INTERVIU - Jacqueline Bisset: Viaţa m-a învăţat tot ce ştiu despre actorie

Actriţa Jacqueline Bisset, invitatul special al Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF) a declarat, într-un interviu acordat MEDIAFAX, că lucrurile cele mai importante pe care le-a învăţat despre actorie au venit din experienţa de viaţă, dar şi de la actriţe precum Jeanne Moreau.

438 afișări
Imaginea articolului INTERVIU - Jacqueline Bisset: Viaţa m-a învăţat tot ce ştiu despre actorie

Jacqueline Bisset: Viaţa m-a învăţat tot ce ştiu despre actorie (Imagine: Raul Stef/Mediafax Foto)

Actriţa mai povesteşte, în interviul acordat MEDIAFAX, despre cel mai greu rol din cariera sa, despre motivele care au făcut-o să creadă toată viaţa în iubire, dar şi despre alegerea sa de a se implica în calitate de producător într-un serial TV.

Jacqueline Bisset primeşte, sâmbătă, la gala de închidere a Festivalului Internaţional de Film Transilvania, premiul special pentru contribuţia adusă cinematografiei mondiale.

Reporter: Aţi spus, la conferinţa de presă că, la început, credeaţi că dragostea este totul în viaţă, dar aţi aflat, în urmă cu zece ani, că de fapt scopul vieţii este să ai cât mai multe lucruri. Faptul că sunteţi actriţă v-a făcut să realizaţi oarecum târziu lucrul acesta?

Jacqueline Bisset: Nu, cred că am crezut în asta pentru că am citit prea multe poveşti. Cred că, în ciuda felului în care se întâmplau lucrurile în jurul meu..., eu credeam în asta. Trăiam în lume, nu pluteam, ca într-o reclamă la parfum, dar am crezut că esenţa lucrurilor, care îi motivează pe oameni, este iubirea şi, poate într-un fel, dragostea este o parte din motivaţie, dar lumea, economia mondială, politica … toate acestea par să aibă ca scop acumularea de bani şi putere şi multe lucruri care nu sunt ceea ce credeam. Nu am un punct de vedere definitiv în ceea ce priveşte viaţa în general dar tandreţea şi grija, lucruri care credeam că sunt esenţiale vieţii … nu ştiu, cred că oamenii sunt mult, mult prea ocupaţi şi cred că au priorităţi greştite. Nu vorbesc despre România, pentru că nu ştiu nimic despre România, dar am observat asta văzând oamenii din jurul meu şi cum se prăbuşesc economiile din lume.

Rep.: Sunteţi o femeie frumoasă. Acest lucru este o calitate pentru o actriţă. Dar a fost vreodată frumuseţea o piedică pentru dumneavoastră?

J.B.: Cred că este vorba dacă cred lucrul acesta. Adică oamenii îmi spun că sunt frumoasă, dar eu nu cred în asta sută la sută. Aşa că am ştiut dintotdeauna că sunt capabilă de foarte multe lucruri, dar a trebuit să lupt pentru asta. Din cauza aceasta m-am implicat în serialul "Rich and Famous" pe post de coproducător. Am vrut să joc rolul unei femei cu multă personalitate, o femeie intelectuală. Pe de altă parte, am fost şi binecrescută. Credeam că dacă o persoană este mai în vârstă decât mine, dacă are puţin mai multă experienţă decât mine, ar trebui să o ascult. Lucru bun, de altfel, până la un punct. Vine un moment când propriile sentimente sunt foarte puternice şi vrei să mergi mai departe şi nu este uşor să mergi mai departe, într-o societate masculină, în Statele Unite de astăzi. Când am încercat să intru în această industrie nu a fost plăcut.

Rep.: Aţi avut parteneri pe ecran precum Steve McQueen şi Nick Nolte. Care dintre ei v-a învăţat cele mai multe lucruri despre actorie?

