Ponta: TVR este politizată şi dezinformează populaţia, dar soluţia nu este o nouă schimbare politică - Mediafax

Ponta: TVR este politizată şi dezinformează populaţia, dar soluţia nu este o nouă schimbare politică

Postul public de televiziune este profund politizat şi dezinformează populaţia, având şi un management defectuos, dar soluţia nu este schimbarea unei conduceri politice cu directori numiţi tot politic, ci un sistem european bazat pe criterii de management, a declarat premierul Victor Ponta.

460 afişări
Imaginea articolului Ponta: TVR este politizată şi dezinformează populaţia, dar soluţia nu este o nouă schimbare politică

Ponta: TVR este politizată şi dezinformează populaţia, dar soluţia nu este o nouă schimbare politică (Imagine: Cristi Movila/Mediafax Foto)

El a arătat, la Antena 3, că un astfel de sistem ar trebui implementat şi la postul public de radio, dar mai ales la televiziunea publică.

ActiveWatch îşi exprimă îngrijorarea, într-un comunicat remis MEDIAFAX, faţă de semnalul pe care noua putere, încă neinstalată, îl dă vizavi de TVR, precizând că reprezentanţii noii majorităţi parlamentare din CA al instituţiei au încercat să-l instaleze pe Claudiu Lucaci în fruntea Ştirilor TVR.

Consiliul de Administraţie (CA) al TVR a decis, în 3 mai, la propunerea lui Claudiu Brânzan, membru în CA din partea PSD, demiterea lui Dan Radu din funcţia de director Producţie Editorială şi Programe prin desfiinţarea postului respectiv din organigramă. Brânzan susţine că măsura a fost necesară din cauza faptului că "Hotărârile pe care le-a luat domnul Dan Radu au dus la scăderea ratingului emisiunilor TVR. De asemenea, au fost introduse în grilă nişte producţii care nu numai că nu au performat, ci au scăzut şi veniturile din publicitate ale TVR", se spune în comunicatul ActiveWatch - Agenţia de Monitorizare a Presei.

"Din materialele apărute în presă şi din informaţiile noastre, măsura a venit ca urmare a refuzului preşedintelui director general Alexandru Lăzescu de a-l numi pe Claudiu Lucaci în funcţia de director al DEIS (Direcţia Emisiuni Informative şi Sport, n.r.). Postul respectiv este ocupat temporar de Anca Lăzărescu, în urma demiterii Rodicăi Culcer în luna ianuarie", spune ActiveWatch, care îşi exprimă îngrijorarea "faţă de semnalul pe care noua putere (încă neinstalată) îl dă vizavi de televiziunea publică".

"Presiunile exercitate de membrii PSD din CA al TVR pentru numirea unui jurnalist care a fost purtător de cuvânt al fostului premier Năstase (Adrian Năstase, n.r.) şi apoi numit consul la Los Angeles de acelaşi guvern Năstase nu fac decât să alimenteze temerile privind intenţia noii puteri de a prelua hăţurile televiziunii publice în plin an electoral, după principiul consacrat de întreaga clasă politică - «a venit rândul nostru»", spune ActiveWatch.

Potrivit asociaţiei, aceste practici sunt responsabile pentru "situaţia dezastruoasă" în care se află televiziunea publică în momentul de faţă. "Schimbarea managementului odată cu schimbarea configuraţiei politice accentuează politizarea acestei instituţii, fragilizează o dată în plus poziţia TVR şi blochează aplicarea oricărui plan de reformă pe termen mediu şi lung", spune ActiveWatch.

"Considerăm că principala prioritate a clasei politice în ceea ce priveşte radioul şi televiziunea publică ar trebui să fie modificarea legii de funcţionare a acestora, proces început în 2005 şi abandonat pe parcurs de o clasă politică care nu vrea să piardă din mâini cele două instituţii. Fiecare partid pare dispus să accepte compromisul de a ceda instituţia cât timp se află în opoziţie, cu riscul de a fi defavorizat în plan editorial, atâta timp cât legea permite preluarea controlului asupra instituţiei şi, implicit, asupra spaţiului editorial în momentul preluării puterii", se mai spune în comunicatul ActiveWatch.

Asociaţia atrage atenţia că "principalele victime ale acestei situaţii sunt jurnaliştii din TVR şi SRR, mereu supuşi unor presiuni venite pe filieră politică, şi publicul plătitor de taxă, mereu înşelat în aşteptările sale de performanţa unor instituţii captive controlului politic". Totodată, ActiveWatch cere noii majorităţi parlamentare să dea dovadă de responsabilitate, să trateze cu maxim respect independenţa celor două instituţii în acest an electoral şi să se abţină de la orice tentativă de a interveni politic asupra TVR şi SRR.

De cealaltă parte, Claudiu Lucaci a declarat luni, pentru MEDIAFAX, că îşi doreşte ca la Ştirile TVR să dispară "politizarea, talibanismul şi incompetenţa". Totodată, Claudiu Lucaci a spus că s-a înscris deja la două concursuri de director al Ştirilor TVR: pentru ocuparea postului de director al Departamentului Emisiuni Informative, organizat la sfârşitul anului 2010, la care a fost declarată câştigătoare Anca Lăzărescu, şi respectiv pentru ocuparea postului de director al Direcţiei Emisiuni Informative şi Sport (DEIS), concurs anulat în luna martie de către conducerea TVR. În prezent, directorul interimar al DEIS este Anca Lăzărescu.

"A descoperit ActiveWatch apa caldă şi în caz că domnul Mircea Toma sau alt reprezentant al ActiveWatch nu au aflat, eu m-am înscris la două concursuri de director la Ştiri. La unul dintre ele, domnul Toma, reprezentantul ActiveWatch, a participat în comisia de examinare, unde s-a antepronunţat în legătură cu şansele mele de candidat la obţinerea acelui post. Le pot pune la dispoziţie reprezentanţilor ActiveWatch punctul de vedere al domnului Toma în care-mi schimbă nota pentru vina că am lucrat în instituţiile publice din România. La un alt doilea concurs la care m-am înscris, conducerea televiziunii, fără niciun motiv, l-a anulat. Dacă la primul concurs (de director al Departamentului Emisiuni Informative) m-am abţinut să dau în judecată Televiziunea Română pentru un abuz, la cel de-al doilea (de director al Direcţiei Emisiuni Informative şi Sport) am pregătit toate documentele şi urmează să deschid acţiunea în instanţă", a spus Claudiu Lucaci.

Totodată, el a spus că roagă ActiveWatch "să fie mai îngrijorată de semnalele din ultimii doi ani privind derapajele de la deontologia jurnalistică pe care de altfel le-a semnalat organizaţia în raportul său FreeEx (Raportul privind libertatea presei în România în 2011, lansat pe 2 mai, n.r.)".

"Le garantez reprezentanţilor ActiveWatch că mai sunt şi alţi candidaţi care-şi doresc să fie directori ai DEIS şi sper să-i identifice în următoarele zile. În ceea ce mă priveşte, îmi doresc ca la Ştirile TVR să dispară politizarea, talibanismul şi incompetenţa", a mai spus Claudiu Lucaci.

Întrebat dacă i s-a propus ocuparea postului de director interimar al DEIS, în locul Ancăi Lăzărescu, Claudiu Lucaci a spus: "Mi s-a propus de către preşedintele TVR, Alexandru Lăzescu, în urmă cu două săptămâni, să mă implic în activităţi care privesc ştirile TVR".

Consiliul de Administraţie al Televiziunii Române a votat, în 3 mai, modificarea organigramei Televiziunii Române, cu desfiinţarea postului de director al Direcţiei Producţie Editorială şi Programe, ocupat de Dan Radu. Hotărârea de desfiinţare a postului lui Dan Radu a fost luată cu 10 voturi "pentru" şi trei voturi "împotrivă", la propunerea lui Claudiu Brânzan, membru în CA al TVR din partea PSD.

Pe de altă parte, surse din TVR au declarat la momentul respectiv, pentru MEDIAFAX, că reprezentanţii PSD i-ar fi cerut lui Alexandru Lăzescu, preşedintele-director general al TVR, să-l numească pe Claudiu Lucaci director interimar al Direcţiei Emisiuni Informative şi Sport (DEIS)", iar Lăzescu ar fi refuzat. Contactat de MEDIAFAX în 3 mai, Lăzescu nu a dorit să comenteze subiectul.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici