Footprints AI, startup românesc de tehnologie care operează cea mai avansată rețea de retail media din Europa Centrală și de Est, anunță două realizări majore: lansarea primului Copilot AI dedicat retailului fizic și extinderea internațională prin noi parteneriate strategice.
Noul produs, un AI Copilot antrenat cu date reale din comportamentul consumatorilor, le permite retailerilor să transforme fiecare magazin într-un „radar” inteligent al planului de aprovizionare, de marketing dar și al nevoilor comunității. Platforma analizează în timp real milioane de tranzacții zilnice, identifică tipare de consum și generează insight-uri utile pentru optimizarea aprovizionării, sortimentației, strategiei comerciale și de marketing.
„Copilotul nostru aduce în retailul fizic viteza și ușurința în utilizare a unui AI conversațional standard, dar are un diferențiator major: este alimentat exclusiv cu date colectate din comportamente reale, analizate în rețelele de magazine partenere. Asta înseamnă că retailerii pot înțelege, cu un nivel de acuratețe fără precedent, ce își doresc, sau nu, clienții lor, în fiecare moment al zilei, în fiecare locație”, a declarat Dan Marc, CEO și cofondator Footprints AI.
În primele cinci luni din 2025, Footprints AI a procesat peste 2,5 miliarde de tranzacții generate de peste 25 de milioane de cumpărători din Europa Centrală și de Est.
Platforma Footprints AI are o putere transformatoare, un potențial uriaș de a produce un impact pozitiv la nivel de ecosistem. Nu doar pentru că integrează date de cumpărare la scară largă și folosește AI pentru a genera insight-uri predictive și utile pentru business. „Ci și pentru că retailerii pot anticipa comportamente de consum, se pot recalibra rapid în funcție de cererea reală, dar mai ales pentru că pot reduce risipa – o temă care ne preocupă pe toți”, a explicat Dan Marc.
Soluția integrează și un mecanism de feedback direct din partea clienților, prin intermediul aplicației retailerului, unde aceștia pot semnala produsele pe care și le doresc. Retailerii pot reacționa rapid, cu oferte personalizate, notificări relevante sau introducând noi SKU-uri adaptate cererii specifice din fiecare locație.
Odată cu lansarea Copilotului AI, Footprints AI își continuă expansiunea internațională prin licențierea software-ului și a modelului de business către partenerii strategici. Compania a semnat recent un parteneriat major cu Studenac, cel mai mare retailer alimentar din Croația, cu peste 1.400 de magazine. În plus, platforma este deja activă în Polonia, Estonia, Letonia, Lituania, iar în România, Altex și Carrefour – cu aprox. 600 magazine în total – sunt cei mai recenți jucători care au intrat în ecosistemul Footprints AI.
Platforma este oferită gratuit retailerilor parteneri, iar datele sunt strict anonimizate. Modelul de business se bazează pe monetizarea insight-urilor prin campanii de retail media targetate, în baza datelor comportamentale din magazine, derulate și finanțate de branduri și agenții. Până în prezent, Footprints AI a livrat peste 3.500 de campanii de retail media pentru branduri de top și a derulat parteneriate cu mai mult de 50 de agenții media. Soluțiile oferite includ reclame personalizate la raft, radio in-store, afișaj pe bonuri și ecrane de plată – tactici moderne susținute de o tehnologie capabilă să integreze și să analizeze în profunzime comportamentele de cumpărare ce rezultă din analiza datelor oferite de miliarde de tranzacții.
Dezvoltarea platformei a început în 2018 și s-a îmbunătățit continuu, dezvoltarea fiind susținută de o echipă de 50 de specialiști.
Retail media este unul dintre cele mai dinamice canale de publicitate digitală, cu o valoare estimată de peste 100 de miliarde de dolari la nivel global până în 2026, conform unui raport Boston Consulting Group. Footprints AI își propune să devină un lider regional în acest segment.
În România, piața este estimată la aproximativ 15 milioane euro, echivalentul a 1,5-2% din întreagă piață de publicitate, dar are un potențial de scalare de 3-4x în următorii ani, odată cu adopția tehnologiei create de Footprints AI și a dezvoltării ecosistemului de parteneri.
Tehnologia proprie Footprints AI integrează toate aceste date într-o platformă unică, ce permite desfășurarea de campanii omnichannel de impact, măsurabile și scalabile.
În 2024, Footprints AI a generat de șase ori mai multe venituri comparativ cu 2023 și a încheiat anul cu o rețea de retaileri activi care acoperă peste 3.000 de locații. Pentru 2025, compania estimează o creștere de peste cinci ori a veniturilor, grație extinderii regionale și apariției de noi verticale de business.
La începutul anului, compania a atras o investiție de 2,3 milioane de euro, destinată extinderii internaționale și accelerării dezvoltării tehnologice, prin integrarea de funcționalități avansate de inteligență artificială, automatizare, scalabilitate și securitate a datelor.
Footprints AI este liderul în soluții de retail media, oferind agențiilor și brandurilor o platformă avansată de analiză, automatizare și inteligență artificială pentru planificarea și derularea campaniilor publicitare omnichannel. Platforma permite targetare precisă și analizează în timp real impactul asupra vânzărilor, la nivel de produs și magazin.
Pentru retailerii cu prezență fizică interesați să genereze venituri suplimentare din publicitate, Footprints AI transformă traficul anonim și comportamentul de cumpărare în audiențe media folosind tehnologia proprie bazată pe inteligență artificială. Soluția garantează o creștere de până la 10 ori a veniturilor din surse non-trade în doar 3 luni, fără a compromite controlul asupra datelor, păstrând totul 100% anonimizat și privat. Cu acest avantaj tehnologic, Footprints AI operează cea mai avansată rețea de retail media din Europa Centrală și de Est. Compania analizează și valorifică lunar comportamentul de cumpărare a peste 15 milioane de clienți fizici și online, livrând campanii de succes pentru branduri globale. Parteneriatele din regiunea CEE includ retaileri de top precum Profi, Lagardère Travel Retail, Rimi Baltic, Studenac, Tazz (Wolt Romania), Bolt Food, Carrefour, Altex și alții.