J.B.: Partenerii mei de film nu m-au învăţat multe despre actorie, dar viaţa m-a învăţat tot ce ştiu şi câteva actriţe, precum Jeanne Moreau, mă rog combinaţia dintre Jeanne Moreau şi anumiţi regizori. Faptul că am văzut multe filme bune m-a învăţat să fiu o actriţă bună şi momentele când mi-am pierdut teama, treptat, momentele în care am fost mai curajoasă. Acestea sunt lucrurile care te învaţă ceva, care te învaţă să te deschizi în faţa vieţii, să pătrunzi "mai adânc" în ceea ce ţi se întâmplă. E o combinaţie… faci un pas înainte şi un pas înapoi. Dăm de multe lucruri care sunt înspăimântătoare, toţi trecem prin asta. Dar dacă afli cine eşti, dacă îţi găseşti forţa interioară şi crezi în ea …, şi acest lucru poate fi ceva descurajator. Poţi ajunge să îţi foloseşti această putere în scopuri mai puţin nobile. Eu nu vreau să folosesc oamenii. Este un lucru delicat. Cred că actoria, în mare parte, are de-a face cu darul de a asculta. Ascuţi emoţiile, cuvintele, dar asculţi cu mintea deschisă.

Rep.: Care este rolul pentru care aţi lucrat cel mai mult, rolul care v-a făcut să aflaţi lucruri noi despre dumneavoastră?

J.B.: Cred că un rol care nu are foarte mult de-a face cu actoria. A fost un film de acţiune, numit "Adâncurile/ The Deep". A trebuit să mă confrunt cu teama mea de apă. Am filmat timp de cinci luni, trei luni în apă, făcând scufundări. Acest lucru a fost o experienţă care m-a făcut mai puternică pentru că oamenii cu care am lucrat erau extraordinari. Scenariul era o poveste de aventuri, dar, pentru mine…, faptul că trebuia să fiu sub apă… înot, dar nu sunt o înotătoare bună. De fapt, scufundările au puţin de-a face cu înotul. Dar este greu, nu este în niciun caz confortabil, apa este rece. Trebuie să te disciplinezi. La sfârşitul filmărilor …aproape că am murit la o filmare… echipa a spus că am fost foarte curajoasă. Şi eu mi-am spus că da, eu am făcut lucrurile acelea, singură. Pe parcurs, îţi încordezi oarecum muşchii minţii. După acel film am spus: "Ei bine, poate pot să fac mai multe lucruri decât cred".

Rep.: Am văzut că unul dintre cele mai noi filme ale dumneavoastră este "Vivaldi"…

J.B.: Nu, este doar un zvon, nu am făcut aşa ceva. Se vorbeşte despre filmul acesta de doi ani. Nimeni nu m-a întrebat nimic. Este şi pe internet. Au ajuns atât de departe încât au luat bucăţi din alte filme ale mele şi le-au pus alături de scene cu alţi actori ca şi cum ar fi făcut parte din film. Există scene dintr-un film al meu care se numeşte "The Honest Courtesan".

Rep.: Care este cel mai nou proiect al dumneavoastră?

J.B.: Nu ştiu, chiar nu ştiu. Următorul film al meu cara va apărea este "The Two Jacks". Sper că filmul cu Dennis Hopper ("The Last Film Festival" - n.r.) va fi gata în sfârşit şi va apărea. Pentru că acest proiect a fost amuzant. Joc acolo rolul unei actriţe italiene. Este o comedie. Lucrez la câteva episoade dintr-un serial de televiziune şi voi vedea. Sper să găsesc ceva interesant. Nu e uşor să găsesc ceva interesant. Nu este uşor să găseşti ceva interesant la vârsta mea.

Rep.: La un moment dat aţi spus că una dintre dorinţele dumneavoastră este să fiţi "o băbuţă mişto". Adică?

J.B.: Da … am răspuns la o întrebare... înseamnă că vreau să fiu o băbuţă amuzantă. Să fiu deschisă faţă de tineri, să fiu plină de viaţă, să fiu amuzantă. Să am o scânteie, să fiu în compania unor oameni din industrie fără ca ei să se simtă scrobiţi. Da, îmi place să fiu printre tineri.

Născută pe 13 septembrie 1944, în Weybridge, Marea Britanie, Jacqueline Bisset are o carieră impresionantă, ce cuprinde peste 80 de apariţii în filme de cinema şi producţii TV. Star al marelui ecran încă din anii '60, Jacqueline Bisset s-a făcut remarcată rapid, reuşind să câştige aprecierea criticii şi publicului deopotrivă, prin rolurile sale pline de forţă şi farmec.

A debutat în filmul "Fundătura / Cul-de-sac", regizat de Roman Polanski, cu Donald Pleasence în rolul principal. A fost distribuită apoi în "Doi la drum/ Two for the Road" (1967), alături de Audrey Hepburn, iar primul rol important l-a primit în "The Cape Town Affair", în 1967, alături de James Brolin.

Rolul care a făcut-o celebră este cel al iubitei lui Steve McQueen în filmul de acţiune "Locotenentul Bullitt", lansat în 1968. Anul următor îi va aduce prima nominalizare la Globurile de Aur, la categoria "starul debutant al anului", pentru interpretarea ei din "The Sweet Ride". Jacqueline Bisset a fost unul din numele mari de pe afişul savuroasei comedii "Aeroportul/ Airport", în regia lui George Seaton, nominalizată la nouă categorii ale premiilor Oscar 1971, printre care şi "cel mai bun film". Recunoaşterea europeană a obţinut-o în 1973, când apare în "Noaptea americană/ La nuit americaine" a lui François Truffaut, film ce îi asigură un binemeritat loc între cei mai importanţi actori ai perioadei.

Şi-a consolidat renumele în Statele Unite cu "The Deep" (1977), un film cu Robert Shaw şi Nick Nolte, care i-a făcut pe cei de la Newsweek să declare că "este cea mai frumoasă actriţă a tuturor timpurilor". A fost nominalizată, din nou, la Globul de Aur pentru comedia "Who Is Killing the Great Chefs of Europe?", din 1978, iar curând după aceea apare în "Rich and Famous", alături de Candace Bergen. În 1984, rolul din "Under the Volcano" i-a adus o nouă nominalizare la Globul de Aur.

A jucat alături de unii dintre cei mai mari actori ai ultimelor decenii. Numele său a apărut pe afişele filmelor "The Life and Times of Judge Roy Bean" şi "When Time Ran Out", alături de Paul Newman. Totodată, Albert Finney, Mickey Rourke, Anthony Perkins şi Michael York i-au fost colegi de distribuţie în mai multe producţii. A lucrat pentru regizori precum François Truffaut, Claude Chabrol, John Huston, Stanley Donen, Sidney Lumet şi George Cukor.

În anul 2000, Jacqueline Bisset este din nou nominalizată la Globul de Aur, la categoria "cea mai bună actriţă într-un rol secundar" pentru mini-seria TV "Ioana d'Arc". Pentru acelaşi rol, actriţa primeşte şi o nominalizare la prestigioasele premii Emmy (1999).

Printre cele mai recente filme în care a jucat se numără şi "The Last Film Festival", de Linda Yellen, ultima producţie din cariera lui Dennis Hopper. În 1996, Jacqueline Bisset a fost nominalizată la premiul César, la categoria "cea mai bună actriţă într-un rol secundar", pentru rolul din filmul lui Claude Chabrol, "Ceremonia/ La Cérémonie", film ce va putea fi vizionat în cadrul ediţiei aniversare TIFF, sâmbătă, la Cinema "Florin Piersic", în cadrul unei proiecţii speciale în onoarea actriţei.

Interviu de Oana Ghita, oana.ghita@mediafax.ro.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici