Declin istoric pentru producția de vodcă în Rusia, dar asta nu înseamnă că rușii beau mai puțin! Paradoxal, sancțiunile occidentale și creșterea prețurilor la alcool nu descurajează și consumul

Publicat: 09 07. 2025, 16:50

Producția de băuturi alcoolice tari s-a prăbușit în Rusia în prima jumătate a anului 2025.

Serviciul federal rus pentru reglementarea pieței alcoolului a anunțat săptămâna aceasta că producția de băuturi spirtoase a scăzut cu peste 16% în această perioadă.

Datele oficiale arată că producția de vodcă a scăzut cu 10,9% de la an la an, de la 33,40 milioane de decalitri în 2024 la 31,38 milioane de decalitri în perioada corespunzătoare din 2025.

Scade exportul, nu și consumul

Scăderea producției de vodcă în Rusia a fost declanșată de creșterea prețurilor la alcool și de interzicerea exportului de băuturi alcoolice către UE, SUA și alte țări, din cauza sancțiunilor occidentale.

Această interdicție a redus semnificativ veniturile din export pentru producătorii ruși de vodcă, a dezvăluit în iunie un serviciu de stat de control al calității produselor din regiunea Rostov, citând date ale agenției de consultanță Strategy Partners.

Legendara băutură rusească a fost, pentru o perioadă, în anii 1990, folosită ca monedă națională și rămâne o parte importantă a culturii țării până în prezent, relatează Politico.

În timp ce producția este în scădere, consumul este în creștere, arată datele.

Rușii au băut mai mult în 2024 decât în alte perioade similare din ultimii opt ani.

Vânzările la branduri străine crește, dar Putin îi îndeamnă pe ruși să lase băutura și să se apuce de schi

Președintele rus Vladimir Putin a declarat că rușii încep să bea mai puțin, susținând că tot mai mulți dintre ei preferă sportul.

„Renunțați la băutură și începeți să schiați”, a declarat el.

Vânzările de rom, whisky, brandy și tequila au crescut cu 10,2%, până la 3,2 litri pe an pe cap de locuitor, depășind consumul de vodcă în unele regiuni.

Cu toate acestea, vodca este în continuare băutura preferată în întreaga țară, deținând 60% din vânzări anual.