JetBlue achiziţionează Spirit Airlines pentru 7,6 miliarde de dolari

Compania americană low-cost JetBlue Airways a ieşit victorioasă în lupta pentru achiziţia Spirit Airlines, consiliile de administraţie ale companiilor anunţând un acord definitiv de fuziune care va face din reţelele lor combinate a cincea cea mai mare companie aeriană din SUA, conform Financial Times.

173 afișări
Imaginea articolului JetBlue achiziţionează Spirit Airlines pentru 7,6 miliarde de dolari

JetBlue, cu sediul la New York, va cumpăra Spirit din Florida pentru 3,8 miliarde de dolari sau 33,50 dolari pe acţiune, după ce acordul dintre Spirit şi Frontier Airlines, un alt transportator ultra low-cost, partener preferat pentru fuziune, a eşuat miercuri. Valoarea ajustată a Spirit a fost de 7,6 miliarde de dolari.

Tranzacţia a inclus o plată anticipată de 2,50 dolari pe acţiune, plătită în numerar acţionarilor Spirit la aprobarea fuziunii de către aceştia. În funcţie de momentul ales, suma totală plătită pe acţiune ar putea ajunge până la 34,15 dolari.

Prin această achiziţie, JetBlue îşi propune să se confrunte cu aşa-numitele Big Four din industria aviatică americană: American, United, Delta şi Southwest. Cu toate acestea, este de aşteptat ca tranzacţia să fie supusă controlului antitrust, deoarece organismele de supraveghere a concurenţei din SUA au criticat abuzul de poziţie dominantă pe piaţă al companiilor aeriene.

Directorul general al JetBlue, Robin Hayes, a declarat că fuziunea dintre cele două companii aeriene ar putea fi o soluţie la lipsa de concurenţă din industria aviatică americană şi la dominaţia celor patru mari companii. “Permiţând JetBlue să se dezvolte mai rapid, putem merge cap la cap cu companiile tradiţionale în mai multe locuri pentru a reduce tarifele şi a îmbunătăţi serviciile pentru toată lumea”, a spus el.

Ca parte a acordului, JetBlue a fost de acord ca din ianuarie, să înceapă să plătească acţionarilor Spirit o taxă suplimentară de 10 cenţi pe acţiune în fiecare lună. Această “taxă” a fost adăugată pentru a atenua riscul ca acordul să fie blocat de autorităţile de reglementare din cauza preocupărilor antitrust.

Preşedinta Comisiei Federale pentru Comerţ, Lina Khan, a scris în 2015 că consolidarea în industria aeronautică a afectat negativ calitatea serviciilor şi din cauza prea multor tranzacţii în acest sector, “situaţia prezintă semnele clasice ale oligopolului”.

JetBlue a declarat că combinaţia sa cu Spirit ar oferi companiei combinate doar un control de aproximativ 9% din piaţă. Cele patru mari companii deţin aproximativ 80% din sector. Compania a declarat că fuziunea ar crea un concurent realist pentru companiile aeriene mai bine stabilite şi poate crea “cea mai bună oportunitate de a perturba preţurile practicate de transportatorii tradiţionali”.

Unul dintre obstacolele în calea aprobării tranzacţiei este parteneriatul existent între JetBlue şi American Airlines, cunoscut sub numele de Northeast Alliance. JetBlue se află deja în vizorul Departamentului de Justiţie al SUA, care a intentat anul trecut un proces antitrust împotriva sa şi a American Airlines, cel mai mare transportator american, din cauza alianţei. NEA este un parteneriat în New York şi Boston, care oferă beneficii reciproce pentru călătorii frecvenţi.

Aprobarea de reglementare într-o astfel de industrie consolidată ar putea depinde de desfiinţarea NEA, deşi Hayes a declarat că a subliniat angajamentul JetBlue faţă de alianţa cu American Airlines. Departamenul de Justiţie şi-a exprimat deja îngrijorarea faţă de JetBlue cu privire la cât de mult din reţeaua sa este concentrată pe pieţele NEA.

JetBlue a făcut o ofertă eşuată pentru Virgin America, care a fost în cele din urmă cumpărată de Alaska Airlines pentru 4 miliarde de dolari în 2016, în cea mai recentă fuziune de companii aeriene aprobată de Departamentul de Justiţie.

Achiziţia ar permite JetBlue să se extindă în afara nord-estului, principala sa regiune operaţională, prin creşterea relevanţei sale în “anumite oraşe-cheie de interes”, precum Fort Lauderdale, Orlando din Florida, San Juan şi Los Angeles şi să intre în oraşele “controlate” de Big Four, cum ar fi Chicago, Dallas, Atlanta şi Miami.

JetBlue a estimat că transportatorul combinat va aduce venituri de aproximativ 11,9 miliarde de dolari, pe baza nivelurilor din 2019. Aceasta a precizat că fuziunea finalizată va adăuga între 600 şi 700 de milioane de dolari în “sinergii anuale nete”, pe baza ofertelor extinse pentru clienţi furnizate de reţeaua mai mare.

Frontier a încercat să cumpere Spirit în februarie pentru 2,9 miliarde de dolari, dar JetBlue a venit cu o ofertă mai bună în aprilie, cu o primă de aproximativ 40%. A urmat un război al ofertelor care a durat luni de zile. Spirit a respins JetBlue de mai multe ori, chiar şi atunci când potenţialul său partener şi-a îndulcit oferta, deoarece era “încă îndrăgostit de Frontier”, au glumit analiştii de la Raymond James.

În timp ce analiştii au considerat că fuziunea JetBlue-Spirit este mai benefică pentru industrie, afacerea Frontier-Spirit a fost considerată ca având o cale mai uşoară de obţinere a aprobării autorităţilor de reglementare.

Însă, în urma unei adunări a acţionarilor care a avut loc miercuri, acordul Spirit-Frontier a fost reziliat, ceea ce a lăsat Spirit “dezamăgită”, a declarat directorul executiv al Spirit, Ted Christie.

 

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici