Avionul companiei Yemenia care s-a prăbuşit fusese interzis în Franţa

Avionul Airbus A310-330 al companiei Yemenia, care s-a prăbuşit în largul Insulelor Comore cu 153 de persoane la bord, fusese "exclus de pe teritoriul naţional" pentru "nereguli" în urmă cu câţiva ani, a anunţat marţi secretarul de stat francez pentru Transporturi, Dominique Bussereau.

77 afișări
Imaginea articolului Avionul companiei Yemenia care s-a prăbuşit fusese interzis în Franţa

Secretarul de stat francez pentru Transporturi, Dominique Bussereau, face declaraţii (Imagine: Mediafax Foto/AFP)

"În urmă cu câţiva ani, am exclus de pe teritoriul naţional acest avion, pentru că am apreciat că prezenta unele nereguli la nivelul echipamentelor", a declarat el în cursul unei sesiuni de întrebări în faţa Adunării Naţionale.

Plecaţi de la Paris sau Marsilia la bordul unui Airbus A330 de fabricaţie recentă, pasagerii au schimbat avionul la Sanaa, în Yemen, pentru a se îmbarca într-un Airbus A310, având o vechime de 19 ani.

"Putem oare să transportăm în condiţii normale pasageri de pe teritoriul francez şi apoi să-i îmbarcăm într-un avion incapabil să le asigure securitatea?", s-a întrebat secretarul de stat, adăugând că "guvernul francez se angajează (...) să facă în aşa fel încât astfel de situaţii să nu se mai producă".

Răspunzând unei întrebări din partea unui deputat, el a precizat că Yemenia este "autorizată" şi "nu este inclusă pe lista neagră" a companiilor aeriene.

Anterior însă, Bussereau afirmase că Yemenia se afla sub "supravegherea atentă" a autorităţilor franceze, iar avionul prăbuşit prezenta "foarte multe defecte".

Potrivit lui Dominique Bussereau, la bordul avionului se aflau 45 de comorieni şi 66 de francezi, "dintre care unii pot avea dublă cetăţenie", mulţi dintre ei fiind originari din Seine-Saint-Denis (periferia Parisului - n.red.), din regiunea Bordeaux (sud-vest) şi din Marsilia (sud-est)".

"Am mobilizat mijloace militare importante", a subliniat el, adăugând că "BEA (Biroul francez de Anchetă şi Analiză - n.red.) este responsabil cu ancheta".

Oficialul francez a declarat, de asemenea, că avionul se pare că efectua o "manevră de apropiere" pentru a ateriza pe aeroportul din Moroni. "Se pare că s-a prăbuşit în timp ce efectua o manevră de apropiere", a adăugat el.

Dominique Bussereau, care a răspuns unei întrebări adresate de un deputat, a precizat că aeroportul de la Moroni, din Insulele Comore, este "echipat la nivel mediu în raport cu normele internaţionale" şi a reamintit că "situaţia meteo nu era strălucită".

Potrivit martorilor de pe aeroportul Moroni, aparatul a dat semne că începe manevra de apropiere pentru aterizare, după care s-a îndepărtat din nou, brusc, şi apoi a dispărut.

Alţi martori au declarat că aparatul s-a prăbuşit în urma abandonării unei manevre de aterizare. "Avionul se afla la aproximativ 50 de metri deasupra solului şi se apropia de pistă şi, în loc să coboare pe pistă, a deviat şi a ieşit din axa pistei luând-o într-o direcţie greşită către mare", a afirmat un agent al poliţiei de frontieră comoriene, sub protecţia anonimatului. "Aparatul a încercat o singură apropiere, după care a dispărut", a adăugat el.

Alţi martori, care se aflau pe aeroportul internaţional Hahaya şi îşi aşteptau părinţii, au afirmat că avionul a încercat să aterizeze, dar apoi a dispărut.

 

Compania aeriană Yemenia era sub supraveghere în Uniunea Europeană

Yemenia, compania de transport ce deţinea avionul care s-a prăbuşit în largul Insulelor Comore în noaptea de luni spre marţi, era sub supraveghere în Uniunea Europeană, dar evitase înregistrarea sa pe lista neagră a companiilor periculoase, relatează AFP.

"Compania de transporturi Yemenia nu îndeplineşte anumite norme de securitate (...) şi aceste deficienţe au fost descoperite de autorităţile competente ale Franţei, Germaniei şi Italiei, în timpul inspecţiilor de la sol", scria Comisia Europeană într-un raport din iulie 2008.

Dar Bruxelles-ul nu o înscrisese pe lista neagră, ordonându-i "finalizarea implementării planului său de acţiuni corective înainte de viitoarea reuniune a comitetului de securitate aeriană".

Această reuniune a avut loc în aprilie 2009 şi a decis înscrierea mai multor companii de transport pe lista neagră, dar nu şi Yemenia.

"Compania îşi îmbunătăţise standardele de securitate şi nu mai era necesar să o plasăm pe lista neagră", a explicat marţi purtătorul de cuvânt al comisarului Transporturilor, Antonio Tajani.

"O companie nu este periculoasă doar pentru că are un accident", a subliniat el.

În iulie 2008, Comisia considerase că planul de măsuri elaborat de companie, cu asistenţa constructorului Airbus, "nu rezolvă în manieră satisfăcătoare toate problemele de securitate detectate".

Atunci, serviciile Comisiei subliniaseră "calificările şi experienţa necesare pentru personal", precum şi probleme la operaţiunile de întreţinere.

Răspunde pe site-urile Aleph News, Mediafax, Ziarul Financiar și pe paginile noastre de social media - ȘTIU și Aleph News. Vezi răspunsul la Știu, de la ora 19.55, Aleph News.

Conținutul website-ului www.mediafax.ro este destinat exclusiv informării și uzului dumneavoastră personal. Este interzisă republicarea conținutului acestui site în lipsa unui acord din partea MEDIAFAX. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați la adresa vanzari@mediafax.ro.

 

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.mediafax.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi aici