Derularea contractelor UE va fi mai dificil de urmărit prin SEAP. Autorităţilor de management li s-a interzis să mai ceară firmelor să se înscrie în sistem

Derularea contractelor UE acordate prin cerere de ofertă va fi mai dificil de urmărit prin Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP), după ce autorităţilor de management li s-a interzis să mai ceară firmelor private să se înscrie în sistem, cu argumentul că legea nu impune o astfel obligaţie.

115 afișări
Imaginea articolului Derularea contractelor UE va fi mai dificil de urmărit prin SEAP. Autorităţilor de management li s-a interzis să mai ceară firmelor să se înscrie în sistem

Derularea contractelor UE va fi mai dificil de urmărit prin SEAP. Autorităţilor de management li s-a interzis să mai ceară firmelor să se înscrie în sistem (Imagine: Shutterstock)

Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP) a restrâns atribuţiile autorităţilor de management la verificarea criteriilor de atribuire a contractelor finanţate şi de UE, argumentând că acestea impun în prezent firmelor, în mod nejustificat, să fie înscrise în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice şi să aibă un birou de achiziţii pentru a aplica la astfel de proiecte.

Autorităţile de management nu vor mai cere astfel firmelor private să se înscrie în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice, să aibă un departament de achiziţii sau să urmeze proceduri de achiziţii publice în derularea proiectelor cu fonduri structurale, ci se vor rezuma la a verifica un set limitat de criterii la atribuirea acestor proiecte.

Interdicţia este aplicată în cazul contractelor de lucrări sau de servicii finanţate ori subvenţionate de stat în proporţie mai mică de 50%, al contractelor de lucrări cu o valoare sub 4,8 milioane euro sau al contractului de servicii în valoare mai mică de 193.000 euro.

Plafonul de 4,8 milioane euro, ridicat la sfârşitul anului trecut de la limita de un milion euro, este cel în marja căruia autoritatea contractantă are dreptul de a aplica procedura de cerere de oferte, în locul organizării unei licitaţii.

Legislaţia naţională impune instituţiei de stat care atribuie contractul să publice în SEAP invitaţia de participare şi documentaţia aferentă, dar nu obligă firmele private să fie înscrise în sistem dacă doresc să participe la o astfel de procedură şi nici dacă transferă ulterior unei alte firme o parte din contractul astfel obţinut, cu fondurile aferente.

Obligaţia neprevăzută în lege era totuşi impusă firmelor private de către autorităţile de management, printr-un manual privind licitaţiile pentru proiecte UE, ceea ce facilita urmărirea prin intermediul SEAP a modului în care contractul respectiv era derulat şi atribuit ulterior, parţial, unei alte firme de către firma câştigătoare, inclusiv prin publicarea obligatorie a unui anunţ de atribuire.

În baza manualului stabilit de către autorităţile de management, firmele erau obligate să se înscrie în SEAP ca autoritate contractantă, să îşi constituie departamente de achiziţii, iar decontarea sumelor cheltuite în proiect era condiţionată de respectarea strictă a procedurilor de achiziţii publice.

Atribuţiile autorităţilor de management la verificarea criteriilor de atribuire a contractelor finanţate şi de UE au fost însă restrânse, modificare argumentată de ANRMAP prin faptul că decizia autorităţii de managent de a extinde firmelor private, fără o bază legală, dar prin elaborarea unor ghiduri sau manuale de aplicare a proiectelor europene, prevederile din OU 34/2006 privind achiziţiile publice, aplicabile doar autortăţilor contractante, a "îngreunat" derularea multor contracte.

"Elaborarea unor liste unice de elemente care trebuie verificate la atribuirea acestor contracte a fost necesară, printre altele, deoarece autorităţile de management impuneau prevederi ale OU 34/2006 tuturor entităţilor private, dar care nu au calitatea de autoritate contractantă. Aplicarea acestor prevederi pentru entităţile private a fost însă excesivă şi a îngreunat derularea multor contracte finanţate din fonduri structurale", a declarat agenţiei MEDIAFAX şeful ANRMAP.

Prin noile reguli, autorităţile de management trebuie să se rezume la a verifica un set limitat de criterii în atribuirea contractelor din fonduri UE şi doar în cazul în care procedura de atribuire nu face obiectul unei verificări iniţiate de Unitatea pentru Coordonarea şi Verificarea Achiziţiilor Publice.

Potrivit şefului ANRMAP, noile reguli ar urma să reducă durata procedurilor de absorbţie a fondurilor europene cu până la şase luni.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici