Centrul Istoric din Capitală, singura zonă comercială din ţară unde chiriile au urcat în criză

Centrul istoric al Capitalei reprezintă singura zonă comercială din Bucureşti şi din ţară unde chiriile au crescut faţă de anul 2008, ca urmare a lucrărilor de reabilitare şi îmbunătăţire a infrastructurii, care încă nu s-au finalizat, susţin consultanţii CB Richard Ellis România (CBRE).

35 afișări
Imaginea articolului Centrul Istoric din Capitală, singura zonă comercială din ţară unde chiriile au urcat în criză

Centrul Istoric din Capitală, singura zonă comercială din ţară unde chiriile au urcat în criză (Imagine: Lucian Muntean/Mediafax Foto)

Chiriile variază în funcţie de amplasare - străzile cu infrastructura refăcută fiind evident mai căutate -, de suprafaţă, de situaţia juridică şi de facilităţi (dacă spaţiul este recondiţionat, dacă există posibilitate de amenajare a unei terase, proporţia la suprafaţa magazinului între parter, subsol şi etaj), se arată într-un comunicat al CBRE.

Astfel, nivelul chiriei se situează între 35 şi 50 de euro/metru pătrat/lună pentru un spaţiu cu circa 100 metri pătraţi, la parter, renovat, cu maximă vizibilitate şi fără probleme juridice. Un spaţiu mai mare, de câteva sute de metri pătraţi, nerenovat, situat la parter într-o zonă foarte bună ar putea fi închiriat cu 12-24 euro/metru pătrat pe lună.

"Spaţiile mici, de sub 100 mp, localizate în zonele deja renovate, au înregistrat o creştere a chiriei faţă de 2008, exclusiv datorată calităţii infrastructurii şi procesului de renovare. Nu sunt nişte creşteri majore, ci de 5-10%, dar pentru acele spaţii foarte bune, care acum sunt în majoritate ocupate, se poate vorbi de o creştere mai consistentă", se menţionează în comunicat.

Consultanţii CBRE România precizează că centrul vechi a devenit în 2010 noul "punct fierbinte" pentru cafenele, baruri şi restaurante, traficul ridicat din zonă generând afaceri bune pentru comercianţi, astfel că proprietarii spaţiilor comerciale nu se sfiesc să ceară chirii pe măsura încasărilor generate de această zonă.

În ceea ce priveşte oferta, în prezent nu sunt foarte multe spaţii disponibile la închiriere, un număr mai mare de astfel de unităţi disponibile fiind pe străzile aflate încă în amenjare (precum Lipscani). Zonele Smârdan şi Franceză sunt aglomerate şi au o ofertă limitată.

"Spaţiile disponibile, amenajate, cu situaţie juridică clară şi cu vizibilitate excelentă, pot fi numărate pe degete", se spune în comunicat.

Referitor la vânzările comercianţilor comparativ cu chiria plătită, reprezentanţii CBRE consideră că există o balanţă între numărul mare de comercianţi şi oferta crescută de baruri şi cafenele care au puterea de a atrage un număr foarte mare de clienţi. În acelaşi timp, creşte competiţia şi, implicit, presiunea pe preţuri.

"Astfel, vânzările sunt într-adevar considerabile, dar marjele de profit se reduc. În principiu, o rată de sustenabilitate de 15-20% (procentul chiriei totale din vânzari totale) ar trebui să le permită chiriaşilor să atingă profitul bugetat anterior", potrivit sursei citate.

Până în prezent, zona de retail din centrul istoric a atras mai ales firmele de servicii alimentare şi cafenele, şi mai puţin moda sau alte tipuri de servicii.

"Pentru ca zona să devină o destinaţie cu adevărat interesantă, inclusiv pentru turişti, este important să se diversifice mixul de chiriaşi. Mărcile vizionare care vor «sparge piaţa» primele sunt cele care vor avea cel mai mult de câştigat", se mai spune în comunicat.

CB Richard Ellis oferă consultanţă pentru vânzarea sau închirierea proprietăţilor, servicii corporatiste, managementul proiectelor, proprietăţilor şi altor facilităţi, consultanţă în materie de credite ipotecare, estimare şi evaluare, planuri de dezvoltare, managementul investiţiei, precum şi cercetare şi consultanţă.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici