Sondaj: Angajaţii români se tem mai degrabă de recesiune decât de îmbolnăvirea cu COVID-19

  • Angajaţii români se tem că urmează o criză economică declanşată de efectele coronavirusului.
  • Datele sunt regăsite într-un sondaj efectuat de platforma de recrutare BestJobs
  • Studiul arată că 31% dintre angajaţi se tem că ar putea contacta virusul.
1008 afișări
Imaginea articolului Sondaj: Angajaţii români se tem mai degrabă de recesiune decât de îmbolnăvirea cu COVID-19

Angajaţii români se tem mai degrabă de recesiune decât de îmbolnăvirea cu COVID-19

Sondajul BestJobs arată dintre respondenţi, 34,5% s-au declarat foarte îngrijoraţi în privinţa locului de muncă, 32,6% oarecum îngrijoraţi, în timp ce restul de 32,9% nu cred că au în acest moment motive să se teamă pentru jobul lor.

Peste 43% pun aceste griji pe seama faptului că situaţia epidemiei de coronavirus ar putea afecta economic compania pentru care lucrează, iar dacă s-ar găsi în situaţia de a-şi căuta un nou job, 45,7% cred că ar găsi greu, iar 20,6% chiar foarte greu în contextul actual.

Sondajul a fost efectuat în perioada 9-16 martie 2020, pe un eşantion de 1.262 de utilizatori de internet şi un eşantion de 244 de companii mici, medii şi mari din România.

Angajatorii au planuri să-şi continue afacerile

În ceea ce îi priveşte pe angajatori, 53,3% declară că au planuri de continuitate a afacerii în cazul agravării epidemiei de coronavirus în România.

De asemenea, 60% dintre angajatorii care au participat la sondajul BestJobs afirmă că afacerea lor nu a fost până acum afectată de criza epidemiologică.

Deocamdată, pentru 20% dintre angajatori, principalele efecte ale contextului epidemiologic ţin de faptul că angajaţii se tem să intre în contact direct cu clienţii, în special care provin din ţările cu risc ridicat.

Angajatorii au observat şi că unii furnizori nu şi-au putut onora comenzile din cauza acestei situaţii (10%) sau că preţurile pentru anumite produse pe care le achiziţionează au crescut substanţial (6,6%), iar angajaţii nu mai pot călători în interes de serviciu în afara ţării (6,6%).

Peste 46,6% dintre companii spun că au sistat oricum deplasările de serviciu în zonele afectate de virus, iar 20% au anulat evenimente interne sau acţiuni care implică un număr mare de participanţi, din dorinţa de a-şi proteja angajaţii.

Sondajul mai arată că cei mai mulţi dintre angajaţi (43,9%) spun că sunt doar puţin îngrijoraţi că ar putea contacta coronavirusul şi 34,8% afirmă că sunt foarte îngrijoraţi de o posibilă infecţie cu noul virus, în timp ce doar 15,8% dintre respondenţi nu sunt deloc îngrijoraţi.

Instaurarea unei carantine totale la nivel naţional, care ar putea limita sau întrerupe capacitatea de a munci pentru o anumită perioadă, îi face pe mai mult de jumătate dintre angajaţii români (52,1%) să-şi facă griji foarte mari, în timp ce aproape o treime dintre cei chestionaţi (32,1%) de declară mai puţin îngrijoraţi.

Angajaţii nu au economii dacă rămân fără job

Când vine vorba de bani puşi deoparte, în cazul în care şi-ar pierde locul de muncă, un sfert (24,9%) dintre angajaţii care au răspuns sondajului BestJobs nu au deloc economii, în timp ce 21,1% au bani cât să le ajungă să-şi acopere cheltuielile de întreţinere pentru cel mult trei luni.

Aproape 10% dintre respondenţi au afirmat că dacă îşi vor pierde locul de muncă din cauza acestei epidemii au economii care să le permită să trăiască liniştiţi până la şase luni, şi doar 7,4% au bani puşi deoparte pentru cel puţin un an.

Măsuri de precauţie luate în majoritatea companiilor

Sondajul arată că 47,9% dintre cei chestionaţi spun că firmele pentru care lucrează au suplimentat materialele sanitare (măşti medicale de protecţie, dezinfectant de mâini, săpun etc.), 41,9% spun că au primit informaţii legate de măsurile de igienă şi protecţie pentru prevenţia bolii, iar 40,30% declară că a crescut numărul de igienizări ale spaţiului de muncă şi mai ales ale spaţiilor intens circulate sau zonelor expuse (clanţele uşilor, bare de susţinere la scări, lift etc.). De asemenea, mulţi angajatori au înlocuit întâlnirile directe de business cu discuţii la distanţă (telefonice, prin Skype, video calls etc. - 30,7%) şi permit angajaţilor care pot lucra de acasă să facă acest lucru (30,4%).

Cei mai mulţi angajaţi români (82,8%) au declarat că îşi spală/dezinfectează mâinile foarte des, 75,9% au răspuns că evită pe cât posibil spaţiile publice aglomerate (teatre, restaurante, mall-uri, hypermarket-uri etc.), iar 67,4% evită contactul direct cu alte persoane (strângerea mâinii, îmbrăţişările etc.).

Totodată, aproape jumătate dintre cei chestionaţi (49,8%) evită transportul în comun, 42,5% stau acasă dacă se simt bolnavi, iar 13,4% poartă mască de protecţie permanent, când sunt în spaţii publice.

În cazul în care şcolile ar fi închise o perioadă mai lungă de timp, 28,4% dintre respondenţi nu au cu cine să-şi lase copiii în îngrijire, şi sunt astfel nevoiţi să stea cu ei. Dar dacă transportul public va fi restricţionat o perioadă mai lungă de timp, 71,8% dintre angajaţii care au participat la sondajul BestJobs au cum să ajungă la serviciu.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici