Prejudicii de zeci de milioane de lei la Poşta Română constatate de Curtea de Conturi

Curtea de Conturi a constatat mai multe nereguli în activitatea Poştei Române care au generat prejudicii operatorului, printre cauze numărându-se contractele încheiate cu Blue Air - 40,9 milioane de lei, Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) şi Alfa Medical Center.

1504 afișări
Imaginea articolului Prejudicii de zeci de milioane de lei la Poşta Română constatate de Curtea de Conturi

Prejudicii de zeci de milioane de lei la Poşta Română constatate de Curtea de Conturi (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

În 2008, Poşta Română a încheiat cu Blue Air Transport Aerian un contratc pentru furnizarea serviciilor de transport aerian şi handling în sumă de 44,84 milioane de euro (fără TVA) pentru o perioadă de trei ani şi jumătate.

"Cu toate că suma (...) contractată de către Poşta Română cu Blue Air era aferentă unui număr de 6 rute directe de zbor deservite de 6 avioane, în fapt, prin contractul încheiat, s-au contractat 4 rute de zbor deservite de 4 avioane, prin comasarea rutelor Timişoara-Bucureşti şi Craiova-Bucureşti, respectiv Iaşi-Bucureşti şi Bacău-Bucureşti, conform anexei 1 la contract, fără corectarea în mod corespunzător a costurilor reale ca urmare a comasărilor menţionate", se spune în raportul Curţii de Conturi pe anul 2010.

În derularea contractului, Curtea de Conturi a constatat că au fost facturate zboruri efectuate de 6 avioane pe 6 rute, deşi ar fi trebuit facturate numai cursele efectuate de 4 avioane pe cele 4 rute de zbor.

"S-au acceptat şi plătit nelegal servicii de transport aerian neefectuate, producându-se un prejudiciu estimat în sumă de 40,9 milioane de lei (inclusiv TVA). Deşi contractul cu Blue Air a fost încheiat în vederea asigurării respectării normelor de calitate pentru trimiterile de corespondenţă prioritare, managementul defectuos al CN Poşta Română SA a condus la pierderi de 5,7 lei/trimitere poştală rezultată din raportul unui trafic mediu de trimiteri poştale de 509.767 şi la pierderea rezultată din veniturile şi cheltuielile aferente prestării serviciului", se precizează în document.

Din compararea veniturilor realizate din trimiteri poştale prin Blue Air în noiembrie 2008, în sumă de 816.000 lei, costurile aferente au fost de 3,74 milioane de lei, rezultând o pierdere de 2,93 milioane de lei, fapt ce demonstrează nerespectarea principiilor de economicitate, eficienţă şi eficacitate ale traficului aerian de corespondenţă, se menţionează în raport.

"Plata sumei necuvenite de 40,9 milioane de lei efectuată de Poşta Română a influenţat negativ rezultatele economice obţinute de către aceasta în perioada septembrie 2008-2011", potrivit documentului.

În 2008, operatorul poştal a înregistat un profit brut de 4,6 milioane de lei, dar a intrat pe pierderi în perioada 2009-2010, rezultatul negativ însumând 302,5 milioane de lei, la o cifră de afaceri care a depăşit cu puţin un miliard de lei anual, paotrivit datelor de la Ministerul Finanţelor.

Poşta Română este cel mai mare operator local de profil, fiind controlat de Ministerul Comunicaţiilor - 75% şi Fondul Proprietatea - 25%.

În timpul acţiunii de control a Curţii de Conturi, Poşta Română a reziliat unilateral contractul cu Blue Air şi a decis efectuarea unui calcul estimativ al prejudiciului, respectiv a sumelor achitate pentru cele două avioane tarifate în plus, pentru perioada de derulare efectivă a contractului, respectiv septembrie 2008-februarie 2011, fără a lua în considerare structura costurilor operaţionale pe aeronavă.

În prima parte a anului 2007, Poşta Română şi BERD au încheiat un contract de credit de credit de 50 milioane de euro pentru asigurarea finanţării construcţiei unui centru de sortare corespondenţă în Bucureşti şi modernizarea unui centru similar din Cluj. Valoarea celor două proiecte se ridica la 60 milioane de euro, din care Poşta Română urma să contribuie cu 10 milioane de euro.

Curtea de Conturi a constatat "nedemararea proiectului de investiţii din punct de vedere fizic" şi efectuarea etapelor premergătoare licitaţiei internaţionale pentru desemnarea furnizorului proiectului, cu toate că Poşta Română a achitat 7,8 milioane de lei, din care 6,8 milioane de lei diverse comisioane aferente creditului.

"Din contribuţia proprie aferentă proiectului, Poşta a achitat 737.000 lei (inclusiv TVA), reprezentând contravaloarea auditului pe anul 2007. În urma notificării conducerii Poştei de către BERD, cu privire la neîndeplinirea unor clauze prevăzute în contractul de credit, acţionarii operatorului au anulat suma neutilizată din credit, respectiv 49,88 milioane de euro", se spune în raport.

Curtea de Conturi a apreciat că nu s-au respectat "principiile de economicitate, eficienţă şi eficacitate" a utilizării fondurilor provenite din linia de credit BERD, în sensul efectuării de plăţi aferente costului creditului (comisioane, taxe consultanţă) fără utilizarea acestuia în vederea demarării, derulării şi finanţării proiectului de investiţii, plăţi ce se concretizează în prejudiciu pentru entitate.

În perioada 2008-2010, Poşta Română a încheiat şi derulat cu Alfa Medical Center SRL două contracte de prestări servicii cu o valoare de 5,6 milioane de lei (fără TVA), pe 4 ani, şi respectiv cu o valoare de 5,8 milioane de euro (fără TVA), pe 5 ani, având ca obiect prestarea de servicii medicale.

Tariful aferent acestor servicii a fost stabilit tip abonament, plata efectuându-se la numărul mediu de salariaţi din luna respectivă şi nu la numărul persoanelor efectiv investigate, contractele astfel încheiate fiind realizate în proporţie de 9,3% şi respectiv de 3,5%.

"Procedându-se astfel, entitatea a efectuat plăţi în sumă estimată de 9,59 milioane de lei reprezentând plăţi fără contraprestaţie", se precizează în raport.

Curtea de Conturi a mai constat nerespectarea prevederilor legale referitoare la achiziţia unor servicii de întreţinere şi reparaţii echipamente IT la nivelul sumei estimative de 30 milioane de lei, prin nejustificarea oportunităţii economice a acestei achiziţii comparativ cu posibila achiziţie a unor echipamente de tehnică de calcul noi şi în garanţie, precum şi de posibilitatea efectuării cu proprii angajaţi specializaţi în domeniul IT a serviciilor de întreţinere şi reparaţii a echipamentelor pentru tehnica de calcul.

Controlul instituţiei a scos în evidenţă că Poşta nu a luat măsurile de siguranţă financiară necesare acoperirii riscului efectuării unei viitoare plăţi a amenzii de 103,37 milioane de lei aplicată de Consiliul Concurenţei, risc ce putea fi acoperit prin constituirea unui provizion cu această destinaţie.

"În vederea prezentării situaţiilor financiare întocmite pentru anul financiar 2010 cât mai fidel, precum şi pentru acoperirea riscului plăţii amenzii, Poşta Română va analiza oportunitatea economico-juridică a constituirii unui provizion pentru riscuri şi cheltuieli la valoarea de 103,37 milioane de lei", se mai spune în raport.

Instituţia de control a mai constat că Poşta Română a efectuat cheltuieli sociale în sumă de 8,6 milioane de lei peste valorile maxime aprobate în bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2010.

De asemenea, în urma controlului, operatorul poştal a notificat Promotional Interservice SA, în luna mai 2011, cu privire la suspendarea raporturilor contractuale în baza unui contract încheiat în 2008, al cărui obiect constă în întreţinere şi reparaţii de tip "full service" atât pentru maşinile de francat, ştampilat şi obliterat, achiziţionate în sistem leasing cât şi pentru cele aflate în proprietatea Poşta Română SA.

De altfel, Curtea de Conturi a constat "nefundamentarea valorii estimative a contractului", care s-a ridicat la 9,72 milioane de euro, şi alegerea nejustificată a procedurii de achiziţie "negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare".

Decizia a condus la încheierea contractului de prestări servicii la tarife necompetitive în sensul că, fiind singura ofertă solicitată pentru această achiziţie, tarifele ofertate pentru serviciile achiziţionate nu au avut ca bază tarifele practicate la acel moment pe piaţa serviciilor similare, se spune în raport.

În plus, recomandarea firmei producătoare a echipamentelor pentru utilizarea serviciilor prestate de firma agreată de către acesta, respectiv Promotional Interservice, era doar o opţiune, în piaţă existând şi alţi furnizori ai acestor tipuri de servicii.

Constatările rezultate în urma controlului şi consemnate în decizia Curţii de Conturi au fost contestate de Poşta Română.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici