TVR dă în judecată FRJ MediaSind, Ministerul Muncii şi Patronatele presei

TVR a acţionat în judecată FRJ MediaSind, Ministerul Muncii, Patronatele presei, invocând "încetarea existenţei şi a efectelor" contractului colectiv de muncă, anunţă MediaSind, care spune că demersul făcut sub semnătura lui Stelian Tănase are ca scop sustragerea de la plata unor drepturi salariale.

614 afişări
Imaginea articolului TVR dă în judecată FRJ MediaSind, Ministerul Muncii şi Patronatele presei

TVR dă în judecată FRJ MediaSind, Ministerul Muncii şi Patronatele presei (Imagine: Alexandru Solomon / Mediafax Foto)

Societatea Română de Televiziune, sub semnătura preşedintelui-director general Stelian Tănase, a directorului Departamentului Juridic, Marin Drumcea, şi a avocatei Ştefania Duţu, a acţionat în judecată Federaţia Română a Jurnaliştilor MediaSind, Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, Patronatul Presei din România - ROMEDIA şi Uniunea Naţională a Patronatului Român - UNPR, invocând "încetarea existenţei şi a efectelor" contractului colectiv de muncă unic la nivel de ramură mass-media (CCM), potrivit unui comunicat remis MEDIAFAX de MediaSind.

Totodată, reclamanţii solicită instanţei să constate "nulitatea eventualelor acte prin care s-a stabilit prelungirea existenţei şi efectelor CCM Mass-media, după termenul de 24 de luni, cu deosebire a actului adiţional nr. 2 din 14.04.2008 şi a actelor adiţionale următoare acestora".

Documentul a fost depus la Tribunalul Bucureşti Secţia a VIII-a Conflicte de Muncă şi Asigurări Sociale pe 29 iunie.

FRJ MediaSind susţine că demersul SRTV este unul "forţat, abuziv şi tardiv", întrucât aceeaşi speţă a fost judecată şi în cazul Radioului Public (SRR), instituţie care, prin semnătura preşedintelui-director general Ovidiu Miculescu, a solicitat acelaşi lucru, şi anume ca instanţa să constate încetarea valabilităţii CCM din Mass-Media.

În cazul Radioului Public, atât Tribunalul Bucureşti, prin sentinţa civilă nr. 10967 din 20.11.2014, cât şi Curtea de Apel Bucureşti, prin decizia civilă nr. 2326 din 16.06.2015, au respins cererea SRR, constatând valabilitatea CCM din Mass-Media până pe 14 ianuarie 2014. Decizia este definitivă şi irevocabilă.

MediaSind spune că, prin aceste acţiuni, şefii SRR şi SRTV urmăresc să nu le plătească salariaţilor celor două instituţii drepturile prevăzute în CCM din Mass-Media, fiind vorba, în special, de sporul de fidelitate în cuantum de 25% din salariul de bază lunar, câştigat deja în instanţă pentru o parte dintre salariaţi de Sindicatul 2002 din SRTV şi solicitat în cadrul mai multor acţiuni introduse în justiţie de Sindicatul Unit al Salariaţilor - Radio România, ambele organizaţii fiind afiliate la Federaţia Cultură şi Mass-Media FAIR-MediaSind.

Organizaţia adaugă că, pentru această acţiune în instanţă, fără să aibă acceptul Consiliului de Administraţie şi nici pe cel al Comitetului Director, Stelian Tănase a apelat la serviciile unui avocat plătit, deşi SRTv dispune de un departament juridic mamut.

FRJ MediaSind îndeamnă salariaţii SRR şi SRTV să acţioneze în judecată, prin sindicatele afiliate la FAIR-MediaSind sau individual, conducerile celor două societăţi, pentru a-şi recupera drepturile din Contractul Colectiv de Muncă din Mass-Media.

Totodată, FRJ MediaSind solicită Curţii de Conturi a României şi Direcţiei Naţionale Anticorupţie să ancheteze toate acuzaţiile de corupţie aduse administraţiei celor două instituţii, inclusiv modul în care s-au cheltuit banii proveniţi din taxa radio-TV, plătită de cetăţeni, în diverse procese demarate împotriva propriilor salariaţi.

În ultimele săptămâni, au avut loc mai multe proteste spontane ale angajaţilor TVR în curtea instituţiei, după ce negocierile purtate cu administraţia Televiziunii Române pentru semnarea unui nou contract colectiv de muncă au eşuat. Negocierile au fost purtate în contextul în care pe 1 iulie a expirat vechiul contract colectiv de muncă în TVR.

După eşuarea negocierilor, angajaţii SRTv au iniţiat procedura pentru declanşarea conflictului colectiv de muncă în instituţie, după cum a confirmat, pe 6 iulie, pentru MEDIAFAX, Dragoş Bocanaciu, preşedintele Sindicatului pentru Unitatea Salariaţilor TV din TVR (SPUSTV), principalul sindicat din Televiziunea Română. Dragoş Bocanaciu a mai spus la momentul respectiv că notificarea în ceea ce priveşte declanşarea conflictului de muncă a fost trimisă deja la Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) şi la Ministerul Muncii.

"Urmează celelalte proceduri, mediere, conciliere, şi de abia după aceea vom intra efectiv în conflict de muncă. Momentan suntem în faza procedurală (...)", a completat Dragoş Bocanaciu.

El a precizat că nu a fost semnat un nou contract colectiv de muncă în TVR, din cauză că angajaţii televiziunii publice nu pot să facă "ceea ce doresc şefii" din SRTv.

"Au venit cu solicitări de a reduce drastic toate câştigurile salariale ale oamenilor, ale personalului de execuţie, în timp ce privilegiile şefilor voiau să rămână neschimbate. Aşa ceva nu este acceptabil. Oamenii din TVR ştiu cât de grea este situaţia. Dar, în momentul în care tu, şef, vii şi-mi ceri să renunţ, la 5%, la 10% din ceea ce câştig - cam asta era oferta lor -, tu vrei să-ţi păstrezi intactă indemnizaţia de conducere?", a spus Dragoş Bocanaciu.

El a precizat că administraţia SRTv dorea ca sporurile angajaţilor instituţiei să fie reduse, iar şefii din TVR să îşi păstreze absolut toate beneficiile.

El a mai spus că reducerea sporului de sâmbătă şi duminică ar fi însemnat o diminuare a câştigurilor salariale pentru foarte mulţi dintre angajaţii TVR. De asemenea, potrivit lui Bocanaciu, conducerea TVR doreşte să taie şi sporul de ore suplimentare şi să-l ducă la nivelul din Codul Muncii, care este de 75%.

Acesta a mai spus că la fel de periculos este faptul că în propunerea conducerii de contract colectiv de muncă nu se mai regăsesc salariile compensatorii în caz de concedieri colective şi individuale.

El a adăugat că nu angajaţii sunt vinovaţi de situaţia financiară dificilă în care se află TVR.

"În condiţiile în care Televiziunea Română a acumulat şi acumulează zilnic astfel de datorii, cred că o parte din vină este a managementului, că nu un şofer sau un operator sau un reporter sunt cei care au provocat aceste pagube. În aceste condiţii, cei care sunt penalizaţi sunt tot angajaţii. Niciun şef nu a fost tras la răspundere până acum pentru deciziile proaste care au fost luate", a spus Bocanaciu.

De cealaltă parte, pe 7 iulie, reprezentanţii SRTv au transmis agenţiei MEDIAFAX că "Televiziunea Română respectă dreptul angajaţilor de a-şi susţine interesele pe toate căile legale".

"Semnarea unui Contract Colectiv de Muncă cu clauze corecte pentru salariaţi şi sustenabile pentru instituţie este prioritară pentru administraţia televiziunii publice. Pe parcursul discuţiilor, angajatorul a acceptat toate revendicările care vizau drepturile băneşti aferente prestării muncii. Nu a fost luată în calcul diminuarea salariilor de bază", au spus reprezentanţii SRTv.

Aceştia au precizat că administraţia SRTv a răspuns notificării sindicatului reprezentativ, "expunând, punctual, argumentele sale pentru clauzele aflate în divergenţă".

"Conducerea TVR şi-a arătat disponibilitatea de a continua negocierile în vederea ajungerii la un acord, luând în considerare situaţia financiară dificilă a instituţiei, care dictează într-o mare măsură limitele negocierii. Comisia de negociere din partea administraţiei a fost formată din cinci membri. Preşedintele-director general nu a făcut parte din comisie şi nu a participat la negocieri", a precizat SRTv.

Societatea Română de Televiziune a încheiat anul 2014 cu o pierdere de 81,5 milioane de lei, în condiţiile în care Televiziunea Română a avut, anul trecut, venituri totale de 544,2 milioane de lei şi cheltuieli totale de 625,8 milioane de lei, potrivit cifrelor furnizate de reprezentanţii instituţiei pe 6 aprilie, într-o conferinţă de presă la care a participat şi Stelian Tănase. În conferinţa de presă au fost prezentate cifrele din raportul SRTv pe anul trecut.

Tot atunci, reprezentanţi ai TVR au anunţat că datoriile totale ale Televiziunii Române erau, la sfârşitul anului 2014, de 700 de milioane de lei, dintre care 440 de milioane de lei la bugetul de stat.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici