Noua taxă auto: În funcţie de CO2 la maşinile Euro4, sume majorate pentru celelalte autovehicule

Taxa auto va fi calculată diferenţiat, în funcţie de emisiile CO2 pentru maşinile Euro4, iar pentru celelalte autovehicule va fi aplicată actuala formulă - conform normei de poluare, dată de emisiile de noxe şi cilindree -, însă sumele vor creşte sensibil faţă de propunerea aflată în dezbatere.

14 afișări
Imaginea articolului Noua taxă auto: În funcţie de CO2 la maşinile Euro4, sume majorate pentru celelalte autovehicule

O nouă scrisoare privind taxa auto va pleca de la Guvern spre CE

Guvernul a decis, în şedinţa de miercuri, să trimită Comisiei Europene o nouă scrisoare privind taxa de poluare auto, în care va fi prezentată o altă formulă de calcul a taxei, corelată cu emisiile de carbon, au declarat agenţiei MEDIAFAX surse guvernamentale.

"Va fi trimis un document conţinând noile principii de calcul a taxei auto", au afirmat sursele citate.

Totodată, Executivul a aprobat un memorandum prin care redefineşte modalitatea de calcul a taxei de poluare auto.

Surse oficiale au declarat pentru MEDIAFAX că prin memorandum au fost stabilite criteriile de diferenţiere a taxei, fiind preluate cerinţele Comisiei Europene şi introdusă taxarea pe baza emisiilor de CO2 la autovehiculele Euro4, întrucât acestea sunt singurele maşini care au înscrise în documentele de identificare emisiile de dioxid de carbon exprimate în grame pe kilometru.

Ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian, a anunţat, marţi, că va prezenta Guvernului, în şedinţa de miercuri, împreună cu ministrul Mediului, un nou memorandum privind taxa auto, care va lua în considerare recomandările Parlamentului, şi că ordonanţa de introducere a taxei va fi adoptată până la sfârşitul lunii.

El a menţionat că nu se pune problema returnării banilor către cei care au plătit deja taxa, în cazul în care actul normativ va avea acordul oficialilor de la Bruxelles, iar procedura de infrigement va fi suspendată. Totodată, Vosganian a admis posibilitatea returnării unor diferenţe, asupra cărora s-a pronunţat instanţa, situaţie întâlnită în Ungaria.

Premierul Călin Popescu Tăriceanu a anunţat, tot marţi, că Guvernul va lua în considerare elementele incluse în moţiunea simplă adoptată de Camera Deputaţilor referitoare la taxa auto şi va prezenta o nouă propunere privind formula de calcul, acuzând totodată PDL de un discurs demagogic şi populist.

El a amintit că Executivul va propune în dezbatere, în perioada imediat următoare, o nouă taxă de poluare auto, corelată cu emisiile de carbon.

Pentru celelalte maşini, noua grilă va utiliza formula actuală de calcul, dar cu sume mai mari, în funcţie de norma de poluare şi taxa specifică pe cmc, faţă de valorile din propunerea anterioară de modificare a taxei.

De asemeanea, noua reglementare va stabili un coeficient de reducere a taxei, proporţional cu deprecierea reală a autovehiculului, va prevedea un sistem de rambursare a taxei reziduale, în cazul revânzării într-un alt stat membru sau al exportului şi va asigura o procedură de contestare a taxei percepute.

În acelaşi timp, Guvernul va indica clar că sumele încasate vor constitui venituri ale Fondului pentru mediu şi vor fi utilizate pentru finanţarea unor programe şi proiecte pentru protecţia mediului.

Noua reglementare nu va cuprinde referiri la restituirea taxei încasate până în prezent, întrucât Guvernul consideră că sumele au fost colectate în baza Codului Fiscal aprobat de Parlament şi necontestat de Curtea Constituţională.

Potrivit propunerii înaintate de Guvern în luna ianuarie, taxa se calcula printr-o formulă care include coeficienţi în funcţie de gradul de poluare a motorului (normele Euro), de capacitatea cilindrică a propulsorului şi vechimea maşinii. Suma rezultată pentru fiecare subcategorie este ajustată cu o cotă de reducere, care creşte de la 0 la 95%, în raport direct proporţional cu vechimea maşinii.

Valoarea taxei ar fi crescut de două-trei ori la maşinile noi Euro 4 şi scădea de până la zece ori la maşinile vechi Euro1.

Astfel, pentru o maşină nouă Euro 4 cu motor între de cel mult 1.400 centimetri cubi, taxa auto creştea de 2,6 ori, de la 161 euro la 420 euro, iar pentru acelaşi tip de autovehicul, dar cu o vechime cuprinsă între 1 şi 3 luni, nivelul aplicat ar fi urcat de la 161 euro la 403 euro.

Creşterile sensibile se înregistrau, practic, la categoriile de autovehicule cel mai bine vândute.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici