Un "Hamlet" în viziune modernă pe scena Teatrului Metropolis

"Hamlet" de Laszlo Bocsardi, cu o distribuţie de excepţie care îi include pe Marius Stănescu, Coca Bloos, Florin Zamfirescu şi Sorin Leoveanu este o adaptare contemporană reuşită a celebrei piese shakespeariene, beneficiind de interpretări de excepţie şi de o viziune regizorală inventivă.

418 afișări
Imaginea articolului Un "Hamlet" în viziune modernă pe scena Teatrului Metropolis

Guildenstern (Alin Teglaş), Hamlet (Marius Stănescu) şi Rosencrantz (Sorin Dobrin)

Marius Stănescu, pentru a doua oară în rolul lui Hamlet (după "Hamletmachine" de Heiner Muller, pentru care a luat un premiu UNITER), de data aceasta în piesa originală, a lui Shakespeare, face o partitură de excepţie, fără a cădea în patetism, reuşind să dea, uneori, note de umor scenelor.

Spectacolul regizat de Bocsardi este împărţit în mod evident în secvenţe, în special datorită scenografiei impresionante, semnată de Jozsef Bartha. Un perete de oglinzi rotativ, cu cufere ce urmează a fi transformate în sicrie este singurul element de scenografie al spectacolului.

Astfel, prin intermediul peretelui rotativ, în care se reflectă şi publicul, sunt prezentate, simultan, scene din tragedia shakespeariană, precum Ofelia şi Hamlet, într-un moment dramatic şi Claudius (Sorin Leoveanu) şi Polonius (Alexandru Repan) care îl spionează pe prinţul Danemarcei.

Scenografia, impresionantă prin inventivitate, pune, din păcate în evidenţă şi punctele slabe ale spectacolului, făcând mai evidente scenele mai puţin bune ale piesei.

În timp ce momentele de înfruntare Hamlet (Marius Stănescu)-Claudius (Sorin Leoveanu) au un magnetism aparte, fiind executate cu naturaleţe şi virtuozitate, secvenţe în care apar regina-mamă, Gertrude (Diana Cavalliotti) sau aşa-zişii prieteni ai lui Hamlet, Rosencrantz (Sorin Dobrin) şi Guildenstern (Alin Teglaş) sunt ori disonant de isterice în comparaţie cu intenţiile spectacolului ca întreg ori total fade.

Sorin Leoveanu are o prestaţie de excepţie în rolul negativ al tragediei shakespeariene. Claudius capătă, în interpretarea acestuia, accente contemporane, de şmecheraş de cartier uneori.

O prezenţă emoţionantă este şi Ioana Anastasia Anton, tânăra actriţă care creează o Ofelia-tip şi reuşeşte să îi dea replica, pe scenă, lui Marius Stănescu. Actriţa este cunoscută şi din rolul Smarandei din "Nunta mută", filmul de debut al lui Horaţiu Mălăele.

Scene de o rară frumuseţe şi cu un umor neaşteptat sunt cele dintre Hamlet şi fantoma regelui Danemarcei (Florin Zamfirescu).

Nimeni nu ar fi crezut că replica "Sunt fantoma tatălui tău" poate smulge chiar râsete din sală şi nimeni nu ar fi crezut că spectrul unui rege trădat şi ucis îşi poate face "marea apariţie" de după o oglindă, plictisit, ronţăind un măr. De altfel, marile gesturi şi marile tirade devenite clişeu în miile de interpretări ale lui Hamlet au căpătat o altă turnură în viziunea lui Bocsardi.

În timp ce textul-vedetă "A fi sau a nu fi" este spus dintr-o suflare de Hamlet, momentul nebuniei Ofeliei este de zeci de ori mai impresionant. Contribuţia groparilor este considerabilă, cei doi, Coca Bloos şi Igor Caras fiind distribuiţi, simbolic, şi în rolurile actorilor care îl distrează pe Hamlet şi cu ajutorul cărora acesta îi întinde o capcană lui Claudius.

"Hamlet", care a avut primele reprezentaţii miercuri, joi şi vineri, face parte dintr-un proiect mai amplu al Teatrului Metropolis, care include montări într-o viziune contemporană a unor piese clasice.

 

Material realizat de Oana Ghiţă, oana.ghiţă@mediafax.ro.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici