ZF: România şi-a pierdut statutul de „croitoraşul“ Europei pentru că a devenit prea scumpă. Doar în ultimul an au dispărut peste 1.200 de firme şi 10.000 de salariaţi. „Lumea ne cunoaşte sub denumirea de croitorul sau pantofarul Europei, dar lucrurile nu mai stau chiar aşa. Nu mai există fabrici de încălţăminte româneşti, la fel şi fabrici de textile“

La finalul lui 2022, România mai avea 9.350 de companii care produc textile, îmbră­căminte şi încălţăminte, cu peste 1.200 mai puţine decât în 2021 şi cu aproape 2.000 mai puţine decât în 2008, ultimul an de boom economic şi o perioadă în care acest sector încă atrăgea noi investiţii.

517 afișări
Imaginea articolului ZF: România şi-a pierdut statutul de „croitoraşul“ Europei pentru că a devenit prea scumpă. Doar în ultimul an au dispărut peste 1.200 de firme şi 10.000 de salariaţi. „Lumea ne cunoaşte sub denumirea de croitorul sau pantofarul Europei, dar lucrurile nu mai stau chiar aşa. Nu mai există fabrici de încălţăminte româneşti, la fel şi fabrici de textile“

ZF: România şi-a pierdut statutul de „croitoraşul“ Europei pentru că a devenit prea scumpă. Doar în ultimul an au dispărut peste 1.200 de firme şi 10.000 de salariaţi. „Lumea ne cunoaşte sub denumirea de croitorul sau pantofarul Europei, dar lucrurile nu mai stau chiar aşa. Nu mai există fabrici de încălţăminte româneşti, la fel şi fabrici de textile“

La acelaşi moment, adică acum 15 ani, în industriile acestea - CAEN-urile 13, 14 şi 15 - activau peste 310.000 de salariaţi. Astăzi, mai sunt de aproape trei ori mai puţini. Şi numărul de angajaţi scade continuu an de an, arată o analiză a ZF făcută pe baza datelor de la Registrul Comerţului.

Calculele se referă la companiile care şi-au depus rezultatele financiare pe fiecare din anii respectivi (în 2022 e vorba de fir­me­le care şi-au publicat bilanţurile până la 1 iulie) şi care au declarat CAEN-urile 13 - Fa­bricarea produselor textile, 14 - Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte sau 15 - Tăbăcirea şi finisarea pieilor; fabricarea articolelor de voiaj şi marochinărie, harnaşamentelor şi încălţămintei.
 
Datele arată că industria de textile pierde constant atât jucători - fabricile se închid din lipsă de comenzi, din cauza unor probleme financiare sau pentru că se mută în alte ţări -, cât şi angajaţi. De ce? Pentru că deşi România are expertiză în domeniu, deşi are poziţia geografică favorabilă, a devenit prea scumpă.
 
„Lumea ne cunoaşte sub denumirea de croitorul sau pantofarul Europei, dar lucrurile nu mai stau chiar aşa, din cauza creşterii preţurilor cu forţa de muncă. Nu mai există fabrici de încălţăminte româneşti, la fel şi fabricile de textile. Unele dintre ele şi-au făcut branduri proprii – Brainconf, Secuiana, Jolidon –, dar altele au intrat în declin“, spune Adrian Câzu, director de magazine în cadrul Benvenuti, unul dintre principalii jucători din industria de retail de încălţăminte.
 
Citeşte mai mult pe Ziarul Financiar.

Pentru cele mai importante ştiri ale zilei, transmise în timp real şi prezentate echidistant, daţi LIKE paginii noastre de Facebook!

Urmărește Mediafax pe Instagram ca să vezi imagini spectaculoase și povești din toată lumea!

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici