ANALIZĂ: Renault se poziţionează pentru o explozie a pieţei auto africane, bazându-se pe marca Dacia

Renault se poziţionează pentru o explozie a pieţei auto din Africa, pariind, printr-o ofensivă construită în jurul mărcii Dacia, că populaţia de pe continent se va îndepărta, treptat, de autobuze şi maşini vechi, în timp ce competitorii grupului francez "merg pe vârfuri" în regiune.

405 afișări
Imaginea articolului ANALIZĂ: Renault se poziţionează pentru o explozie a pieţei auto africane, bazându-se pe marca Dacia

ANALIZĂ: Renault se poziţionează pentru o explozie a pieţei auto africane, bazându-se pe marca Dacia (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Producătorul auto francez şi Nissan Motor, partenerul său japonez, investesc 1 miliard de euro la fabrica din Tanger, Maroc, extinzând masiv producţia.

Totodată, Renault se pregăteşte să ridice o fabrică în Algeria, însă nu a stabilit încă termene pentru realizarea acestui proiect.

"Africa se stabilizează. Este mai bine să ne poziţionăm acum, pentru a avea noi motoare de creştere pe măsură ce pieţele vor începe să se maturizeze", a declarat într-un interviu acordat Bloomberg Jean-Christophe Kugler, senior vice president la Renault pentru regiunea africană.

Renault, al treilea mare grup auto european, promovează marca "de buget" Dacia în Africa, încercând astfel să compenseze pentru contracţia puternică a pieţei europene.

Între timp, companiile asiatice care produc automobile low-cost atacă agresiv Europa, în timp ce producătorii de autoturisme premium, precum BMW sau Mercedes-Benz, introduc tot mai multe modele de mici dimensiuni.

Piaţa auto europeană este în contracţie pentru cel de-al cincilea an consecutiv şi va atinge în 2012 cel mai redus volum din 1995, estimează Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile.

Cota de piaţă a Renault în UE a scăzut în prima jumătate a anului la 8,5%, de la 9,5% în perioada corespunzătoare a anului trecut, în timp ce companiile sud-coreene Hyundai şi Kia şi-au extins amprenta de la 4,7% la 5,9%. BMW, care a lansat o nouă versiune a compactei Seria 1 şi a extins propunerile mărcii Mini, şi-a consolidat poziţia de la 5,7% la 6,1%.

Renault merge însă mai bine decât rivalul francez PSA Peugeot Citroen, deoarece s-a extins mai devreme pe pieţele emergente şi datorită alianţei cu Nissan, care datează din 1999. Renault generează 47% din afaceri în afara Europei, faţă de 39% în cazul Peugeot.

Renault a obţinut în primul semestru un profit net de 786 milioane euro, datorită creşterii livrăruilor cu 20% în America Latină şi cu 29% în Rusia. Nissan, unde Renault deţine 43% din acţiuni, a contribuit cu 230 milioane euro la rezultat.

Dacia, cumpărată în 1998 de grupul francez, se află la centrul campaniei Renault de extindere pe pieţele emergente, notează Bloomberg, deoarece companiile rivale nu pot concura cu modelul unic de tehnologie europeană la preţuri mici. Spre exemplu, Sandero pleacă de la 6.790 euro în Germania, faţă de 9.850 euro pentru modelul Volkswagen Up, de mai mici dimensiuni.

"Este clar că au un avantaj în acest segment", comentează pentru Bloomberg Ian Fletcher, analist la IHS Automotive, Londra.

Jean-Christophe Kugler anticipează că Africa va avea, începând cu deceniul următor, o evoluţie "în oglindă" cu cea a Americii Latine. Vânzările de automobile noi din America de Sud vor creşte în acest an la 5,75 milioane de unităţi, dublu faţă de nivelul din 2005, estimează IHS Automotive. Vânzările din Africa de Sud vor totaliza aproximativ 1 milion de autoturisme în acest an, reprezentând peste jumătate din piaţa de pe întreg continentul. Astfel, în 2012, piaţa auto africană va reprezenta o maşină nouă vândută la fiecare 1.000 de persoane, faţă de 15 la 1.000 în America Latină.

"Strategia Renault de a ajunge primii acolo este una foarte solidă. Au performanţe semnificativ mai bine decât Peugeot, în mare măsuri datorită acestei strategii", spune Neil King, analist la Euromonitor International.

Peugeot a înregistrat o pierdere de 819 milioane euro în prima jumătate a anului, de la un profit de 806 milioane euro în aceeaşi perioadă a lui 2011. Cele trei mari agenţii de rating atribuie companiei ratinguri în cateogria investiţiilor cu caracter speculativ.

Fabrica Renault de la Tanger este cea de-a doua deschisă pe continent, după cea de la Casablanca, în funcţiune de 50 de ani. După extindere, unitatea va avea o capacitate de producţie de 400.000 de autovehicule pe an, cu mult peste orice altă fabrică de pe continentul african.

Daimler şi BMW au fabrici în Africa de Sud, producând aproxiamtiv 50.000 de automobile pe an fiecare, în timp ce Volkswagen asamblează aproximativ 100.000 de unităţi pe an.

Fabrica de la Tanger a început producţia în februarie, iar după extindere va avea două linii de asamblare pentru modelele Dacia Lodgy şi Dokker. Cea mai mare parte a producţiei va fi destinată iniţială exporturilor.

Prima linie de producţie, cu o capacitate de 170.000 de vehicule pe an, a intrat deja în funcţiune iar construcţia celei de-a doua linii va începe anul viitor.

Renault a găsit parteneri locali pe continent, precum conglomeratul Duarte din Angola, unde veniturile sunt în creştere datorită descoperirilor de zăcăminte de petrol şi gaze din ultimii ani . Grupul francez are 14 parteneri de distribuţie şi import în 25 de ţări din Africa sub-sahariană.

Marca Dacia va ajuta Renault să-şi consolideze poziţia în regiune, unde va concura în principal cu piaţa second-hand, dar şi cu Toyota şi Hyundai, în prezent cei mai importanţi jucători în zona autoturismelor noi, potrivit IHS.

Cea mai importantă dificultate va fi însă infrastructura, în multe zone mai prietenoasă cu măgarii şi cămilele decât cu autovehiculele.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici