Coface: Majoritatea firmelor din comerţ care au avut afaceri în creştere au probleme de lichiditate

Dezvoltarea distribuitorilor de produse alimentare şi agricole în perioada 2011-2012 nu a fost una calitativă din punctul de vedere al veniturilor, iar 80% dintre firmele care au raportat afaceri în creştere întâmpină probleme de lichiditate, potrivit Coface România.

435 afişări
Imaginea articolului Coface: Majoritatea firmelor din comerţ care au avut afaceri în creştere au probleme de lichiditate

Coface: Majoritatea firmelor din comerţ care au avut afaceri în creştere au probleme de lichiditate

Coface Romania a analizat evoluţia distribuitorilor autohtoni de produse alimentare, agricole şi diverse, pe un eşantion de peste 27.000 de companii active în comerţul cu ridicata de produse alimentare, băuturi şi tutun, comerţul cu ridicata al produselor agricole, plantelor şi animalelor şi comerţul cu ridicata nespecializat (produse diverse).

Situaţiile financiare publicate de Ministerul Finantelor arată că firmele din cadrul acestor segmente au generat în 2012 o cifră de afaceri totală de 100 miliarde de lei şi 120.784 de locuri de muncă, deţinând astfel o pondere de 9,4% din cifra de afaceri şi 3% din efectivul de salariaţi al tuturor firmelor active la nivelul întregii economii.

"Corelarea evoluţiei cifrei de afaceri şi a profiturilor nete cu gradul de lichiditate şi fluxul de numerar al companiilor de distribuţie şi intermedieri în vânzarea produselor alimentare, agricole şi diverse, arată că dezvoltarea comercială a acestora din perioada 2011-2012 nu a fost una calitativă din punctul de vedere al veniturilor, acestea prezentând volatilitate şi un grad redus de persistenţă monetară", se arată într-un comunicat al Coface.

Analiza firmei arată că 8 din 10 companii de distribuţie care au înregistrat profit în anul 2012 au în acelaşi timp un flux de numerar negativ sau insuficient, comparativ cu valoarea datoriilor pe termen scurt, prioritizând rezultatul comercial în dauna celui prudenţial. În schimb, doar 10% din totalul companiilor celor trei domenii ale comerţului cu ridicata care au pierderi au prezentat o lichiditate suficientă pentru acoperirea datoriilor curente.

"Se poate astfel aprecia ca pentru companiile din domeniile analizate, o pierdere operationaţă este echivalentă, în proporţie de 90%, cu apariţia unor probleme de lichiditate, în timp ce raportarea unor profituri nu ar trebui să fie suficientă pentru garantarea unor credite comerciale sau expuneri de risc, deoarece în proporţie de 80% aceste profituri nu sunt monetare. Concluzii similare se obţin şi prin corelaţia dintre dinamica volumului de vânzări şi indicatorii de lichiditate efectivă, în sensul că 80% din totalul firmelor de distribuţie analizate care au raportat o cifră de afaceri în creştere, întâmpină în realitate probleme de lichiditate", explică sursa citată.

Deteriorarea indicatorilor de echilibru financiar s-a manifestat la nivel generalizat pentru toate cele trei categorii de distribuitori analizate, această dinamică negativă fiind mai pregnantă în cazul distribuitorilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (care înregistrează cel mai ridicat grad de îndatorare - 82% şi cea mai redusă capitalizare - 16%) şi produse diverse (care au cea mai mare durată de încasare a creanţelor - 124 de zile), unicul indicator cu evoluţie pozitivă fiind rata profitului net obţinută de distribuitorii de produse agricole, care a crescut de la 0,75% în 2011 la 0,87% în 2012).

Datele Coface arată că 6.143 dintre cele 27.645 de firme considerate active în cele trei domenii analizate la sfârşitul anului 2012 (22% din total) au ieşit din funcţiune pe parcursul anului 2013, aflându-se fie în diferite stadii ale procedurior de insolvenţă, lichidare sau dizolvare, fie în întrerupere temporară de activitate.

Numărul şi calibrul firmelor care şi-au încetat activitatea a fost mai mare decât al societăţilor nou înfiinţate în perioada 2011-2012 (5.126 de firme).

"Dezechilibrul apărut prin ieşirea din funcţiune a unui număr relevant de firme a fost generat în mare parte de distribuitorii produselor alimentare şi diverse. La nivelul acestora, dinamica ieşiri - intrări de companii s-a soldat cu un rezultat puternic negativ (pierderi de 1.890 de locuri de muncă în segmentul alimentar, băuturi şi tutun şi respectiv 2,1 miliarde de lei cifra de afaceri în segmentul diverse), în timp ce distribuitorii produselor agricole au avut o contribuţie pozitivă la regenerarea sectorului (firmele nou înfiinţate aducând un excedent de 243 de locuri de muncă şi peste 1,7 miliarde de lei cifra de afaceri)", se precizează în comunicat.

În acelaşi timp, doar 3% dintre distribuitorii analizaţi înregistrau la 31 decembrie 2013 datorii la bugetele de stat, dar atât valoarea totală a acestor datorii, cât şi valoarea medie a datoriei per companie au înregistrat creşteri semnificative faţă de perioada similară a anului trecut (de 74% şi respectiv de 94%). Tendinţa este contrară celei înregistrate la nivelul tuturor firmelor din România, unde se constată o reducere importantă a datoriilor pe fondul intensificării eforturilor de colectare a veniturilor bugetare din ultimii ani.

"La un nivel agregat, situaţia pozitivă a celor trei categorii de distribuitori, indicată de creşterea numărului de firme active, a cifrei de afaceri şi a numărului de salariaţi nu este, din păcate, confirmată şi de evoluţia profitabilităţii companiilor. Astfel, profitul net total înregistrat în acest segment al comerţului cu ridicata a scăzut cu nu mai puţin de 33%, în special din cauza evoluţiei total nefavorabile a profitului net obţinut de distribuitorii de produse alimentare, băuturi şi tutun (-37%) şi de produse diverse (-43%), în timp ce doar profitul distribuitorilor de produse agricole a crescut cu 20%. Este clar ca nivelul consumului este încă redus, ceea ce impune o presiune asupra preţurilor şi profitabilităţii distribuitorilor", a declarat în comunicat Constantin Coman, country manager, Coface România.

Dacă ţi-a plăcut articolul, urmăreşte MEDIAFAX.RO pe FACEBOOK »

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici