Ţările din ECE, inclusiv România, pot profita de dezvoltarea Chinei prin intermediul Germaniei

Industria statelor din Europa Centrală şi de Est (ECE), inclusiv România, poate beneficia în următorii ani de boom-ul economic din China prin intermediul Germaniei, cel mai mare exportator european, potrivit unei analize a Economist Intelligence Unit (EIU).

97 afișări
Imaginea articolului Ţările din ECE, inclusiv România, pot profita de dezvoltarea Chinei prin intermediul Germaniei

Ţările din ECE, inclusiv România, pot profita de dezvoltarea Chinei prin intermediul Germaniei (Imagine: Mediafax Foto/AFP))

Motorul recuperării industriei în Europei Centrale şi de Est este Germania, notează EIU. Această ţară livrează în prezent doar 6% din totalul exporturilor către China, însă reprezintă o oportunitate pentru ţările din regiune să profite de avansul economiei asiatice în anii următori.

Această oportunitate, chiar dacă prezintă anumite riscuri, este o şansă pentru ţările care au nevoie de o diversificare a structurii exporturilor, dar nu sunt suficient de puternice pentru a ajunge la piaţa chineză.

Producţia industrială a Germaniei a crescut cu 12,5% în martie-mai, faţă de aceeaşi perioadă din 2009, ritm neîntâlnit de câteva decenii. Exporturile calculate în euro au înregistrat un avans şi mai mare, potrivit EIU. Statele din Europa Centrală şi de Est profită de această evoluţie. Chiar dacă ponderea livrărilor către Germania a scăzut uşor, la aproximativ 20%, economia germană rămâne cel mai important partener comercial al regiunii.

Companii precum BMW, Daimler şi Volkswagen şi-au majorat estimările pentru vânzări în acest an datorită cererii ridicate din ţări precum SUA sau China. Acest trend s-ar putea atenua, odată cu încetinirea avansului economic al Chinei şi din cauza consumului din SUA care rămâne la un nivel scăzut, însă prognozele pentru China, privind un avans anual mediu al PIB de 8,6% în perioada 2010-2014 vor oferi oportunităţi companiilor germane.

Ponderea exporturilor către China a urcat la 5,7% din livrările la extern ale Germaniei în acest an, de la 2,8% la începutul lui 2006.

Pe cont propriu, chiar şi cele mai avansate dintre economiile din Europa Centrală şi de Est ar întâmpina dificultăţi în creştere cotei exporturilor către China sau SUA. Astfel, ponderea livrărilor Poloniei către China nu a înregistrat schimbări în perioada ianuarie 2006-aprilie 2010. Principalul motiv este că, spre deosebire de Germania şi alte state europene dezvoltate, infrastructura de export a ţărilor din Europa Centrală şi de Est nu este suficient de modernă pentru a depăşi obstacole majore, ca distanţa geografică foarte mare.

O mare parte din companiile germane care beneficiază de dezvoltarea Chinei se aprovizionează cu produse şi componente din Centrul şi Estul Europei. Această situaţie oferă ţărilor specializate în producţia de bunuri intermediare şi de capital, Polonia, Ungaria, Cehia, Slovacia, Slovenia şi România cu o cale indirectă de a beneficia de creşterea economică a Chinei în următorii ani, notează EIU.

Importanţa Chinei în structura exporturilor Germaniei va creşte, probabil, companiile căutând să-şi orienteze exporturile către zone cu potenţial economic ridicat.

Impactul economiei chineze asupra dezvoltării Europei Centrale şi de Est trebuie menţinut, însă, în context. Chiar dacă exporturile Germaniei către China vor evolua pozitiv, vor continua să reprezinte doar o mică parte a livrărilor la export, ceea ce înseamnă că efectul final asupra perspectivelor economice ale Europei centrale şi de Est nu va fi suficient pentru a compensa factori precum politici defectuase sau probleme rămase în urma crizei.

În anii următori, Germania va rămâne axul comerţului Europei Centrale şi de Est din motive istorice, economice şi demografice, iar cu cât va reuşi să se conecteze mai bine la potenţialul de creştere al Chinei, cu atât vor beneficia mai mult şi ţările din Estul Europei.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici