O carte pe zi: „Un adevăr neplăcut. Facebook şi lupta pentru dominaţie”

„În istoria sa de şaptesprezece ani, Facebook a realizat în mod repetat câştiguri substanţiale în detrimentul confidenţialităţii şj siguranţei consumatorilor, ca şi al integrităţii regimurilor democratice”.

165 afișări
Imaginea articolului O carte pe zi: „Un adevăr neplăcut. Facebook şi lupta pentru dominaţie”

Scriu editorii: „Cândva una dintre poveştile de succes din Silicon Valley, compania Facebook a fost afectată în ultimii ani de controverse şi de crize. Se pare că, în timp ce conecta oameni şi organizaţii din întreaga lume, gigantul tehnologic, încălcând principiul confidenţialităţii, gestiona în mod fraudulos datele utilizatorilor şi contribuia la răspândirea ştirilor false în numele creşterii cu orice preţ. Sub conducerea lui Mark Zuckerberg şi a lui Sheryl Sandberg, cunoscuta reţea de socializare a devenit mijlocul de comunicare preferat de cei care instigă la ură, de infractori şi de regimurile corupte, cu urmări devastatoare pentru întreaga omenire. Plecând de la numeroase informaţii obţinute în urma interviurilor cu foşti angajaţi şi investitori ai companiei, jurnalistele Sheera Frenkel şi Cecilia Kang ajung la o concluzie şocantă: paşii greşiţi făcuţi de Facebook în ultima perioadă nu reprezintă o anomalie, ci o consecinţă inevitabilă a felului în care a fost gândită compania”.

Cartea de faţă – o spun chiar autoarele - reprezintă produsul a mai mult de două mii de interviuri, realizate cu peste patru sute de oameni, în majoritatea lor cadre de conducere, foşti şi actuali angajaţi, rude, prieteni şi colegi de şcoală ai acestora, investitori şi consultanţi ai companiei. Sheera Frenkel şi Cecilia Kang au mai discutat cu peste o sută de legiuitori, reprezentanţi ai organismelor de reglementare şi consilieri ai acestora, cu avocaţi specializaţi în drepturile consumatorului şi politici de confidenţialitate, cu profesori universitari din Statele Unite ale Americii, Europa, Orientul Mijlociu, America de Sud şi Asia. Aceste persoane au participat în mod direct la evenimentele descrise sau, în câteva cazuri, au fost informate în legătură cu evenimentele respective de către oameni direct implicaţi.

Rezultatul este „o lovitură definitivă”, cum susţine „The New York Times Book Review”. „Frenkel şi Kang demonstrează în mod convingător că, în interesul apărării democraţiei, trebuie să luăm acum măsuri pentru a curăţa Facebook de ştirile false, de propagarea urii şi a dezinformării”. (Associated Press)

Concluzia celor două autoare: „În istoria sa de şaptesprezece ani, Facebook a realizat în mod repetat câştiguri substanţiale in detrimentul confidenţialităţii şi siguranţei consumatorilor, ca şi al integrităţii regimurilor democratice. Totuşi, acest lucru nu a stat niciodată în calea succesului său. Zuckerherg şi Sandberg au creat o afacere devenită ulterior o maşină de făcut bani imposibil de oprit, care s-ar putea dovedi prea puternică pentru a mai fi dezmembrată. Chiar dacă autorităţile de reglementare sau însuşi Zuckerherg ar decide să pună capăt într-o zi experimentului Facebook, tehnologia dezlănţuită asupra noastră nu ar dispărea.

Un lucru este sigur. Chiar dacă Facebook va trece printr-o transformare radicală în următorii ani, probabil că această schimbare nu va veni din interior. Algoritmul care constituie inima platformei este prea puternic şi prea profitabil. în plus. platforma are la bază o dicotomie fundamentală, poate chiar ireconciliabilă: pretinsa ei misiune de a contribui la progresul societăţii prin conectarea oamenilor şi, în acelaşi timp, ideea de a obţine profit de pe urma lor. Aceasta este dilema şi neplăcutul adevăr despre Facebook”.

Sheera Frenkel, Cecilia Kang - Un adevăr neplăcut. Facebook şi lupta pentru dominaţie. Traducere din limba engleză şi note de Iulia Singer. Editura Polirom. 375 pag.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici