Producătorii şi retailerii s-au înţeles asupra Ghidului de bune practici

Reprezentanţii producătorilor şi retailerilor s-au înţeles asupra prevederilor Ghidului de bune practici, pe care îl vor semna miercuri, 2 iulie, urmând ca documentul să intre în vigoare după avizul Consiliului Concurenţei.

23 afișări
Imaginea articolului Producătorii şi retailerii s-au înţeles asupra Ghidului de bune practici

Producătorii şi retailerii s-au înţeles asupra Ghidului de bune practici (Imagine: Mediafax Foto)

"A fost ultima întâlnire de lucru, s-a aprobat în principiu textul, care urmează să fie avizat de Consiliul Concurenţei, iar după acest aviz va intra în vigoare. Miercuri, la ora 9.00, Ghidul va fi semnat, şi tot miercuri voi prezenta în şedinţa de Guvern concluziile şi voi solicita Consiliului Concurenţei verificarea şi avizarea documentului", a declarat, joi, ministrul Agriculturii, Dacian Cioloş, la finalul înâlnirii dintre retaileri şi producători.

El a arătat că Ghidul va duce la creşterea transparenţei preţurilor plătite de consumatori.

Potrivit reprezentanţilor producătorilor, cele mai importante avantaje obţinute prin Ghid sunt renunţarea la impunerea unor taxe, cum ar fi cea de deschidere de magazin, şi definirea preţului de vânzare.

"Taxele nu mai sunt impuse, nu mai sunt clauze în contract, iar refuzul de a le plăti nu poate fi motiv de delistare (renunţare la colaborare - n.r.). O altă prevedere importantă este cea privind penalităţile în oglindă (retailerii vor plăti penalităţi pentru întârzieri în realizarea plăţilor, similare cu cele plătite de furnizori în situaţii precum întârziere la livrarea mărfurilor - n.r.), respectarea termenelor de plată, definirea preţului de vânzare", a declarat preşedintele Romalimenta, Sorin Minea.

Definirea preţului de vânzare a fost punctul cel mai improtant al negocierii pentru producători şi înseamnă că un produs va avea un preţ unic de listă (format din costul de producţie şi marja de profit a firmei producătoare), dar va ajunge la preţuri diferenţiate în rafturile lanţurilor de supermarketuri, în funcţie de taxele impuse de acestea.

De exemplu, dacă un produs are un preţ de listă de 10 de lei, acesta va ajunge la 12 lei în raftul unui supermarket, dar la 11 lei într-un supermarket care impune taxe mai mici. Astfel, retailerii ar intra în competiţie şi ar fi interesaţi să scadă costurile şi implicit taxele, pentru a avea preţul cel mai bun.

Potrivit producătorilor, în prezent un hipermarket poate sista comenzile de la un anumit producător, dacă acesta vinde la un preţ mai redus în altă parte. După definirea preţului de vânzare, retailerii nu vor mai putea să exercite o astfel de presiune, pentru că preţul cu care producătorul va vinde tuturor magazinelor va fi acelaşi, dar diferenţa o vor face taxele şi adaosurile comerciale practicate de fiecare magazin în parte.

Definirea preţului de vânzare asupra căruia au convenit cele două părţi spune că preţul practicat de furnizor în relaţia cu fiecare comerciant este negociat ţinând cont de avantajele acordate (discount, bonus), cât şi de costurile generate de serviciile prestate de comerciant şi facturate furnizorului. În aceste codiţii, "negocierea preţurilor între furnizori şi comercianţi va permite practicarea unor preţuri diferite de la caz la caz şi va asigura un mediu concurenţial sănătos", potrivit definiţiei.

Prevederile Ghidului ar putea însemna reducerea preţurilor în magazinele de proximitate şi chiar în supermarketuri, sau măcar la menţinerea lor, susţin producătorii.

"Noi sperăm să însemne reduceri de preţ, dar mai sunt factori din afara acestei negocieri care pot influenţa preţul, indiferent de Ghid. Oricum efectele lui nu se vor simţi imediat, ci în circa două luni. Consumatorii vor avea oricum şansa să găsească preţuri diferite, în magazine diferite", a spus Minea.

Ghidul prevede existenţa unui contract cadru aplicat în relaţia retailer-furnizor.

Documentul care stabileşte bunele practici este un "gentlemen's agreement", care nu va stipula sancţiuni şi este considerat " un început de drum" în discuţiile dintre reprezentanţii magazinelor şi cei ai furnizorilor, următorul pas, solicitat de producători, fiind adoptarea unor măsuri legislative.

Printre punctele care ar trebui introduse în legislaţie se numără definirea preţului de vânzare şi interzicerea unor practici abuzive.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici