SUA câştigă teren în vehicule electrice, dar China şi Norvegia se menţin pe primele locuri - studiu

SUA câştigă teren în vehicule electrice, dar China şi Norvegia se menţin pe primele locuri. China îşi menţine poziţia de top în indexul ţărilor pregătite pentru vehicule electrice şi continuă să domine în producţie şi infrastructură.

777 afișări
Imaginea articolului SUA câştigă teren în vehicule electrice, dar China şi Norvegia se menţin pe primele locuri - studiu

China şi-a păstrat prima poziţie în progresul către un viitor al vehiculelor electrice (VE), potrivit celui mai recent Index EY privind gradul de pregătire al ţărilor pentru adoptarea vehiculelor electrice. Norvegia se menţine pe locul secund pentru al doilea an consecutiv, în timp ce SUA, Suedia şi Marea Britanie se clasifică pe următoarele poziţii din top cinci. Indexul are la bază o analiză a ofertei, cererii şi reglementărilor pentru adoptarea vehiculelor electrice în primele cele mai mari 20 de pieţe auto din lume.

Fabricarea bateriilor şi controlul lanţului de aprovizionare rămân factori-cheie pentru poziţia dominantă a Chinei în competiţie, aceasta acoperind 74% din totalul investiţiilor în fabricarea bateriilor în 2022. Susţinută de cererea în creştere a consumatorilor - 58% dintre consumatorii chinezi intervievaţi se pregătesc să cumpere un vehicul electric, faţă de media de 41% pe alte pieţe - şi de investiţiile în infrastructura de încărcare, China continuă să fie lider în materie de vehicule electrice, reprezentând cea mai mare piaţă la nivel mondial în termeni de volum absolut.

Norvegia a adoptat de timpuriu vehiculele electrice şi îşi menţine cea de-a doua poziţie în clasament, cu o rată de adoptare VE care a ajuns la 81%, cea mai mare din lume. Acest lucru se datorează stimulentelor generoase acordate în continuare pentru vehiculele electrice şi PIB-ului relativ ridicat pe cap de locuitor, ceea ce înseamnă că VE sunt mai accesibile consumatorilor. În Norvegia, 83% dintre vehiculele lansate între 2022 şi 2027 vor fi VE-uri, cea mai mare rată din lume. Între timp, SUA, Germania şi Suedia îşi păstrează punctele forte în producţie, investiţii şi rata de adoptare de către consumatori.

„În conformitate cu tendinţa globală, cota de piaţă a maşinilor full electrice comercializate în primele 8 luni ale anului 2023 a înregistrat o creştere semnificativă în România, ajungând la aproximativ 11%. Dacă adăugăm şi maşinile full hybrid, cota de piaţă totală este de 23%, cu 10 puncte procentuale peste înmatriculările de maşini diesel din aceeaşi perioadă. Cu toate acestea, pentru a susţine acest trend, sunt necesare investiţii semnificative în dezvoltarea infrastructurii de încărcare”, spune Mihai Drăghici, Partener, Consultanţă, EY România.

SUA a urcat puternic în clasament, de pe locul şapte pe locul trei. Mediul de afaceri a fost un motor esenţial al acestei ascensiuni, noile inovaţii în materie de modele de automobile şi investiţiile în producţia de baterii asigurând o ofertă şi o varietate mai mare de VE-uri pentru piaţa americană. Combinaţia dintre o mai mare accesibilitate a preţului, ca urmare a unei producţii raţionalizate, şi a unei oferte mai mari a determinat o creştere constantă a cererii din partea consumatorilor. Aceşti paşi importanţi făcuţi de companii au fost susţinuţi de reglementările guvernamentale. De exemplu, Legea privind reducerea inflaţiei a introdus un credit fiscal federal de până la 7.500 de USD pentru VE asamblate la nivel local şi achiziţionate din decembrie 2022 până în ianuarie 2033. În prezent, SUA reprezintă 11% din producţia de VE la nivel mondial, secondând China, care asigură 55%.

La nivel mondial, cererea de VE continuă să crească în mod constant, datorită unor factori precum disponibilitatea ridicată a VE-urilor performante, extinderea rapidă a infrastructurii de încărcare şi reducerea „îngrijorărilor privind autonomia". Norvegia este lider în ceea ce priveşte gradul de absorbţie a VE, 81% din înmatriculările de vehicule noi fiind VE, urmată de Suedia, cu 53%, şi de Ţările de Jos, cu 35%. China şi SUA conduc în ceea ce priveşte vânzările absolute de VE, cu aproape 8,3 şi, respectiv, 1,5 milioane de unităţi prevăzute în vânzările de VE în 2023. Cu toate acestea, vânzările de VE au înregistrat o creştere lentă în prima jumătate a anului 2023 pe pieţe importante precum China, SUA şi Germania, deoarece accelerarea producţiei de VE datorită lanţurilor de aprovizionare raţionalizate a depăşit cererea imediată a consumatorilor.

Deşi SUA a urcat vertiginos în clasament, adopţia VE rămâne la doar 10%. Acest lucru poate fi atribuit preocupărilor constante ale consumatorilor, inclusiv „îngrijorarea în privinţa autonomiei" şi accesibilitatea VE-urilor, EY Mobility Consumer Index arătând că 48% dintre consumatorii americani intervievaţi intenţionau să achiziţioneze un VE, faţă de o medie globală de 55%. Cu toate acestea, se preconizează că stimulentele guvernamentale favorabile pentru extinderea infrastructurilor de încărcare şi programele, precum leasingul de vehicule electrice vor spori încrederea consumatorilor.

Marea Britanie rămâne pe locul al cincilea, dar se confruntă cu provocări din cauza producătorilor de baterii şi a producătorilor de echipamente originale auto (OEM) care îşi retrag investiţiile. Aceste decizii sunt determinate în principal de stimulentele mai atractive oferite în SUA şi China. Cu toate acestea, se preconizează că efortul ambiţios al guvernului de a elimina treptat vehiculele cu motor cu combustie internă (ICE) până în 2030, înaintea pieţelor europene, va susţine cererea de vehicule electrice cu baterii (BEV) şi de vehicule electrice hibride plug-in (PHEV).

Căderea Germaniei de pe locul patru anul trecut, pe locul opt în acest an poate fi atribuită în mare parte scăderii subvenţiilor disponibile pentru vehiculele electrice şi aşteptărilor că cererea se va reduce, în special din partea companiilor. Germania trebuie, de asemenea, să sporească infrastructura de încărcare, raportul dintre vehiculele electrice şi staţiile de încărcare a acestora fiind în prezent de 26 la unu, în contrast puternic cu cel din Ţările de Jos (patru la unu), Italia (zece la unu) şi Franţa (13 la unu).

În pofida faptului că are a treia cea mai mare proporţie de respondenţi care doresc să cumpere un VE ca următorul lor vehicul (43%), Italia continuă să rămână în urma vecinilor săi europeni, pe locul 12. Acest lucru se datorează în principal lipsei infrastructurii de încărcare şi a unui ecosistem energetic care necesită îmbunătăţiri.

Japonia rămâne încă la coada clasamentului, pe locul 15. Japonia a înregistrat cea mai puternică scădere a cererii dintre toate ţările incluse în index. O atitudine conservatoare în ceea ce priveşte adoptarea VE, favorizând hibrizii puternici în detrimentul VE-urilor, împreună cu investiţiile întârziate ale marilor producători autohtoni de echipamente originale, a dus la o rată de adoptare de doar 3% în 2023 şi la faptul că doar 19% dintre consumatori intenţionează să achiziţioneze un VE ca următorul lor autovehicul, comparativ cu media din index, de 41%.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici