Vânzările de bunuri de folosinţă îndelungată au crescut cu 15,7% în trimestrul trei

Vânzările de bunuri de folosinţă îndelungată au urcat cu 15,7% în trimestrul trei, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, la 484 milioane euro, fiind cel mai mare al treilea trimestru ca valoare din 2009 până în prezent, evoluţia prevestind şi un sfârşit de an cu livrări în creştere, potrivit GfK.

133 afișări
Imaginea articolului Vânzările de bunuri de folosinţă îndelungată au crescut cu 15,7% în trimestrul trei

Vânzările de bunuri de folosinţă îndelungată au crescut cu 15,7% în trimestrul trei (Imagine: Shutterstock)

"Indicatorul de încredere al consumatorului a continuat să crească de-a lungul lui 2014, românii fiind optimişti în special în perioada alegerilor. Aşteptările legate de îmbunătăţiri viitoare în materie de finanţele gospodăriilor au crescut, împreună cu o ameliorare în datoriile acestora. Acest context a creat o dorinţă crescută de cumpărare, cel mai probabil pentru produsele cu beneficii emoţionale – precum bunurile de folosinţă îndelungată – în special în următorul trimestru, o perioadă ce va conţine multe oportunităţi promoţionale", arată rezultatele studiului GfK TEMAX pentru România.

Patru din cele şapte sectoare au avut creşteri de două cifre în trimestrul al treilea: telecom (25,5%), electronice (21%), electrocasnice mari (18%) şi electrocasnice mici (18%). O uşoară creştere a fost simţită şi de piaţa IT, în timp ce sectorul de imprimante, multifuncţionale şi consumabile a scăzut uşor. Piaţa foto a continuat să scadă, potrivit GfK TEMAX.

Astfel, în perioada iulie-septembrie, piaţa de telecom a ajuns la 144 milioane de euro, iar smartphone-urile au continuat să contribuie la evoluţia pozitivă a acestui sector. Preferinţele consumatorilor pentru telefoane cu caracteristici tehnice performante au fost confirmate de menţinerea trendurilor crescătoare pentru procesoare puternice, camere foto cu rezoluţie ridicată, ecrane de dimensiuni mari şi 4G. În schimb, cererea pentru telefoane mobile clasice a continuat să scadă, potrivit GfK.

Vânzările de electronice au crscut cu 21% în trimestrul al treilea, la 71 milioane de euro, cea mai bună performanţă fiind înregistrată de televizoarele cu ecran mare şi cele UHD, alături de o scădere considerabilă a preţurilor. De asemenea, o creştere puternică a fost înregistrată şi de monitoarele multifuncţionale. Sectorul consolelelor video, precum şi cel audio au avut la rândul lor evoluţii bune.

Sectorul de electrocasnice mari a avansat cu 18% în perioada analizată, atingând o valoare de 112 milioane de euro.

"Procesul de înlocuire a frigiderelor şi maşinilor de spălat – cumpărate în 2007/2008 şi care au ajuns la sfârşitul ciclului de utilizare– a început într-un ritm accelerat. În valoare, ratele de creştere de două cifre au fost observate şi pentru produsele noi, mai performante, precum frigiderele frost-free (până la 50%), maşini de spălat eco cu o capacitate mai mare, dar şi o penetrare crescută pentru produsele incorporabile, ce reprezintă 16% din vânzările de electrocasnice mari", se arată în raport.

În ceea ce priveşte electrocasnicele mici, cele mai remarcabile performanţe sunt ale aspiratoarelor şi ale storcătoarelor de fructe şi legume.

Sectorul IT a înregistrat o creştere de 4%, comparativ cu al treilea trimestru al anului trecut, însumând 103 milioane de euro.

Conform datelor GfK, desktop-urile sunt singurele produse care au scăzut – acestea având astfel un impact de încetinire a ritmului de creştere al sectorului. În cadrul acestuia, monitoarele şi perifericele au continuat să se dezvolte. Pentru segmentul de calculatoare portabile, desktop replacements, computing tablets şi lichidările de stoc pentru netbook-uri au generat vânzări mai mari. Pe de altă parte, din cauza preţurilor ridicate, laptopurile ultra thin şi laptopuri convertibile nu au reuşit să crească în vânzări. Creşterea segmentului de tablete a fost încetinită semnificativ din cauza erodării preţului, ca efect al lansării mai multor produse cu preţ scăzut.

Faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, piaţa de imprimante, multifuncţionale şi consumabile a înregistrat o uşoară scădere de 0,6%, ajungând la 14 milioane de euro în iulie-septembrie. În cadrul pieţei produselor laser, multifuncţionalele au avut o rată de creştere de două cifre, contrabalansând ratele de scădere ale produselor de printare cu cerneală.

Din categoria consumabilelor, tonerele au avut o evoluţie pozitivă, în timp ce cartuşele cu cerneală au scăzut.

Sectorul foto şi-a continuat trendul negativ şi în al treilea trimestru din 2014, scăderea fiind de aproape 20%, până la 7 milioane de euro, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2013. Deşi rata de scădere a încetinit pentru camerele foto compacte, camerele cu lentile interschimbabile nu au contribuit cu mult la valoarea pieţei foto.

"Chiar dacă mai mult de o treime din valoarea acestui segment este în continuare dată de produse cu un preţ mai mic de 100 de euro, acestea sunt afectate de popularitatea smartphone-urilor. Este greu de imaginat că sezonul sărbătorilor de iarnă va da o perspectivă pozitivă segmentului foto. Totuşi este probabil ca D-SRL-urile ce au avut o rată de scădere de o cifră până acum să înregistreze o evoluţie pozitivă în ultimul trimestru al anului 2014", menţionează GfK.

În primele nouă luni, piaţa de bunuri de folosinţă îndelungată a însumat 1,29 miliarde euro, în creştere cu 13,7%.

GfK Temax este un indicator utilizat de GfK pentru a monitoriza pieţele bunurilor de folosinţă îndelungată. Rezultatele sunt bazate pe studiile desfăşurate regulat pe panelul de retail al GfK, car cuprinde date de la peste 425,000 de puncte de vânzare la nivel mondial.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici