Tribunalul UE: Formele unui iepure sau ren de ciocolată nu pot fi mărci comunitare

Formele unui iepure sau ale unui ren de ciocolată cu fundă roşie nu pot fi înregistrate ca mărci comunitare, întrucât sunt tipice sărbătorilor de Paşti şi Crăciun în special, iar decorarea se face în mod curent, a decis Tribunalul Uniunii Europene, care a respins o cerere a Lindt&Sprüngli AG.

176 afișări
Imaginea articolului Tribunalul UE: Formele unui iepure sau ren de ciocolată nu pot fi mărci comunitare

Tribunalul UE: Formele unui iepure sau ren de ciocolată nu pot fi mărci comunitare (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

Regulamentul privind marca comunitară 1 prevede că pot constitui mărci comunitare toate semnele care pot avea o reprezentare grafică, în special cuvintele, desenele, forma produsului sau a ambalajului său. Totuşi, în principiu, o marcă lipsită de caracter distinctiv nu poate să fie înregistrată, potrivit unui comunicat al instanţei europene.

În perioada februarie 2004 - noiembrie 2005, întreprinderea Chocoladefabriken Lindt & Sprüngli AG a adresat OAPI (Oficiul pentru Armonizare în cadrul Pieţei Interne) patru cereri de înregistrare ca mărci comunitare a următoarelor semne tridimensionale. Una se referea la forma unui iepure de ciocolată cu fundă roşie şi de culoare roşie, aurie şi cafenie, alta la forma unui ren de ciocolată cu fundă roşie şi de culoare roşie, aurie şi cafenie, o a treia la forma unui clopoţel cu fundă roşie şi de culoare roşie şi aurie, iar ultima la forma unui iepure de ciocolată de culoare aurie.

La 10 iunie 2005, întreprinderea August Storck AG a formulat o cerere de înregistrare a unei mărci comunitare tridimensionale reprezentând o simplă formă geometrică având o bază rectangulară care prezenta pe suprafaţa superioară un relief în formă de şoarece de ciocolată de culoare cafenie.

OAPI a respins aceste cereri de înregistrare în special pentru motivul că mărcile erau lipsite de caracter distinctiv.

Lindt & Sprüngli şi Storck au atacat deciziile OAPI la Tribunalul Uniunii Europene.

Tribunalul arată că mărcile solicitate nu pot fi considerate ca fiind apte să identifice originea comercială a produselor pe care le desemnează.

"Lipsa caracterului distinctiv decurge în special din faptul că, în cazul produselor desemnate, consumatorul nu va fi în măsură să deducă care este originea lor comercială în temeiul diferitelor elemente care compun mărcile solicitate, mai precis forma, ambalajul auriu sau funda roşie - în ceea ce priveşte mărcile solicitate de Lindt & Sprüngli - şi forma şi culoarea mărcii solicitate de Storck", arată instanţa europeană.

În ceea ce priveşte mărcile solicitate de Lindt & Sprüngli, Tribunalul a menţionat că forma acestora - de iepure, de ren şi de clopoţel - este forma tipică în care se prezintă ciocolata şi produsele de ciocolată în diverse perioade ale anului, în special de Paşti şi de Crăciun.

Tribunalul mai arată că, în domeniul ambalării ciocolatei şi a produselor de ciocolată, şi alte întreprinderi ambalează aceste produse într-o foiţă aurie.

Cu privire la funda roşie cu clopoţel, Tribunalul afirmă că decorarea animalelor de ciocolată sau a ambalajului acestora cu panglici, funde roşii şi clopoţei se realizează în mod curent. Ca simplu element decorativ, funda roşie cu clopoţel nu prezintă, aşadar, nici un caracter distinctiv.

În ceea ce priveşte marca solicitată de Storck, Tribunalul a apreciat că aceasta este compusă dintr-o combinaţie de elemente de prezentare care sunt asociate în mod natural, tipice pentru produsele respective. Aceasta apare ca o variantă a formelor de bază folosite în mod obişnuit în sectorul cofetăriei şi nu se abate în mod semnificativ de la norma sau de la uzanţele din acest sector. Prin urmare, marca solicitată nu permită să se distingă produsele de cofetărie ale Storck de cele cu altă origine comercială.

În consecinţă, Tribunalul a respins acţiunile formulate de Lindt & Sprüngli şi Storck şi a confirmat deciziile OAPI de a nu înregistra mărcile solicitate. Împotriva deciziei Tribunalului se poate declara recurs la Curtea de Justiţie a Uniunii Europene.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici