DISPONIBILIZĂRILE de la CFR Marfă pot începe. Guvernul a aprobat plata venitului de completare. Salariaţii disponibilizaţi vor primi între 12 şi 24 de salarii compensatorii

Guvernul a autorizat plata din bugetul asigurărilor pentru şomaj a venitului de completare pentru angajaţii care vor fi disponibilizaţi de la compania CFR Marfă, astfel că va începe disponibilizarea a 2.500 salariaţi, reprezentând aproape 30% din numărul actual de angajaţi.

1511 afișări
Imaginea articolului DISPONIBILIZĂRILE de la CFR Marfă pot începe. Guvernul a aprobat plata venitului de completare. Salariaţii disponibilizaţi vor primi între 12 şi 24 de salarii compensatorii

DISPONIBILIZĂRILE de la CFR Marfă pot începe. Guvernul a aprobat plata venitului de completare (Imagine: Gabriel Fluerariu/Mediafax Foto)

Distribuirea banilor a fost aprobată în şedinţa de miercuri a Executivului, prin hotărâre.

Pentru cei 2.500 angajaţi care vor fi disponibilizaţi, Ministerul Transporturilor a calculat un necesar financiar, aferent doar acestui an, pentru venitul de completare de 16,9 milioane lei.

"Venitul lunar de completare va fi acordat celor 2.500 de persoane disponibilizate de la CFR Marfă, urmare aplicării planului de disponibilizare, aprobat de conducerea acestei societăţi. Concedierea salariaţilor CFR Marfă se va face începând cu luna iulie 2014 şi este necesară alocarea de la bugetul asigurărilor pentru şomaj a sumei totale de 67,6 milioane lei, din care în anul 2014 suma de 16,9 milioane lei", se arată în proiectul elaborat de minister.

CFR Marfă a anunţat miercuri că în urma începerii programului de restructurare şi reorganizare, 2.500 de angajaţi, consideraţi personal excedentar, vor fi disponibilizaţi.

Salariaţii disponibilizaţi de CFR Marfă vor primi între 12 şi 24 de salarii compensatorii

Salariaţii pe care CFR Marfă îi va disponibiliza vor primi între 12 şi 24 de salarii compensatorii, în funcţie de vechimea în muncă, în valoare maximă de 1.625 de lei pe lună. Compania a pus pe listă 2.500 de angajaţi din cei 8.577 de salariaţi.

“Aceşti bani vor fi alocaţi de la bugetul asigurărilor pentru şomaj, astfel: 13,4 mil. lei pentru anul 2014, 32,3 mil. lei pentru anul 2015 şi 18,8 mil. lei pentru 2016”, au declarat oficialii companiei.

Totodată, în conformitate cu acordul încheiat între CFR Marfă şi organizaţiile sindicale, salariaţii disponibilizaţi în urma procesului de restructurare vor beneficia de 6 salarii brute echivalente cu  de 900 lei. Aceste salarii vor fi acordate indiferent dacă persoanele disponibilizate se vor angaja sau nu în perioada următoare. „În cazul în care  salariaţii disponibilizaţi se vor angaja în perioada acordării salariilor compensatorii, aceştia vor pierde ajutorul de şomaj in valoare de 547 lei pe lună”. Compania de stat CFR Marfă, cel mai mare transportator de marfă pe calea ferată, a finalizat anul trecut cu pierderi de 262 mil. lei (circa 60 mil. euro) la afaceri de 922 mil. lei (209 mil. euro). Afacerile sunt în scă­dere cu 5%, iar pierderile sunt mai mici cu 50% faţă de 92 mil. euro în 2012.  Anul trecut compania s-a aflat sub con­ducerea lui Liviu Radu (preşe­din­te), care era şi directorul general al Com­pa­niei Naţionale de Aeroporturi Bucureşti dar a fost demis în acest an, şi a lui Dragoş Alexandru Drăghici pe poziţia de director general.Ulterior funcţia de director general a fost ocupată de Pavel Bărculeţ (interimar) şi de Dan Valentin Belcea, care a demisionat din funcţie la doar o lună de la numire. În urmă cu câteva săptămâni, Transpor­tu­rile au demis întregul consiliu de administraţie al CFR Marfă şi a numit un altul. În prezent directorul general al companiei este George Buruiană, fost di­rector general al CFR Marfă în pe­rioa­da 1998-2001 şi al companiei pri­vate Serv­trans Invest până în 2011.

Compania are în prezent un număr de 8.577 de angajaţi, iar salariaţii disponibilizaţi vor fi protejaţi de prevederile OUG 36/ 2013 (privind aplicarea în perioada 2013 - 2018 a unor măsuri de protecţie socială acordată persoanelor disponibilizate), completată cu Legea 258/2013.

"În funcţie de vechimea în muncă a salariaţilor, cei disponibilizaţi vor beneficia de 12 - 24 salarii compensatorii, în valoare maxima 1.625 lei/lună. Aceşti bani vor fi alocaţi de la bugetul asigurărilor pentru şomaj, astfel: 13,475 milioane lei pentru anul 2014, 32,34 milioane lei pentru anul 2015 şi 18,865 milioane lei pentru 2016", se arată într-un comunicat al transportatorului feroviar de marfă.

În conformitate cu acordul încheiat între CFR Marfă şi organizaţiile sindicale, salariaţii disponibilizaţi în urma procesului de restructurare vor beneficia de 6 salarii brute echivalente clasei 10 de salarizare (respectiv 900 lei). Aceste salarii vor fi acordate indiferent dacă persoanele disponibilizate se vor angaja sau nu în perioada următoare.

De asemenea, conform prevederilor OUG nr. 36/2013, în cazul în care salariaţii disponibilizaţi se vor angaja în perioada acordării salariilor compensatorii, aceştia vor pierde ajutorul de şomaj in valoare de 547 lei/lună.

"Procesul de restructurare are ca obiectiv pe termen scurt restabilirea echilibrului între volumul prestaţiei de transport şi numărul de angajaţi al societăţii, asigurând astfel premisele creşterii competitivităţii CFR Marfă pe o piaţă extrem de concurenţială. Precizăm faptul că activitatea CFR Marfă nu va fi afectată, clienţii noştri primesc pe această cale asigurări că activitatea societăţii se va desfăşura şi în continuare în condiţii normale", se mai spune în comunicatul companiei de stat.

În urmă cu două săptămâni, ministrul Transporturilor de atunci, Dan Şova, a anunţat că CFR Marfă va începe concedierea a peste 2.000 de oameni, din cauza situaţiei financiare nefavorabile, în lipsa acestei măsuri transportatorul feroviar riscând să rămână fără fond de salarii din august.

El a afirmat că numărul celor disponibilizaţi va fi mai mic de 2.500, în contextul în care aproximativ 200 au ieşit între timp la pensie, iar cei care vor pleca vor beneficia de salarii compensatorii, până la 24 de luni, banii aflându-se la Ministerul Muncii.

Şova a precizat că s-a încercat găsirea unor soluţii de concediere în două etape sau concedierea unui număr mai mic de persoane, însă în urma discuţiilor cu Fondul Monetar Internaţional şi analiza exactă a cifrelor propunerile nu s-au putut concretiza.

Activitatea CFR Marfă "se pierde" dacă numărul de concedieri va depăşi 1.480 de persoane, deoarece compania nu va mai avea "cine să ducă mai departe contractele", a declarat, atunci, pentru MEDIAFAX, preşedintele Federaţiei Mişcare Comercial, Gheorghe Frăţică.

Liderul sindical a declarat că nu ştie despre concedierile anunţate joi de ministrul Şova, pentru că sindicatele au stabilit, împreună cu acesta, că nu pot pleca de la CFR Marfă mai mult de 1.480 de persoane, astfel încât activitatea companiei să nu fie afectată.

Şova anunţa, în luna mai, că va cere FMI o derogare de la prevederea din acordul încheiat cu statul român privind concedierea a 2.500 de angajaţi de la CFR Marfă, în condiţiile în care sunt soluţii pentru salvarea a 1.100 locuri de muncă.

Potrivit bugetului de venituri şi cheltuieli pentru 2014, CFR Marfă va renunţa la 2.500 de angajaţi în acest an, estimând că în cadrul companiei vor mai rămâne 6.376 de salariaţi. Bugetul prevede cheltuieli cu plăţi compensatorii aferente disponibilizărilor de 16,8 milioane lei.

Guvernul s-a angajat faţă de FMI la o restructurare agresivă a companiei CFR Marfă şi continuarea procesului de privatizare cu un investitor strategic.

Angajamentul a fost asumat după ce, în luna iunie a anului trecut, compania GFR, controlată de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarat câştigătoare în procesul de privatizare a companiei feroviare, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru 51% din acţiuni.

Tranzacţia nu a fost finalizată însă până la termenul limită, 14 octombrie, pentru că unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunţa asupra operaţiunii.

Privatizarea CFR Marfă a reprezentat atunci un subiect de dispută între preşedintele Traian Băsescu şi premierul Victor Ponta, şeful Guvernului cerând ca vânzarea companiei să fie reavizată de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării, condus de Băsescu, iar preşedintele cerând ca Ponta să îşi asume răspunderea pentru privatizare.

Compania CFR Marfă, controlată de stat prin Ministerul Transporturilor, este cel mai mare transportator feroviar de marfă din România, cu o cotă de piaţă de 54,8%. Compania a încheiat anul trecut cu afaceri de 922,5 milioane de lei, în scădere cu 5% faţă de anul 2012.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici