Scandal Facebook: Reţeaua de socializare este asaltată cu procese după ce acţiunile au scăzut cu 18%

Facebook, banca de investiţii Morgan Stanley şi operatorul bursier Nasdaq OMX sunt ţintele mai multor anchete şi procese iniţiate de autorităţile financiare din SUA şi de investitori referitor la modul în care s-a derulat oferta publică iniţială a reţelei de socializare.

1518 afișări
Imaginea articolului Scandal Facebook: Reţeaua de socializare este asaltată cu procese după ce acţiunile au scăzut cu 18%

Scandal Facebook: Reţeaua de socializare este asaltată cu procese după ce acţiunile au scăzut cu 18% (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Oferta publică iniţială şi listarea Facebook au atras atenţia autorităţii americane care supraveghează casele de brokeraj, Autoritatea de Reglementare a Industriei Financiare, dar şi a Comisiei de Valori Mobiliare din SUA.

Reprezentanţii celor două instituţii nu au indicat dacă vor începe investigaţii, însă au menţionat că analizează atent situaţia, potrivit Reuters.

Autorităţile din statul Massachusetts au transmis o citaţie către Morgan Stanley pentru a prezenta noi informaţii privind discuţiile dintre analişti şi investitori înaintea listării Facebook.

O firmă de avocatură din Los Angeles a iniţiat un proces colectiv împotriva Facebook, Morgan Stanley şi celorlalţi aranjori ai IPO, acuzând companiile de ascunderea unor informaţii cheie. Firma a invitat toţi investitorii care se consideră păgubiţi în urma listării Facebook să se alăture acţiunii în justiţie.

Un investitor a iniţiat un proces la New York împotriva operatorului bursier Nasdaq OMX, invitând să participe toţi investitorii care au pierdut bani din cauza întârzierilor şi erorilor apărute în sistemele bursei Nasdaq în timpul derulării ofertei publice iniţiale şi în primele ore după listarea Facebook.

Acţiunile Facebook au închis marţi la New York în scădere cu 8,9%, la 31 de dolari, după ce au pierdut luni 11% din valoare. Astfel, investitorii care au cumpărat acţiuni în cadrul ofertei publice iniţiale au pierdut 18% din banii investiţi în primele trei şedinţe bursiere de tranzacţionare a titlurilor Facebook.

Cei care au cumpărat acţiuni Facebook la 45 de dolari, vârful înregistrat vineri, în şedinţa de debut a Facebook, au pierdut până în prezent 31% din investiţie.

Oferta publică iniţială a fost un succes absolut pentru Facebook şi acţionarii "vechi", care au investit devreme în dezvoltarea companiei. Reţeaua a atras 16 miliarde de dolari prin listarea la bursă, reuşind să marcheze la debut o capitalizare de piaţă de peste 100 miliarde de dolari.

Oferta a fost organizată de 33 de intermediari, în frunte cu banca de investiţii Morgan Stanley.

Surse din piaţă au declarat marţi pentru Reuters că unul dintre analiştii Morgan Stanley a redus estimările privind veniturile Facebook la câteva zile înainte de efectuarea ofertei publice, informaţie care nu a fost făcută publică.

Surse apropiate situaţiei au afirmat ulterior că Facebook a recomandat analiştilor afiliaţi unora dintre cei 33 de aranjori ai ofertei să-şi reducă estimările prezentate investitorilor înaintea ofertei. Noile estimări au fost transmise marilor investitori instituţionali, însă micii investitori au rămas "în beznă".

Pe 9 mai, compania avertiza, în prospectul revizuit pentru IPO, cu privire la posibilul impact negativ asupra afacerilor companiei generat de accesarea reţelei de socializare de pe platforme mobile - smartphnoe-uri şi tablete ale căror ecrane de dimensiuni relativ mici nu facilitează afişarea de spoturi publicitare. Datorită limbajului vag folosit în prospect, avertismentul nu a fost interpretat ca un semnal privind scăderea veniturilor sau profitului.

JPMorgan Chase, Goldman Sachs şi Bank of America Merrill Lynch, de asemenea printre principalii aranjori ai ofertei, au revizuit în scădere estimările privind Facebook la scurt timp înainte de listare, au afirmat alte surse apropiate situaţiei.

Marile bănci au redus estimările privind veniturile şi profitul companiei atât pentru trimestrul al doilea din 2012, cât şi pentru întregul an, potrivit datelor obţinute de Reuters.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici