Prima pagină » Economic » Furnizorii europeni de piese auto suspendă producția din cauza restricțiilor Chinei asupra metalelor rare

Furnizorii europeni de piese auto suspendă producția din cauza restricțiilor Chinei asupra metalelor rare

Unele companii mai au rezerve care să le asigure doar câteva săptămâni
Furnizorii europeni de piese auto suspendă producția din cauza restricțiilor Chinei asupra metalelor rare
Maria Miron
04 iun. 2025, 16:07, Economic

Criza metalelor rare declanșată de restricțiile Chinei începe să blocheze industria auto europeană, forțând închiderea unor fabrici și punând presiune pe lanțurile globale de aprovizionare.

În timp ce constructorii caută soluții alternative, lipsa de reacție politică și birocrația din China riscă să paralizeze producția în următoarele săptămâni, a relatat miercuri Reuters.

Criza metalelor rare lovește industria auto europeană: mai multe fabrici de piese auto și-au suspendat activitatea, iar BMW a avertizat că rețeaua sa de furnizori este deja afectată.

Totul a pornit de la decizia din aprilie a Chinei de a limita exporturile unei game largi de metale rare și magneți, materiale esențiale pentru producția auto, aerospațială, de semiconductori și echipamente militare.

Deși fabricile BMW funcționează în continuare, asociația europeană a furnizorilor auto (CLEPA) avertizează că tot mai multe linii de producție se închid, iar impactul asupra întregii industrii ar putea fi tot mai grav în perioada următoare.

Și constructorii auto din Germania, SUA și India au transmis semnale de alarmă privind amenințarea reală asupra producției.

Din ce în ce mai multe companii fac presiuni asupra guvernelor pentru a obține sprijin rapid și caută soluții alternative de aprovizionare.

Unele firme dispun doar de rezerve care să le ajungă pentru câteva săptămâni sau câteva luni, a avertizat Wolfgang Weber, președintele ZVEI, Asociația Industriei Electrice și Digitale din Germania. „Companiile se simt abandonate de autorități și încearcă pe cont propriu, inclusiv în China, să găsească soluții pentru a menține producția”, a declarat Weber.

BMW a introdus deja motoare electrice fără magneți, dar are în continuare nevoie de metale rare pentru alte componente

Între timp, grupuri precum Autoliv, lider mondial în producția de airbag-uri și centuri de siguranță, spun că, deocamdată, operațiunile nu sunt afectate. Totuși, compania suedeză a format deja o echipă de criză pentru a monitoriza evoluția situației și a reacționa rapid la eventuale blocaje.

BMW a introdus deja motoare electrice fără magneți pentru unele modele, însă componente precum ștergătoarele sau sistemele electrice de geamuri necesită în continuare metale rare. Volkswagen a declarat că nu se confruntă momentan cu probleme, după ce subcontractorii săi au primit o parte dintre licențele necesare.

Multe fabrici riscă să-și oprească activitatea în următoarele săptămâni

Reprezentanții CLEPA spun au fost aprobate doar un sfert dintre sutele de cereri de licențe pentru export, depuse de furnizorii auto, din aprilie, și atrage atenția că birocrația diferă de la o provincie chineză la alta, iar în unele cazuri au fost cerute informații sensibile privind proprietatea intelectuală. În lipsa unei simplificări urgente a procedurilor, se estimează că tot mai multe fabrici vor fi nevoite să își oprească activitatea în următoarele trei-patru săptămâni, din cauza epuizării stocurilor.

Deși Trump a impus tarife de până la 145% împotriva Chinei pentru a reduce deficitul comercial și a stimula producția americană, SUA a fost nevoită să le reducă după reacțiile negative din piețele financiare. China, care furnizează aproximativ 90% din aceste resurse la nivel global, a răspuns cu propriile taxe și folosește controlul asupra lanțurilor de aprovizionare pentru a-și consolida poziția.