Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) informează utilizatorii despre drepturile pe care le au atunci când încheie un contract la distanţă.
„Atunci când utilizatorii achiziţionează servicii de telefonie, internet sau televiziune prin intermediul telefonului, e-mailului sau al unei aplicaţii online, furnizorul trebuie să le pună la dispoziţie o serie de informaţii relevante, pentru ca aceştia să poată lua o decizie adaptată nevoilor de consum. Contractul la distanţă (inclusiv cel telefonic) se consideră încheiat doar după ce utilizatorii şi-au exprimat consimţământul în scris (pe un suport durabil). Utilizatorii au dreptul de a se retrage dintr-un contract la distanţă în termen de 14 zile de la încheierea acestuia, fără a invoca un motiv”, menţionează ANCOM.
Potrivit Autorităţii, contractul la distanţă este „acel contract încheiat între un furnizor şi un utilizator în cadrul unui sistem de vânzări sau de prestare de servicii organizat fără prezenţa fizică simultană a celor două părţi, cu utilizarea exclusivă a unuia sau a mai multor mijloace de comunicare la distanţă (de exemplu, telefon, scrisoare, e-mail, aplicaţii online etc.)”. Un astfel de contract „intră în vigoare numai după ce utilizatorii şi-au exprimat consimţământul în scris, pe un suport durabil (e-mail, scrisoare, fax) în cazul în care serviciile au fost contractate prin telefon, fax ori e-mail sau după ce furnizorul a confirmat comanda, în cazul în care serviciile au fost contractate online (prin intermediul unui site sau printr-o aplicaţie), iar utilizatorii au dreptul să se retragă din contract, fără nicio justificare, în termen de maximum 14 zile de la încheierea contractului”.
Informaţiile specifice despre încheierea contractelor la distanţă pentru fiecare tip de serviciu – telefonie, internet, televiziune – sunt disponibile în InfoCentrul ANCOM.
„Operatorii telecom sunt obligaţi să pună la dispoziţia utilizatorilor, înainte de încheierea contractului, informaţii precum costurile asociate serviciului care urmează să fie furnizat (preţul, respectiv tariful şi modalitatea de calcul al acestuia, beneficiile, opţiunile şi extraopţiunile incluse), perioada contractuală minimă, costurile de transport pentru primirea echipamentul achiziţionat, dacă este cazul, termenul de la care utilizatorul va beneficia de serviciile achiziţionate, modul de soluţionare a reclamaţiilor, informaţii despre dreptul de retragere din contract şi condiţiile în care utilizatorul îşi poate exercita acest drept”, spun reprezentanţii ANCOM.
Atât ANCOM, cât şi Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au atribuţii privind verificarea şi sancţionarea modului în care este implementată legislaţia privind încheierea contractelor la distanţă de către furnizorii de servicii de comunicaţii electronice, în relaţia lor cu consumatorii.
„Pentru a veni în sprijinul furnizorilor de servicii de comunicaţii electronice, dar şi al utilizatorilor acestor servicii, ANCOM şi ANPC au elaborat un ghid care prin care este prezentată modalitatea de interpretare a legislaţiei naţionale referitoare la încheierea contractelor la distanţă, respectiv în afara spaţiilor comerciale. Dacă eşti consumator, ai încheiat un contract la distanţă şi furnizorul nu ţi-a respectat drepturile, poţi sesiza ANCOM sau Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor”, precizează reprezentanţii ANCOM.
Citeşte şi: Tradiţii şi obiceiuri de Paşte în Bistriţa-Năsăud: Se împrăştie muşuroaiele pentru a scăpa de cârtiţe
Citeşte şi: Tradiţii de Paşte: De la vopsirea ouălor, înnoirea hainelor, până la cadourile Iepuraşului/ Ce trebuie să faci ca să ai noroc tot anul
Citeşte şi: PAŞTE 2018 | Lumina Sfântă de la Ierusalim ajunge în România sâmbătă seara/ Peste 500 de pompieri, mobilizaţi în Capitală pentru Noaptea de Înviere
Citeşte şi: VREMEA DE PAŞTE: Cum va fi în Noaptea de Înviere în Bucureşti şi în ţară. Luni va fi cea mai frumoasă zi din această perioadă. Unde vor fi temperaturi chiar si de 25 de grade
Citeşte şi: Verificări ANPC înainte de Paşte: Vitrine ruginite, carne expirată sau produse congelate vândute ca fiind refrigerate. Unde au fost descoperite cele mai multe nereguli
Citeşte şi: PAŞTE 2018. Unde îşi petrec politicienii sărbătorile pascale. Petre Daea: Petrecem cu lacrima bucuriei în ochi