Deficitul contului curent al balanţei de plăţi externe se aşteaptă să fie în valoare de 19,6 miliarde euro, reprezentând 12,2% din PIB, în principal pe seama majorării deficitului balanţei veniturilor cu 15%. Impactul deficitului balanţei veniturilor asupra contului curent va fi compensat parţial de excedentul transferurilor curente nete care va atinge nivelul de 5,9 miliarde euro.
Sustenabilitatea deficitului de cont curent va fi asigurată din surse autonome negeneratoare de datorie (investiţiile directe, transferurile de capital şi investiţiile de portofoliu) în proporţie de 69%.
În 2009, numărul mediu de salariaţi va continua tendinţa de creştere înregistrată în anii precedenţi, respectiv cu 145 mii persoane (2,9%) faţă de 2008, iar rata şomajului înregistrat va fi de 3,9%.
În privinţa inflaţiei se preconizează o reducere graduală a acesteia. Astfel, în ceea ce priveşte ritmul dezinflaţiei în anul 2009, rata inflaţiei se va reduce faţa de sfârşitul anului 2008 la 4,5%, în timp ce media anuală se va situa la 4,8%. La diminuarea ratei inflaţiei cu 1,2 puncte procentuale sub cea înregistrată în anul 2008 o influenţă o vor avea preţurile administrate, a căror creştere va fi mai mică.
În domeniul impozitului pe profit se va avea în vedere diminuarea bazei impozabile pentru calculul impozitului pe profit, prin acordarea unei deduceri suplimentare pentru activităţile de cercetare-dezvoltare.
În domeniul impozitului pe venit se urmăreşte încurajarea contribuţiilor la fondurile de pensii private, prin majorarea cuantumului contribuţiilor deductibile la stabilirea bazei de calcul pentru veniturile din salarii, simplificarea sistemului de deduceri personale acordate persoanelor fizice care realizează venituri din salarii la funcţia de bază şi reconsiderarea plafonului de venit lunar neimpozabil din pensii, în sensul creşterii acestui plafon de la nivelul actual de 1.000 lei lunar la 1.500 lei lunar.
În domeniul impozitelor locale se urmăreşte realizarea de măsuri pentru impozitarea la valoarea de piaţă a proprietăţilor imobiliare.
În ceea ce priveşte impozitării nerezidenţilor, relaxarea fiscală este urmărită prin scoaterea de sub incidenţa impozitării în România a veniturilor obţinute de organismele de plasament colectiv nerezidente, fapt ce ar încuraja pătrunderea acestor fonduri pe piaţa de capital românească şi dezvoltarea acesteia.
Guvernul a amânat, în urmă cu o săptămână, aprobarea proiectului bugetului de stat pe 2009 după ce premierul Călin Popescu Tăriceanu a solicitat ministrului Finanţelor să revizuiască în scădere cheltuielile administraţiei publice, inclusiv cele de personal şi capital, astfel încât acestea să nu depăşească nivelul din 2008.
Veniturile bugetului de stat sunt estimate la 103,6 miliarde lei, iar cheltuielile la 116,6 miliarde lei, cu un deficit de 12,9 miliarde lei.
Pentru anul 2009, cadrul macroeconomic este construit pe baza prognozei de toamnă care previzionează un produs intern brut în creştere, în termeni reali, cu 6% faţă de 2008 şi cu o valoare nominală de 578,5 miliarde lei.
În ceea ce priveşte veniturile salariale în 2009, se prevede o creştere mai moderată comparativ cu anii precedenţi. Astfel, pentru câştigul salarial mediu brut se prevede un nivel de 1.865 lei (518 euro), iar pentru câştigul salarial mediu net un nivel de 1.384 lei (384 euro), reprezentând o creştere cu circa 10% faţă de 2008. Pensia medie va creşte de la 567,8 lei la 709,3 lei, iar rata medie a şomajului va scădea de la 4%, prognozat pentru 2008, la 3,9%.
Valoarea punctului de pensie este stabilită la 763,7 lei, de la 1 ianuarie 2009.
Educaţia, transporturile, sănătatea, apărarea, ordinea publică şi siguranţa naţională, precum şi agricultura sunt domeniile pentru care sunt propuse cele mai mari alocaţii prin proiectul de buget stabilit pentru anul viitor.
În domeniul educaţiei, fondurile propuse pentru anul viitor se ridică la 6% din PIB, iar pentru sănătate alocaţiile bugetare prevăzute sunt de 3,9% din PIB. În domeniul agriculturii, alocaţiile propuse pentru anul viitor se ridică la 3% din PIB, iar sectorul transporturilor va fi finanţat cu 4,5% din PIB.
Pentru investiţii în infrastructură sunt alocate fonduri reprezentând 6,5% din PIB.
Impozitul pe venit şi salarii va creşte cu 0,3 puncte procentuale, la 3,8 % din PIB, determinat, în principal, de creşterea câştigului salarial mediu brut şi a numărului mediu de salariaţi în 2009 faţă de 2008. Veniturile din impozitul pe profit vor creşte în termeni nominali cu 0,1 puncte procentuale, la 3,2% din PIB.
Contribuţiile de asigurări sociale continuă să deţină ponderea cea mai mare în produsul intern brut, înregistrând o creştere de 0,3 puncte procentuale, de la 9,8% în 2008 la 10,1% în 2009.