WikiLeaks a publicat datele şi e-mailurile furate de piraţii cibernetici de la Sony Pictures

WikiLeaks a publicat online câteva sute de mii de documente şi e-mailuri care au fost furate în timpul atacului informatic comis de un grup de piraţi cibernetici asupra companiei americane Sony Pictures Entertainment la sfârşitul anului 2014.

155 afișări
Imaginea articolului WikiLeaks a publicat datele şi e-mailurile furate de piraţii cibernetici de la Sony Pictures

WikiLeaks a publicat datele şi e-mailurile furate de piraţii cibernetici de la Sony Pictures (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Scandalul generat de piratarea reţelei de calculatoare a studiourilor Sony Pictures nu s-a încheiat. WikiLeaks a publicat, joi, o bază de date ce conţine peste 30.000 de documente şi peste 170.000 de mesaje expediate pe e-mail de angajaţii studiourilor Sony, furate de piraţii cibernetici la sfârşitul anului 2014, în cadrul unui atac informatic de anvergură, informează lemonde.fr.

După acel atac cibernetic, comis în noiembrie 2014, o organizaţie necunoscută a publicat online aceste documente, însă formatul electronic utilizat nu permitea efectuarea cu uşurinţă a căutărilor online, precizează bbc.com.

Utilizatorii de internet au de acum înainte posibilitatea a de lectura mult mai uşor aceste documente, putând să efectueze foarte uşor numeroase căutări online, în zecile de mii de documente, după diverse cuvinte şi indexuri.

Sony Pictures a condamnat imediat această publicare, afirmând că WikiLeaks îi ajută pe piraţii cibernetici "să răspândească conţinuturile furate şi care sunt private". Peste 47.000 de angajaţi şi colaboratori ai Sony Pictures Entertainment - filială a grupului Sony - sunt vizaţi de acel furt de date personale, documente financiare, scenarii, mesaje expediate prin e-mail.

"A fost o infracţiune comisă cu intenţie, iar noi condamnăm cu fermitate publicarea de către WikiLeaks a informaţiilor furate de la angajaţii noştri şi a altor date private", se afirmă în comunicatul oficial emis de Sony Pictures.

WikiLeaks, organizaţia lui Julian Assange, cunoscută pentru faptul că a publicat numeroase documente confidenţiale ale Guvernului american, consideră însă că datele publicate joi aparţin domeniului public. "Aceste arhive dezvăluie funcţionarea internă a unei companii multinaţionale influente", a spus fondatorul WikiLiks, într-un comunicat. "Acest fapt implică un mare interes jurnalistic şi se află în centrul unui conflict geopolitic", a mai spus acesta.

Datele au fost difuzate prima dată pe internet prin intermediul unor link-uri, care permiteau descărcarea mai multor zeci de gigaocteţi de documente. Publicându-le sub forma unei baze de date în care este posibilă efecturea de căutări online, WikiLeaks a simplificat considerabil accesarea lor de către internauţi.

"Anumite dezvăluiri au apărut încă de atunci, dar nu era posibilă efectuarea de căutări în arhivele originale şi ele au fost retrase înainte ca publicul larg şi jurnaliştii să poată «să zgârie lucrurile la suprafaţă»", afirmă în continuare comunicatul emis de WikiLeaks.

"Acum, publicate în acest format, arhivele Sony oferă o perspectivă rară asupra angrenajului secret al unei mari companii multinaţionale", afirmă acelaşi text, adăugând că documentele respective dezvăluie numeroase activităţi de lobbying efectuate de grupul Sony, dar şi conexiunile acestuia cu Partidul Democrat american.

"Activitatea cunoscută a grupului Sony este aceea de a produce programe de divertisment. Însă arhivele arată că, în culise, Sony este o companie influentă, care are legături cu Casa Albă (există aproape 100 de adrese de e-mail ale Guvernului american în aceste arhive), care are capacitatea de a influenţa legile şi politicile şi care are legături cu foarte complexul mediu militaro-industrial american", afirmă WikiLeaks.

Atacul cibernetic a fost comis cu doar câteva săptămâni înainte ca grupul Sony să lanseze "The Interview", o comedie cu James Franco şi Seth Rogen, despre un complot fictiv american ce viza asasinarea liderului nord-coreean Kim Jong-un.

Guvernul american a acuzat Coreea de Nord, declarând că această ţară este vinovată de comiterea acelui atac cibernetic. Autorităţile de la Phenian au negat orice implicare în atacul cibernetic, însă i-au lăudat pe autorii acestuia, spunând că acţiunea lor a reprezentat "o faptă vitejească îndreptăţită".

În decembrie 2014, un grup care s-a intitulat "Guardians of Peace" a ameninţat cu organizarea unor atacuri teroriste de tipul celor de la 11 septembrie 2001 împotriva cinematografelor care vor proiecta filmul "The Interview", determinându-i pe managerii de la Sony să anuleze lansarea peliculei.

La doar câteva zile după aceea, în urma presiunii opiniei publice, directorii grupului Sony s-au răzgândit şi au anunţat că "The Interview" va avea parte de o lansare într-un număr limitat de cinematografe, de Crăciun.

În ianuarie, Statele Unite au impus noi sancţiuni împotriva Coreei de Nord ca răspuns la acel atac cibernetic.

Scandalul a generat, de asemenea, demisia, în februarie, a directorului de distribuţie de la Sony Pictures, Amy Pascal, după publicarea pe internet a unor e-mail-uri ale acesteia, cu conotaţii rasiste, despre Barack Obama.

În aprilie, preşedintele Barack Obama a ordonat înfiinţarea unui program care să permită Guvernului american să îi sancţioneze pe piraţii cibernetici din străinătate.

Julian Assange, fondatorul site-ului WikiLeaks, s-a refugiat în 2012 în ambasada Ecuadorului din Londra. Julian Assange, care neagă acuzaţiile de abuz sexual asupra a două femei în Suedia, riscă să fie arestat dacă părăseşte ambasada şi se teme că ar putea fi extrădat în Statele Unite pentru a răspunde în faţa acuzaţiilor de dezvăluire a unor documente strict secrete de către WikiLeaks.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici