuşim să facem treaba asta trebuie să continuăm să investim în publicaţii, pentru că este o perioadă foarte grea. Eu sunt convins că ediţiile de print vor continua să existe - poate nu în forma clasică, pe hârtie, tipar, dar formă de print pe nişte device-uri care acum sunt în proiect sau se discută, deci cu siguranţă va exista o continuitate - însă vrem să fim pregătiţi ca atunci când lucrurile astea vor fi mai clare să putem să take advantage de conţinutul pe care aceste două publicaţii îl fac cu mare succes.

Rep.: Spuneaţi că industria printului are probleme. Este al doilea an consecutiv în România când printul o să scadă. Nu consideraţi riscantă, totuşi, această investiţie - se vehicula o sumă de 8 milioane de euro pentru cele două publicaţii - în acest context?

B.P.: Nu discut suma pentru că, aşa cum aţi văzut în comunicat, părţile au convenit ca suma să rămână confidenţială. Însă ce pot să vă spun este că totul este riscant într-o astfel de piaţă, însă ăsta este, repet, momentul pe care-l considerăm cel mai bun pentru a face investiţii şi nu e uşor să găseşti nişte active de media atât de importante precum sunt Evenimentul zilei şi Capital.

Rep.: Aţi avut în vedere din primul moment să achiziţionaţi Evenimentul zilei şi Capital, pentru că la sfârşitul anului trecut - începutul acestui an mai multe publicaţii au fost închise? Mă gândesc, spre exemplu, la Cotidianul şi Business Standard.

B.P.: Eu cred că orice grup de media din România şi-ar dori să aibă Evenimentul zilei şi Capital în portofoliu. Sigur că Cotidianul a fost un ziar cu tradiţie şi aşa mai departe, însă nu era la nivelul lui Evenimentul zilei. Evenimentul zilei este un lider, la fel ca şi Capital, şi, repet, cred că oricine şi-ar fi dorit să aibă în portofoliu astfel de active de media.

Rep.: Aţi încercat să cumpăraţi sau să negociaţi cumpărarea ziarelor Cotidianul sau Business Standard sau a altor publicaţii?

B.P.: Nu, nu am încercat.

Rep.: Spuneaţi că o să rămână mai multe servicii la Ringier, precum distribuţia, tipărirea, vânzările de publicitate, resursele umane şi IT-ul? De ce toate acestea au rămas la Ringier şi nu le-aţi preluat? Intenţionaţi să le preluaţi la un moment dat?

B.P.: Ce se întâmplă, spuneam că am rămas cu redacţiile în acelaşi loc şi atunci, în momentul în care am făcut business planul şi ne-am uitat să vedem exact cum putem optimiza activitatea - împreună cu Ringier am făcut treaba asta - ne-am dat seama că în felul ăsta putem găsi cele mai bune soluţii şi din punct de vedere financiar, pentru a optimiza rezultatele. Şi atunci colaborarea asta, care a început, cum spuneam, acum un an cu Ringier, continuă şi sper să se dezvolte.

Rep.: Vorbeaţi despre o investiţie. În cât timp o să începeţi să investiţi la cele două publicaţii şi spre ce vor merge cu prioritate fondurile?

B.P.: La ora asta vorbim de următoarele 18 luni, pe care le considerăm a fi cele mai grele din punctul ăsta de vedere. Acum, sigur că o serie întreagă de domenii în care vom dezvolta aceste două publicaţii rămân totuşi la nivel confidenţial, pentru că fac parte din strategia internă de dezvoltare a grupului, dar sunt convins că nu peste foarte mult timp o să vedeţi nişte dezvoltări ale activităţii care o să vă placă.

Rep.: Aţi spus că nu intenţionaţi să interveniţi în echipe. Ieri şi astăzi au fost vehiculate nişte cifre îngrijorătoare la nivel de resurse umane la Ringier, inclusiv la Evenimentul zilei şi Capital. Se vorbeşte despre 100 de persoane concediate de către Ringier. A existat o înţelegere între trustul Ringier şi dumneavoastră ca după semnarea tranzacţiei Ringier să se ocupe cu o rentabilizare din punctul de vedere al resurselor umane?

B.P.: Nu. Treaba asta face parte din politica Ringier şi astea sunt lucruri care sunt decise cu ceva timp în urmă. Nu cunosc cifra asta de 100 de persoane. Noi vom intra în posesia activelor odată ce vom avea acceptul Consiliului Concurenţei. Deci, la ora asta, eu nu pot să mă pronunţ pe ceea ce se întâmplă. Ceea ce pot să vă spun este că nu avem o înţelegere în sensul ăsta. Eu vreau să vă spun că toate restructurările astea le vedem în toate grupurile de media din România. Adică vedem tăieri de salarii, vedem reduceri de personal şi, pe de o parte, lucrurile astea se întâmplă într-un mod natural, pentru că altfel nu poţi să rezişti. Vedem cu toţii ce presiune există pe piaţa de media şi în toată industria din România la ora aceasta şi nu este un lucru care se petrece numai în România, ci la nivel mondial. Deci, face parte din strategia grupului Ringier pentru perioada aceasta.

Rep.: După ce o să primiţi avizul de la Consiliul Concurenţei, o să existe o evaluare a angajaţilor şi apoi se va stabili cu fiecare în parte o grilă de salarizare? Se vor face restructurări?

B.P.: Nu avem în vedere nicio restructurare. Eu sunt, personal, foarte mulţumit de echipă, mi-aş dori foarte mult să lucrez şi să continuăm în forma asta. Trebuie să fie de acord şi ei. Ca să răspund la întrebare, nu avem în vedere restructurări sau altfel de chestii de genul acesta.

Rep.: În afară de Evenimentul zilei şi Capital aţi negociat sau vă doriţi şi alte titluri din portofoliul Ringier?

B.P.: Nu negociem cu Ringier. Nu am discutat cu Ringier aşa ceva. Negociem însă cu alte trusturi de media potenţiala achiziţie a altor active de media.

Rep.: Puteţi să ne daţi direcţiile spre care vă îndreptaţi?

B.P.: Da, e vorba de online şi televiziune.

Rep.: Care va fi relaţia dintre Evenimentul zilei şi Curierul Naţional, publicaţie pe care o deţineţi dinainte de preluarea Evenimentului zilei? Ce se va întâmpla cu ziarul Curierul Naţional, o să îl păstraţi în acelaşi format?

B.P.: La ora asta sunt două active distincte şi rămân ca atare. Urmează să vedem ce se va întâmpla în perioada următoare, şi în funcţie de piaţă şi în funcţie de dezvoltarea pe care o vom pune în practică.

Rep.: Dar nu v-aţi gândit, pentru că totuşi au acelaşi format?

B.P.: Nu au acelaşi format. Curierul Naţional este un ziar orientat spre partea economică. Evenimentul zilei este Evenimentul zilei. Nu considerăm că se bat pe aceeaşi piaţă.

Rep.: Nici măcar la nivel de echipe nu vă gândiţi să le uniţi?

B.P.: Nu, nu avem în vedere chestia asta.

Rep.: Să mergem puţin şi spre partea de televiziune a trustului. Au existat voci, mai ales în campania electorală, potrivit cărora B1 TV şi Vox News au fost apropiate de PDL şi că mişcarea anunţată, joi, ar duce şi Evenimentul zilei spre această zonă. Cum comentaţi?

B.P.: E foarte interesantă toată povestea asta, pentru că chiar mă uitam ieri la un post de televiziune - am văzut o emisiune în reluare, când un distins domn jurnalist, care tocmai a falimentat un ziar, ne ţinea lecţii despre cum ar trebui administrată o activitate de media şi ce tre' să faci şi cum tre' să faci. Sigur că am înţeles şi frustrarea personajului respectiv, dar, ca să revenim la întrebare, B1 TV şi emisiunea "Naşul" au o politică editorială pe un curent de centru - dreapta şi merg pe chestia asta de şase - şapte ani de zile. Asta nu înseamnă că susţii un partid sau altul, un om politic sau altul, aici mergi pe un curent şi încerci să susţii acel curent şi asta se face la nivel editorial, de echipe şamd, ca şi curent. O să vă dau exemplu ce se întâmplă în Statele Unite. E cel mai uşor de urmărit. Acolo avem două televiziuni de ştiri mari, Fox News şi CNN. CNN este declarat pro-democrat, iar Fox News este declarat pro-republican. Asta nu înseamnă că nu acuzi când vezi greşeli în tabăra respectivă. Asta nu înseamnă, de exemplu, în cazul nostru de orientare centru - dreapta, că nu-i susţii pe cei de la PSD atunci când au o idee care merge în direcţia asta sau atunci când susţin nişte idei care merg în direcţia asta. Deci nu se referă la susţinerea unui om politic sau a unui partid sau a unor interese. Nu, ăsta este un curent.

Cei care lucrează în B1 TV astăzi, mai ales în partea editorială, au viziuni de centru - dreapta, dar repet nu înseamnă că rămâi pe centru - dreapta în cazul în care cei de pe partea stângă a eşichierului politic susţin nişte idei pozitive. Tot ce se întâmplă în România, pe partea de media, este foarte bine delimitat din punctul ăsta de vedere. Avem clar o televiziune de ştiri care este proprietatea unui om politic, are un partid politic, care este asociat cu PSD. Practic, în campania electorală, lucrurile astea s-au văzut. Dar a duce toată discuţia spre o chestie de asta "Domne', sunt cu ăia sau sunt cu ăilalţi" mi se pare aşa uşor copilăresc. Înţeleg că există o frustrare dată de faptul că centrul - dreapta a câştigat în România şi probabil cei care au susţinut stânga au aceste probleme, dar nu are nicio legătură. Eu vă spun foarte clar, eu am vederi de centru - dreapta. Şansa face ca cei pe care i-am avut colegi şi pe care îi am colegi în B1 TV să aibă aceleaşi viziuni. În cazul în care în Evenimentul zilei există jurnalişti care au viziuni de stânga, liberi, pot să facă ce vor.

Nu o să intervin în politica editorială. Vreau să vă dau un exemplu foarte clar în privinţa asta. Noi avem un ziar, care se cheamă Gazeta de Sud. Este probabil cel mai successful ziar din România la ora aceasta. Este un ziar regional, vinde 28.000 de copii. E un ziar care a fost profitabil şi anul trecut, în mare măsură. Jurnaliştii de acolo pot fi întrebaţi dacă vreodată au avut vreo intervenţie pe politica editorială. Şi este un ziar care este foarte cunoscut în piaţa asta.

Sunt îngrijorări pe tema asta, dar mi se pare că provin numai ca urmare a unui atac mai mult la nivel de competiţie. Există un pericol şi atunci hai să încercăm să-l blocăm. Cum îl blocăm? Încercăm să-i luăm credibilitatea. Şi cum facem treaba asta? Foarte simplu, spunem "Ăştia sunt cu ăia!". Putem să vorbim foarte mult pe tema asta, dar nu cred că trebuie să aibă nimeni nicio emoţie pe tema asta. Indiferent de ce vă spun eu astăzi, contează mai puţin. Singurul lucru care contează este ceea ce se va întâmpla în timp şi asta vom vedea şi, probabil că la un următor interviu, o să discutăm despre libertatea de exprimare a jurnaliştilor de la Evenimentul zilei. Peste un an, şi o să vedeţi că am avut dreptate.

Rep.: În momentul de faţă cum vi se pare Evenimentul zilei, de centru - dreapta sau de stânga?

B.P.: Evenimentul zilei mi se pare un ziar complex din punctul ăsta de vedere şi să vedem cum o să reuşească să-l susţină toată povestea asta în viitor. Pentru că mi se pare un ziar care este susţinător al ideii de centru - dreapta, aşa a fost iniţial creat atunci pe vremuri. Continuă toată povestea asta, însă are şi un ochi foarte critic la adresa dreptei. Vom vedea, dar asta ţine de politica editorială a ziarului, în care eu nu mă voi implica. Obiectivul numărul unu este să dovedim că ziarul ăsta, în general că printul poate să existe. Atunci, asta înseamnă că trebuie să vezi exact ce vor să citească cititorii, vor să citească poveşti politice, poveşti de viaţă şamd.

Rep.: Cum o să identificaţi cititorii, o să faceţi o cercetare de piaţă?

B.P.: Absolut. Acest lucru se desfăşoară permanent. Trebuie să facem treaba asta. În orice industrie te-ai afla pentru a avea o idee mai clară asupra modului în care te poţi dezvolta, trebuie să apelezi la astfel de analize. Le vom face şi sigur încercăm să le ţinem cât mai confidenţiale cu putinţă tocmai pentru a avea acest competitive advantage.

Rep.: Aţi spus că vreţi să vă dezvoltaţi pe online şi TV. La modul general, care sunt direcţiile acestui trust de media care începe să crească?

B.P.: Având în vedere că nu se ştie clar şi nu s-a văzut clar care este calea mass-media în viitorii ani, mă refer la nivel global, cred că datoria noastră este să creăm conţinut de calitate. Şi acest conţinut de calitate, dacă se bucură de un brand cunoscut, cu siguranţă, cititorii sau consumatorul final va merge către acest pachet. Şi atunci ne concentrăm foarte mult în a crea acest conţinut care să poată fi livrat atât pe video, audio, online, print şamd. Cred că lucrurile astea vor trebui să-şi găsească o sinergie clară în următorii ani, şi cu ajutorul investiţiei masive pe care o avem în vedere, şi la nivel de resurse umane, dar şi la nivel de resurse tehnice.

Rep.: Despre ce investiţie vorbim, puteţi să ne spuneţi suma?

B.P.: Da. Am stabilit o investiţie de 11 milioane de euro pentru anul acesta şi urmează, în funcţie de dezvoltările pieţei, să stabilim în ce direcţie vom merge. Sigur că, în cazul în care vom merge la o achiziţie importantă, acest buget va creşte, în cazul în care oportunitatea va cere lucrul acesta.

Rep.: Suma de 11 milioane de euro vizaţi să o investiţi în tot grupul pe care îl controlaţi?

B.P.: Pentru canalul de ştiri (Vox News, n.r.) şi pentru cele două ziare (Evenimentul zilei şi Capital, n.r.).

Rep.: La ce valoare estimaţi afacerile dumneavoastră şi ale familie dumneavoastră în media?

B.P.: La ora asta e mai greu de spus, pentru că e piaţa foarte jos. Eu sper ca la sfârşitul anului acesta să avem o cifră de afaceri undeva în jur de 25-30 de milioane de euro şi sper ca anul viitor să fim undeva în jurul cifrei de 50 de milioane de euro ca turnover. Ca şi valoare, e greu de spus, m-aş hazarda să spun cifre.

Rep.: Am verificat la Registrul Comerţului şi dumneavoastră nu apăreţi ca acţionar al companiei "Editura Evenimentul şi Capital". De ce?

B.P.: Este o chestiune tehnică. Cel care a înfiinţat societatea, o societate nouă, dl Simonescu (Ion Cezar Iulian Simionescu, n.r.), care face lucrurile astea pentru noi, încă apare, deşi s-au făcut toate demersurile. Probabil că, săptămâna viitoare, o să vedeţi acţionariatul în forma finală şi acesta este: 10% - Claudiu Şerban, 20% - Spet Shipping, 70% - subsemnatul.

Rep.: Aveţi multă treabă în media. O să vă ocupaţi şi de alte proiecte cinematografice?

B.P.: Tot ce dezvoltăm, dezvoltăm cu oameni. Avem echipe de management performante. De exemplu, de la 1 februarie, s-a alăturat echipei de management domnul Dierk Zeigert, care a fost pentru cinci ani şeful la News Outdoor şi vom mai avea achiziţii de genul acesta la nivel de management. Claudiu Şerban a venit cu o experienţă extraordinară şi este un om foarte bine poziţionat pe piaţa de management din România. Vom dezvolta toată partea asta.

În ceea ce priveşte filmul, da, e important. Anul acesta o să deschidem casa de producţie Mandragora la Paris, unde încercăm să o dezvoltăm şi ca o casă de vânzări de filme, dar şi ca producător francez. Practic, există proiecte multe în domeniul acesta.

(Interviu realizat de Mădălina Cerban, madalina.cerban@mediafax.ro)

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici