Proporţia firmelor europene care consideră China o destinaţie de top pentru investiţii a atins un nivel minim

Proporţia firmelor europene care consideră China ca fiind o destinaţie de top pentru investiţii a atins un nivel minim record, a declarat vineri un grup de lobby al mediului de afaceri european. Ar putea dura ani de zile pentru a restabili încrederea în a doua economie a lumii.

160 afișări
Imaginea articolului Proporţia firmelor europene care consideră China o destinaţie de top pentru investiţii a atins un nivel minim

Proporţia firmelor europene care consideră China o destinaţie de top pentru investiţii a atins un nivel minim

Camera de Comerţ a Uniunii Europene în China a declarat în cea mai recentă ediţie a sondajului său privind încrederea în afaceri că perspectivele de a face afaceri în China au atins, de asemenea, cel mai scăzut nivel din istoria de 20 de ani a raportului, peste un sfert dintre respondenţi fiind pesimişti în ceea ce priveşte potenţialul lor de creştere actual şi 44% fiind pesimişti în ceea ce priveşte perspectivele viitoare, notează Reuters.

În condiţiile în care economia Chinei se confruntă cu „turbulenţe”, iar preşedintele Xi Jinping îndeamnă la autosuficienţă şi la continuarea de către oficiali a unui model de dezvoltare axat pe producţie şi pe datorie, în ciuda reacţiilor din partea Occidentului, firmele străine se simt mai puţin binevenite decât înainte.

Şefa Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, şi preşedintele francez Emmanuel Macron l-au îndemnat luni pe Xi să asigure un comerţ mai echilibrat cu Europa, însă liderul chinez a dat puţine semne că ar fi pregătit să ofere concesii majore în timpul vizitei la Paris.

„Există semne îngrijorătoare că unele companii europene fie îşi restrâng operaţiunile, fie îşi reduc ambiţiile în China, deoarece provocările cu care se confruntă încep să depăşească avantajele de a fi aici", a declarat Jens Eskelund, preşedintele Camerei.

„În timp ce guvernul chinez îşi semnalează frecvent intenţia de a îmbunătăţi mediul de afaceri, acum trebuie să vedem acţiuni concrete pentru a restabili încrederea investitorilor".

Doar 13% dintre firme au declarat că văd China ca pe o destinaţie de investiţii de top, a precizat Camera, în scădere de la 16% în 2023 şi mult mai puţin decât în timpul pandemiei, când regimul sever al Beijingului a făcut ca această cifră să scadă de la o cincime la 17% în 2019, 19% în 2020, 27% în 2021 şi 21% în cursul anului 2022, anul în care restricţiile au fost în cele din urmă ridicate.

BASF, Maersk, Siemens şi Volkswagen se numără printre membrii Camerei.

„Companiile europene se confruntă cu incertitudini din ce în ce mai mari în China, în mare parte din cauza volatilităţii economice şi a unei direcţii politice mai puţin previzibile", a declarat Denis Depoux, director general global al companiei de consultanţă în management Roland Berger.

Pandemia şi o criză imobiliară au scos la iveală limitele modelului de dezvoltare al Chinei, spun analiştii. Şi cum dezechilibrul dintre investiţii şi consum al Chinei este mai adânc decât cel al Japoniei din anii 1980 - înainte de faimoasele sale „decenii pierdute" - economia riscă să încetinească în aşa măsură încât să se simtă ca şi cum ar fi în recesiune.

Firmele europene resimt această situaţie, a precizat Camera, numărul companiilor care raportează creşteri ale veniturilor fiind, de asemenea, la cel mai mic nivel înregistrat vreodată.

În acelaşi timp, aproape 40% dintre respondenţi au declarat că cea mai mare provocare pentru afacerile lor este reprezentată de economia chineză, iar încetinirea economiei mondiale se situează pe locul al doilea, la distanţă de 15%.

„Companiile continuă să mute investiţiile planificate iniţial pentru China către pieţe alternative care sunt percepute ca fiind mai previzibile, mai fiabile şi mai transparente", a declarat Camera.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici